Rijden bij gladheid, ijzel en sneeuw

Rijden bij gladheid

Rijden bij gladheid, veroorzaakt door sneeuw of ijzel. Belangrijk hierbij is het aanpassen van het rijgedrag,  het goed anticiperen en het aanhouden van voldoende (volg)afstand. De tips die voor het  rijden bij gladheid gegeven worden, gaan in grote lijnen ook op voor weersomstandigheden als mist en hevige regen, of bij regen na een lange periode van droogte.

Grotere (volg)afstand bij rijden met gladheid

Je hebt bij het rijden met gladheid extra tijd nodig om fouten van anderen op te vangen. Het is daarom erg belangrijk om bij gladheid meer afstand te houden dan je normaal doet. Als je voorganger plotseling remt of moet remmen, heb je de ruimte en tijd om een aanrijding te voorkomen. Wat je dus absoluut niet moet doen – ook al heb je haast – om dicht achter iemand te gaan rijden, of hard op een ander af te rijden om zo duidelijk te maken dat je wil inhalen. Ook op het laatste moment invoegen is onverantwoord en kan gevaar opleveren.

Kijk ver voor je uit

Een techniek die in de rijles wordt aangeleerd en goed moet worden toegepast onder slechte weersomstandigheden is het zo ver mogelijk voor je uit kijken. Doe je dit, dan stuur je meestal vanzelf door in de goede rijlijn. Dit verloopt beter als je niet te dicht achter een voorligger rijdt, zodat je voldoende zicht op het verloop van de weg houdt. Zo lang je nog gewoon rijdt en niet slipt, lijkt het of alles veilig en vertrouwd is in de auto. Maar bouw voor jezelf een veiligheidsmarge in die past bij slechte weersomstandigheden, in het bijzonder gladheid.

Rijd rustig bij gladheid

Optrekken vanuit stilstand, bij deelname aan het verkeer, een kruispunt of verkeerslicht, kan bij gladheid soms tot doorslippen of glijden leiden. Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Rustig weg rijden in de tweede versnelling kan dan de oplossing zijn, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling op te laten komen. De ANWB stelt dat mogelijk zelfs kan helpen om veiligheidssystemen zoals ESC (ESP) uit te zetten, omdat de correcties van zulke systemen wegrijden bij gladheid moeilijker kunnen maken. Deze systemen nemen de “controle” over de auto over, zodat je zelf minder voelt wat er met de auto gebeurt. Neem de tijd om deze handelingen te doen, stuur rustig en rem niet abrupt.

Remmen – soms krachtig, soms niet

Rem niet steeds een beetje ‘pompend’, maar houd de remdruk hoog. Bij pompend remmen werkt het ABS namelijk niet en kun je geen noodstop maken. Hoe je dit doet? Zowel je rem als je koppeling tegelijkertijd hard intrappen. Schrik niet als je rempedaal gaat trillen of als je rare geluiden hoort, dit wordt veroorzaakt door het in werking treden van het ABS. Het  ABS zorgt er vervolgens voor dat je wielen blijven draaien en daardoor kun je blijven sturen als dat nodig is.

Soms kun je juist beter helemaal niet of slechts een klein beetje remmen. Bochten zijn daar het beste voorbeeld van. Je laat in bochten je gas los om langzamer te gaan en geeft pas weer gas als je uit de (na)bocht bent. Mocht je toch richting de vangrail of een ander obstakel glijden, probeer dan vooral rustig te blijven. Als je aan je stuur gaat lopen trekken, kan je de controle over de auto verliezen. Laat de auto glijden en draai rustig je stuur in de goede, gewenste  rijrichting. Zodra de banden weer voldoende grip krijgen, zal de auto weer de goede kant oprijden..

Rijden met winterbanden – Blijf extra alert

Winterbanden zijn nooit een garantie bij een glad wegdek. Je remweg is al langer als je te hard rijdt, en dat wordt nog veel langer bij gladheid. Winterbanden verkorten je remweg dan wel, maar dit effect wordt volledig teniet gedaan als je -gegeven de omstandigheden- te hard rijdt. Het verlagen van de bandenspanning om meer grip te krijgen werkt niet: het gaat zelfs ten koste van de stabiliteit. Bij winterbanden is dit effect nog sterker dan bij zomerbanden, omdat winterbanden alleen optimale grip hebben op de ondergrond bij een juiste bandenspanning.

Bron
ANWB

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *