Gevaarherkenning – Verkeerstheorie

Autorijles - Gevaarherkenning Theorie – Gevaarherkenning bij het examen

Tijdens het theorie-examen bij het CBR wordt je kennis en inzicht onder andere getest op de onderwerpen verkeersinzicht en gevaarherkenning. Dit zijn vaste onderdelen van het theorie-examen.  Aanvankelijk bestond dit onderdeel uit 5 vragen en telde in de ‘proeffase’ niet mee in de eindbeoordeling. Tussentijds heeft er een evaluatie plaatsgevonden. Een evaluatie die zeker nut zal hebben, als je nagaat dat er al verschil in benadering bestaat tussen min of meer gelijke verkeerssituaties in de verschillende theorieboeken.

Remmen, gas los laten of niets

Waar je bij de één moet remmen (A), moet je bij de ander van het gas (B).  Dit geeft al aan dat het soms lastig is tot een eenduidige visie ten aanzien van de gevaarherkenning te komen. Op zich is dit ook weer niet vreemd omdat iedere situatie die je op de weg tegen komt een nieuwe benadering vraagt. Eén algemene oplossing is er niet.

Theorie-examen 
Het examen bestaat -per 1 maart 2009- uit de volgende vragen en onderdelen:

  • Gevaarherkenning: 25 vragen
  • Regelgeving: 30 vragen
  • Inzichtvragen: 10 vragen

Persoonlijke visie
In tegenstelling tot wat je (uiteindelijk) in de lesauto en bij het toepassen van ‘het nieuwe rijden’  leert, moet je vele situaties -binnen de gevaarherkenning-  benaderen alsof je ze vrij laat ziet. Naar mijn mening moet je in de praktijk vaak al een voorspelling hebben gemaakt op een aankomende situatie, zodat je het rijgedrag al eerder hebt aangepast. Het is dan wel van belang dat je voldoende ver vooruit kijkt en de voor jou belangrijke informatie oppikt.

Keuzes bij gevaarherkenning en verkeersinzicht

Je hebt binnen het onderdeel gevaarherkenning de keuze uit drie mogelijkheden, namelijk:

A. Remmen
Fink snelheid verminderen of zelfs geheel stoppen.
B. Gas loslaten
Snelheid minderen en voorbereid zijn op een andere keuze.
C. Niets
Door blijven rijden met eenzelfde snelheid.

Algemene aandachtspunten
Pas de geldende verkeersregels toe, let dus goed op verkeerstekens, markeringen en dergelijke.  Houd rekening met zaken als weersomstandigheden, wegcondities, doorstroming, milieu en veiligheid. Kijk ook goed of het verkeersbeeld achter de auto in de achteruitkijkspiegel is geprojecteerd.

Maak een keuze in je benadering/denken tussen situaties:

  • Binnen de bebouwde kom.
  • Buiten de bebouwde kom.
  • De autoweg.
  • De autosnelweg.
Remmen bij de gevaarherkenning

Als je uit gaat van de maximaal toegestane snelheid die ter plaatse geldt, rem (A) je bijna altijd binnen een verkeersbeeld met:

  • Zwakke of instabiele weggebruikers.
  • Smalle wegen en tegenliggers.
  • Stremming of obstakels op de rijbaan.
  • Inhalen en tegenliggers.
  • Onoverzichtelijke en gevaarlijke kruispunten.
  • Drukke (winkel)gebieden, scholen e.d.
  • Onoverzichtelijke of scherpe bochten.
  • Ontstaan van stremming of file.
  • Grote snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling.
Gas los laten bij gevaarherkenning

Het los laten van het gas (B) pas je toe als je de situatie niet vertrouwt, maar deze wel goed kunt overzien en deze geen direct gevaar oplevert. Ga hierbij uit van een gepaste rijsnelheid.

C – Niets doen

Je doet niets (C) als:

  • De situatie goed is te overzien.
  • Je geen direct gevaar hebt te verwachten.
  • Je voldoende ruimte op de weg hebt om je actie uit te voeren.
    De snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling niet te groot zijn.
  • Een zijdelingse verplaatsing veilig kunt uitvoeren etc.

Enkele voorbeelden van gevaarherkenning
Aandachtspunten en advies zijn voor de verantwoording van de beheerder van deze site en NIET van het CBR.
Advies is gebaseerd op zienswijze en ervaring van de beheerder.

Foto’s zoals getoond op de site:  www.cbr.nl

Foto 1 – Aandachtspunten:
– Fietser komt op de rijbaan.
– Tegemoetkomende bestuurder.
– Snelheid.
– Géén achteropkomend verkeer in de binnenspiegel.

Foto 1 – Advies

  • Remmen
  • Het snelheidsverschil tussen de fietser en de auto is te groot om dit met “gas loslaten” op te lossen.
  • De tegemoet komende bestuurder maakt dat je géén uitwijkmogelijkheden hebt.

Foto 2  – Aandachtspunten

  • Overstekend kind tussen de auto’s.
  • Snelheid.
  • Doorgetrokken middenlijn.
  • Géén achteropkomend verkeer in de binnenspiegel.

Foto 2 – Advies

  • Remmen. Vol op de rem! Het kind -met ballon- tussen de auto’s lijkt aanstalten te maken de weg op te lopen. Gezien de snelheid en de afstand tot het kind zal een noodstop noodzakelijk kunnen zijn.
  • Eventueel uitwijken naar links als er zich géén verkeer links naast de auto bevindt. Dit ondanks de doorgetrokken witte belijning.

Foto 3 – Aandachtspunten

  • Slechte weersomstandigheden/gladheid.
  • Achteropkomende vrachtwagen.
  • Matige snelheid.
  • Géén tegenliggers.

Foto 3 – Advies

  • Lastig. Enerzijds zou je kunnen stellen dat een snelheid van 20 km/u gezien de omstandigheden redelijk is. Anderzijds is de volgafstand van de vrachtauto dusdanig kort, dat geleidelijk  “gas loslaten” een mogelijkheid kan zijn, gezien de naderende bocht naar links.
  • Aan de hand van de foto is de mate van gladheid niet te bepalen (verse sneeuw, ijzel onder de sneeuw)

Foto 4 – Aandachtspunten

  • Rustige voetgangersoversteekplaats.
  • Matige snelheid.
  • Géén achteropkomend verkeer.
  • Géén tegenliggers.

Foto 4 – Advies

  • Niets.
  • Je nadert een voetgangersoversteekplaats, maar er valt rondom deze oversteekplaats géén activiteit waar te nemen. De voetganger staat kennelijk te wachten (school?) en staat met de rug naar de weg/rijbaan.

Foto 5 – Aandachtspunten

  • Slechte weersomstandigheden.
  • Overstekende voetganger.
  • Bus en bushalte?
  • Géén achteropkomend verkeer.

Foto 5 – Advies

  • Remmen.
  • De voetganger zal zich mogelijk haasten voor de lijnbus; de weersomstandigheden zijn slecht en de paraplu ontneemt de voetganger het zicht op de auto volledig.
  • Tevens aandacht voor  uitstappende passagiers voor of achter de autobus.
 Gevaarherkenning
De foto’s op het examen zijn als boven. Onderstaande situaties zijn ter lering / om te oefenen
A = remmen, B = gas loslaten, C = niets
 Dorpsstraat40 Je rijdt 50 km/u. Wat doe je?
A. 50 km. is te snel. Je kunt ook niet goed links de bocht doorkijken en ziet dus eventuele tegenliggers niet.
ventiel113_doorn Je rijdt 30 km/u. Wat doe je?
A
. je remt af en blijft op veilige afstand van de fietser, totdat je de ruimte hebt om de fietser met een veilige zijdelingse afstand in te halen.
 emst-hezeweg Je rijdt 20 km/u. Wat doe je?
C.
je rijdt voldoende langzaam om te situatie te overzien en -indien nodig-  op tijd te handelen.
 Eenvou2 Je rijdt 105 km/u. Wat doe je?
B.
je gaat van het gas. De weersomstandigheden zijn slecht, het verkeersbeeld onrustig. Blijf letten op voldoende volgafstand.
ventiel113_nieuwendijk Je rijdt 40 km/u. Wat doe je?
C.
er is geen reden aan te nemen dat de fietsers hun koers veranderen. Let vervolgens wel op de aankomende wegversmalling.
 dijk Je rijdt hier 45 km/u. Wat doe je?
A. de voetgangers lopen met de rug naar jou toegekeerd op de rijbaan en geven niet de indruk je te zien.
 Arriva_5827_20050815_Landerum_(Ts)_fotoCWVink_small Je rijdt hier 40 km/u. Wat doe je?
C.
de fietsers rijden op een naastgelegen fietspad. Met 40 km/u. kun je elkaar hier veilig passeren.
nat0g Je rijdt hier 65 km/u. Wat doe je?
A.
je nadert een bocht waardoor je geen tegenliggers kunt zien aankomen. Daarbij zijn de condities van de weg matig.
 vaassen-wijkverkeersplanvossenhoek Je rijdt hier 45 km/u. Wat doe je?
A. je hebt onvoldoende zicht op het overige verkeer bij nadering van de T-splitsing.

Lees verder:

Uitleg bij gevaarherkenning en verkeersinzicht
Verkeersborden – (Gevaar)herkenning en verkeersinzicht

 

 

Bron: foto 7 Wim Vink

51 gedachten over “Gevaarherkenning – Verkeerstheorie”

  1. Morgen voor de vierde keer maar weer het examen maken, al drie keer gezakt op gevaarherkenning! Ben blij dat ik nu in ieder geval een duidelijke site heb gevonden die over de gevaarherkenning gaat..

    1. Hoi
      Ik ben al 6 keer gezakt voor theorie examen
      Vandaag moet ik weer hoop ik dat ik slaagt
      Ik heb al 3x de dag theorie maar zonder S6
      Hoop vandaag de dag

      1. Succes vandaag Liesbeth en hopen op een goede afloop.
        Mocht ik je in de toekomst kunnen helpen, dan vraag je het maar!

        Mvg – Sjaak

  2. Hoi Sjaak,

    Ik ben jammer genoeg weer gezakt, met 1 fout teveel.
    Ik zie je reactie nu pas, ik ga de informatie op de site uitprinten en dit goed oefenen voor mijn volgende keer.
    Bedankt voor je reactie.

    Mvg
    Demi Lathouwers

  3. ik ben al 3x gezakt en moet morgen weer op voor me auto theorie.
    heeft iemand tips? ik wil niet nog eens zakken en ben daar nu dus wel weer bang voor!!!

    1. Beste Demi,

      Probeer op tijd je rust te nemen vandaag. Concentreer je morgen en neem de tijd voor de vragen. Over het algemeen het je tijd genoeg om de vragen tot je door te laten dringen.
      Bij gevaarherkenning moet je wel vrij snel antwoorden. Geef in ieder geval antwoord en druk bij twijfel, als je er even niet uit komt B = gas loslaten in. Garanties heb je niet, maar het is beter dan niets.
      De volgende artikelen zijn misschien nog van nut:
      http://www.autorij-instructie.nl/?p=5548
      http://www.autorij-instructie.nl/?p=3676

      Succes morgen – Mvg – Sjaak

  4. Ik heb 5 Juni mijn Theorie examen en juist door gevaarherkinning ben ik bang dat ik zak! Ik ben je daarom super dankbaar dat je dit gemaakt heb en zal het zeker adviseren aan mijn vrienden die binnenkort ook het examen hebben! Thanks!

    1. Bedankt voor het compliment Ferry en….succes morgen!
      (bedenk dat je er ‘slechts’ 13 van de 25 goed hoeft te hebben)

      Mvg – Sjaak

  5. Ik moet morgenochtend om 10.15 op! heb het theorieboek gelezen en alle oefen examens uit het boek gedaan. ken inmiddels ook alle feitjes uit mijn hoofd van de lengte van de auto tot de lading regels enzo..

    maar toch ben ik bang dat ik zak , vooral door de gevaarherkenning.. maar dit artikel helpt me wel om het wat simpeler te zien. Dus bedankt aan de maker ervan!

  6. Gevaarherkenning.. Juist het onderdeel dat ik níet onder de knie krijg met de cd-rom. Ik blijf vaak fouten maken , al geloof ik niet dat deze cd-rom helemaal up-to-dat is (al beweert het van wel.) Ik lees hier dat je 12 fouten mag hebben voor gevaarherkenning, maar op het examen dat ik deed op de cd-rom had ik er maar 9 FOUT , en toch zei de cd-rom dat ik gezakt zou zijn :-S Maar goed, ik heb volgende week woensdag mijn theorie examen.. Ik blijf leren en leren , ik ben benieuwd !

    1. Hai Daniëlle,

      Succes komende woensdag.
      Misschien nog wat tips:
      – maak het niet te moeilijk; denk logisch na
      – verzin er niets bij wat niet duidelijk in de vraag gesteld wordt of te zien is
      – ga na wat het gevaar kan zijn
      – vertrouw op je eerste ingeveing, deze is meestal het beste

      Succes – mvg – Sjaak

  7. Gewoon vragen of je instructeur je wat uitlegt. Bij mij heeft ie het gedaan en ik had laatst 13 fout bij een proefexamen.
    Te veel maar nu snap ik deels wat ik moet doen! Vooral veel oefenen en zoiezo 2x het boekje lezen voordat je begint met oefenen. Ik heb er een samenvatting over geschreven, scheelt al een heel stuk. Good luck!

  8. Ik heb dus ook het probleem dat ik vaak niet weet welke ik moet kiezen van gas loslaten of niets. en hoe vaak ik de examens ook doe, het gaat maar niet beter. En ook ik heb meegemaakt dat bij de CD-rom van VekaBest vaak er dezelfde vragen opstaan maar met een ander antwoord

  9. Bedankt voor de tips! Zal er zeker wat mee doen. Gelukkig helpt mijn instructeur me ook al heel goed door me inderdaad al te wijzen op dingen die ik gezien had moeten hebben en door geduldig te blijven. Het maakt me niet uit hoeveel lessen/geld het me gaat kosten, dat zie ik alleen maar als een investering in de toekomst, maar ik vind het wel in mijn belang en ook dat van mijn medeweggebruikers dat ik veilig kan deelnemen aan het verkeer. Overigens ben ik voor mijn theorie geslaagd, was er erg blij mee! 4 fouten in het algemene deel en 7 in gevaarherkenning.

  10. Beste Anna,

    27 lesuren is nog niet zo heel veel. Verkeersinzicht en gevaarherkenning zullen met de uren groeien, omdat je al meer verschillende verkeerssituaties zal tegenkomen en ervaren. Bij een visuele beperking zal het belangrijk zijn om verder vooruit te kijken en tijdig informatie op te doen die voor jou binnen het verkeer van belang zijn.
    Probeer eens met je instructeur in de lesauto te achterhalen hoe ver van te voren je situaties juist inschat. Hij kan je wijzen op dat wat je al gezien zou moeten hebben. Dit zal je misschien nog niet meteen oppakken, maar door dit
    steeds te blijven oefenen zal je het jezelf uiteindelijk meer eigen maken.
    Over de gevaarherkenning hoef je je over het algemeen niet zo ongerust te maken. Elke verkeerssituatie is anders en soms op verschillende manieren te benaderen. Dit is ook de reden dat je ‘slechts’ 13 van de 25 vragen goed hoeft te hebben.
    In drukke situaties is het van belang dat je leert de voor jou belangrijke informatie te filteren.
    B.v. een voetganger die in de etalage staat te kijken, is niet belangrijk. De voetganger die richting zebra (VOP)loopt wel.
    Van een fietser die op een aanliggend fietspad rijdt zal je geen last hebben (behalve bij afslaan); van een fietser op de rijbaan mogelijk wel enz. enz.
    Heb vertrouwen en gun jezelf de tijd om vertrouwd te raken met het verkeer. Probeer het aantal lesuren te vergeten, dit geeft extra druk, ook al besef ik dat het veel geld kost.

    Succes – Mvg – Sjaak

  11. Ik heb vanmiddag theorie examen en dacht tot ik dit las dat je voor verkeersregels en inzicht 50 vragen kreeg waarvan je er 6 fout mocht hebben, dus 40 en 5 is dan in verhouding wel een meevaller. Van gevaarherkenning was ik op de hoogte, ik heb er alleen verschrikkelijk moeite mee. Dit komt tijdens de autorijlessen ook naar boven want ik kan snelheden niet goed inschatten en in drukke situaties komt er teveel op me af. Ik rijd bijvoorbeeld stug door omdat ik ergens nog makkelijk voorlangs denk te kunnen terwijl ik had moeten remmen, dat is een wezenlijk verschil. Ik heb al zeker 27 lesuren achter de rug en ik heb ook een visuele beperking (te weten nystagmus, ik zie 90 procent) dus ik moet ook medische testritten doen. Heeft iemand nog goeie tips in drukke situaties om het iets rustiger op me af te laten komen bijvoorbeeld? Want ik wil geen gevaar op de weg blijven, ook al zeggen ze dat ik gewoon mijn rijbewijs kan gaan halen.

  12. ik begrijp niet dat het cbr zich niet aan 1 theorieleerboek cd rom houdt! wat je nu krijgt is dat er een wirwar aan uitgevers auteurs met theorie boeken op de markt is/komt wat voor de leerling alleen maar meer verwarring ontstaat. ik heb tijdens het theorie examen gezien dat cbr ook verschillende vragen uit verschillende theorieboeken/cd halen. wat niet redelijk is,omdat de leerling verplicht wordt gesteld om 4 of 5 verschillende theoriepaketten aan te schaffen. wat alleen maar duurder wordt voor dat roze papiertje. maar het cbr staat namelijk al bekend om een extreem dure examenbedrijf. daar zou dan mogelijk ook in de toekomst concurentie in moeten komen voor het afrijden !

    1. Beste Rick,

      Ik begrijp je verwarring, alleen klopt je redenering niet.
      Het CBR stelt namelijk de vragen op, maar deze worden niet vrijgegeven. Dat is op zich ook wel logisch anders zou je theoretisch alle vragen uit je hoofd kunnen leren zonder ze te begrijpen én toch goed te kunnen scoren. Het gaat er om dat je het verkeer en de verkeersregels kent en begrijpt. Dan maakt het in principe niet zo veel uit als de vragen wat anders gesteld wordt. Alle uitgevers gaan uit van de zelfde regels en verkeerswet.
      Dus….de uitgevers van de theorieboeken proberen de vraagstelling van het CBR zo veel mogelijk te benaderen, maar kennen de vragen niet.
      Waar het de gevaarherkenning betreft verschillen situaties op de weg voortdurend en gaat het er -mede- om dat je jezelf bewust wordt van gevaren die kunnen spelen en hierop op een verantwoorde wijze mee leert omgaan. Juist omdat gevaarherkenning zich niet altijd in een vaste benadering en / of antwoord laat vatten, hoef je maar bijna de helft goed te kunnen beantwoorden. Lijkt me redelijk.
      Probeer hoe dan ook de logica van een regel of inzicht voor je zelf te begrijpen, dat maakt de theorie makkelijker. Vraag jezelf steeds af waarom iets is, of niet is, dan krijgt het een plaats, gaat de theorie leven en wordt het makkelijker toe te passen.

      Mvg – Sjaak

  13. Hulde voor deze handige en heldere uitleg! Gevaarherkenning vind ik persoonlijk lastig omdat vaak onduidelijk is waar ze nou willen dat je op let, en er vaak misleidende elementen in de foto zitten. Met deze richtlijnen kan eenieder wel uit de voeten denk ik!

    1. Beste Henk,

      Bedankt voor het compliment; hoop dat het jou en anderen helpt.
      Is inderdaad een lastig onderdeel, omdat het verkeer constant in beweging is en een vraagstelling een statisch verhaal.
      Verkeerssituaties zijn ook bijna altijd verschillend, ook al lijken ze vaak wel op elkaar. Iedere situatie vraagt een andere beoordeling en een daarop volgend passend gedrag of handelen.
      Omdat binnen dit onderdeel -in de praktijk- te wisselend kan zijn, is het goed dat je ‘slechts’ ongeveer de helft goed hoeft te hebben.

      Mvg – Sjaak

  14. Ik moet maandag. Blijf die gevarenherkenning erg lastig vinden. Als ik de vraag terugzie, vind ik het antwoord ook wel logisch, maar moet het zelf gewoon zien.

    We zien wel.

  15. Ik moet er overmorgen aan geloven… zit ook steeds vaak te twijfelen tussen remmen of gas loslaten… bedankt voor dit inzichtelijke artikel, het helpt! Ik blijf oefenen en goodness, je mag 12 fouten maken bij gevaarherkenning! Dat is best veel, maar het is dan ook een rotonderdeel, omdat de theorieboeken gewoon echt van elkaar verschillen. Gelukkig vallen de overige twee onderdelen goed te leren. Succes iedereen!

  16. Ik heb nu donderdag theorie examen, ik ben het met de andere eens dat gevaarherkenning erg lastig is, en de meeste mensen zakken omdat ze bij gevaarherkenning teveel fouten hebben.
    13 fouten maken bij gevaarherkenning lijkt veel maar is weinig..
    Hoeveel fout mag je bij de andere 2 onderdelen maken?

    Groetjes.
    Pamela

    1. Beste Pamela,

      Je slaagt voor het theorie-examen als:
      —je tenminste 13 vragen goed hebt (van de 25) van het onderdeel gevaarherkenning en
      —je tenminste 35 vragen goed hebt (van de 40) van de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht

      Probeer logisch na te denken en houd altijd de verkeersveiligheid voor ogen!!

      Succes donderdag.

      Misschien heb je hier ook nog wat aan:
      http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard406.pdf

      Mvg – Sjaak

    1. Beste Piet,

      Misschien wel een goede aanvulling.

      Waar het voorrang betreft heeft men het op deze site echter over “verkeer” . Dit is fout ! Voorrang wordt geregeld tussen bestuurders onderling.
      Bij verkeer betekent dit n.l. dat je voetgangers ook voorrang moet verlenen en dit klopt niet. Verder weet ik niet of de antwoorden allemaal goed zijn (heb niet alle testen gemaakt)

      Mvg – Sjaak

  17. Het lukt mij gewoon niet om dit onder de knie te krijgen. Ik kan echt niet oordelen aan de hand van zo’n stilstaand plaatje! In de auto lukt het me wel, maar van zo’n fotootje kan ik gewoon niet afleiden wat ik zou moeten doen. Met als gevolg dat ik constant net het verkeerde antwoord geef. Oefenen helpt niet, ik doe het toch steeds verkeerd. Ik heb een cd-rom met oefenvragen, maar toch..

    1. Beste Marjolein,

      Het is ook best een lastig onderwerp, dat je vooral gaat beheersen als je ervaring krijgt. Daarom hoef je op het examen ook ‘maar’ ongeveer de helft goed te hebben.

      Houd als algemene regel: hoe gevaarlijker of drukker de situatie, hoe groter de kans dat je moet remmen.

      Als je voorbeelden hebt, ben ik altijd bereid je te helpen. Laat het eventueel maar weten!?

      Mvg – Sjaak

  18. Op de website van cbr staat;

    Het theorie-examen bestaat uit drie onderdelen.

    •25 vragen over gevaarherkenning;
    •30 vragen over verkeersregels;
    •10 vragen over verkeersinzicht.

    en ik wil mijn theorie-examen op 7 december doen, is het nu al bekend of ik gevaarherkenning vragen krijg en de aantal fouten dat ik mag maken
    ?

    1. Beste Ibo,

      Het volgende geldt momenteel:

      Vanaf 1 maart 2009 slaag je voor het vernieuwde theorie-examen als:
      je tenminste 12 vragen goed hebt (van de 25) van het onderdeel gevaarherkenning;
      je tenminste 35 vragen goed hebt (van de 40) van de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht.

      Mvg – Sjaak

  19. Beste Merel,

    Ben het met je eens dat het best lastig kan zijn.

    Hoop dat je desalniettemin geslaagd bent afgelopen vrijdag !!!

    Mvg – Sjaak

  20. 12 lijkt soepel maar ik vind de vragen erg lastig, voornamelijk omdat het stilstaande fotos zijn.
    Ik weet zeker dat ik goed kan anticiperen wanneer ik een gevarendriehoek zie staan voor een bocht in een afrit, maar dat is lastiger wanneer de helft van die gevarendriehoek op de foto staat en je die in 8 seconde moet vinden…
    Verder waren ze met de Vekabest proefexamens niet erg consequent (ene keer moest je bij bepaalde situatie stoppen en andere keer, met zelfde snelheid en situatie, moest je het gas loslaten).
    Ik heb vanmiddag theorie, ik hoop maar dat het gaat lukken!
    Groetjes,
    Merel Ruiter

  21. Beste Hayat,

    Het beste kun je dan surfen op internet. Er staan genoeg aanbieders; alleen zullen deze niet gratis zijn.

    Verder vind je in de nieuwste boeken of op de nieuwste CD-roms van Verjo, Vekabest, Anwb ongetwijfeld vragen over gevaarherkenning.

    Mvg – Sjaak

  22. hi ik heb 30 september 2008 mijn theorie examen. Het is nog niet bekend als de gevaren herkenning nou wel meetelt of niet ?

    mvg
    emile

  23. Beste Caroline,

    Voor zover mij bekend is telt het nog steeds niet mee.
    Vragen over gevaarherkenning kun je wel verwachten, maar het heeft geen invloed op de uitslag van het examen.

    Zie http://www.cbr.nl

  24. Ik heb 17 september mijn theorie examen. Het is nog steeds niet officieel bekend of de gevaarherkenning vragen meetellen. Kan ik deze vragen verwachten op mijn theorie examen?

  25. Beste Elfring,

    Onderstaande citaten komen van de site van het CBR

    “Gevaarherkenning
    Het onderdeel gevaarherkenning is nieuw. En telt het eerste half jaar van 2008 niet mee voor de uitslag van je theorie-examen. Zo heeft iedereen de kans om aan dit nieuwe onderdeel te wennen.”

    en

    “Vanaf medio 2008 (exacte datum nog niet bekend) wordt het onderdeel gevaarherkenning uitgebreid. Vanaf dat moment tellen de vragen mee voor de einduitslag. Het aantal vragen over wetten en regels neemt dan af.”

    Voor meer informatie, kijk op: http://www.cbr.nl

    Dus……..voorzover mij bekend, is het nog niet bekend.

    Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *