Verkeerstekens Markeringen

InfoNu

Markering, strepen, puntvlakken e.d. en de betekenis op de Nederlandse wegen

vp_2856_50×50.jpg Doorgetrokken gele streep: bestuurder verboden stil te staan
vp_2855_50×50.jpg Onderbroken gele streep: bestuurder verboden te parkeren
vp_2849_50×50.jpg Blauwe streep parkeerzone: gebruik parkeerkaart verplicht
vp_2861_50×63.jpg Doorgetrokken asstreep, deelstreep: verboden te overschrijden
vp_2859_50×50.jpg Verdrijvingsvlak, aanduiding vermindering rijstroken
vp_2858_50×50.jpg Stopstreep bij verkeerslichten en bord  vp_2312_50×50.jpeg (min 30 cm. breed)
vp_2857_112×50.jpg Haaientanden: verleen kruisende bestuurders voorrang
vp_2850_112×50.jpg Blokmarkering: bij invoeg- en uitrijstroken, fietsoversteekplaatsen en bushaltes
vp_2861_50×631.jpg Voetgangersoversteekplaats: meestal binnen de bebouwde kom bij 30 of 50 km. per uur
vp_2854_80×55.jpg Fietsstrook: symbool van een fiets dient aangebracht te zijn, anders betreft het een fietssuggestiestrook
vp_2853_80×69.jpg Busbaan of busstrook: gedeelte van de rijbaan waarop woord ‘bus’ of ‘lijnbus’ is aangebracht
vp_2852_80×69.jpg Blokmarkering bij bushalte: stilstaan overige bestuurders, alleen voor het onmiddelijk in- en uit laten stappen van passagiers

Enkele voorbeelden Werk in Uitvoeringsborden

f.jpg   k.jpg   h.jpg  r.jpg   s.jpg   n.jpg   o.jpg

Daar waar -tijdens wegwerkzaamheden- een gele belijning is aangebracht, gaat het volgen hiervan boven de (bestaande) witte belijning. Na afronding van de werkzaamheden dient de gele belijning wel direkt verwijderd te worden om onduidelijkheid ten aanzien van de te volgen belijning te voorkomen.

GA DOOR NAAR VERKEERSREGELAARS 6

3 gedachten over “Verkeerstekens Markeringen”

  1. Beste Cas,

    Het is niet het meest prettige kruispunt wat je bedoelt. Als je het echter uit de lucht beziet, hebben zowel jij als de tegemoetkomende bestuurder(s) haaientanden en moeten kruisende bestuurders voor-rang verlenen. Het feit dat jij een rond verkeerslicht had -bij links afslaan- houdt in dat je tegemoetkomende, rechtdoorgaande en afslaande bestuurders vóór moet laten gaan, omdat je kunt verwachten dat deze gelijktijdig groen licht hebben. Volgens de regel geldt achtereenvolgens: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor….en (eventueel) korte bocht gaat voor lange bocht. Over de mate waarin je een kruispunt reeds overreden bent, geeft de wet geen regel c.q. geen uitsluitsel. Dit kan natuurlijk ook niet omdat het van vele -niet achteraf te achterhalen- factoren afhankelijk is. Bij dit soort kruispunten is het -los van de regelgeving- extra belangrijk op het gedrag en snelheid van aan komen rijden van andere bestuurders te letten en je verkeersinzicht te laten spreken.
    Ik hoop je vraag voldoende beantwoord te hebben….

    Mvg – Sjaak

  2. als ik linksafsla en er komt een auto rechtdoor, en we hebben beide groen licht. ik sta echter bijna stil op zijn rijbaan om te wachten op afbuigend verkeer van zijn richting. hij rijdt echter door alsof ik er niet sta, en passeert daarbij ook haaientanden die verkeer haaks op zijn baan voorang zou moeten geven. hij rijdt daarbij vol op mij in en de politie zegt dat ik fout ben omdat ik afslaand ben.

    het afslaan was al volledig gedaan, hij had haaientanden tegen. en het schijnt dat de wegenverkeerswet voorschrijft dat je voorrang vervalt wanneer er verkeer verder dan halverwege op jouw rijbaan staat.

    de stoplichten waren voor rechtdoor, dus ik had geen pijl naar linksaf.

    mijn situatie is echter zo, toen ik keek was deze auto nog zover weg en niet voorgesoorteerd voor rechtdoor, dat ik besloot het afslaan al te doen. ondertussen nam hij wel rechtdoor en boorde zich bij mij erin.

    kunt u hier wat mee? ik kan dat verhaal over de verkeerswegenwet niet terug vinden.en begrijp de haaientanden in deze situatie niet zo goed.

    kruispunt op google earth aanwijzer 52″04″43.95″ N
    4″16″37.73″ O ooghoogte 109 m.

    ik kwam van rechtsonder (donkere autos) en sloeg af naar links en stond met mijn neus al tegen de achterkant van de pijl van die op het kruispunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.