Theorie-examen voor de personenauto

Het theorie-examen voor het Rijbewijs-B

Het theorie-examen voor de personenauto -dat nodig is om af te mogen rijden voor het rijbewijs-B bestaat uit vragen die individueel op de computer worden beantwoord.

Voorbeeld vraag theorie Gevaarherkenning

Tijdens het examen worden de vragen gesteld aan de hand van beelden die worden getoond. Het theorie-examen bestaat uit:

  • gevaarherkenning – 25 vragen
  • wet- en regelgeving – 30 vragen
  • verkeersinzicht – 10 vragen

Gevaarherkenning
Het examen begint met 25 vragen over gevaarherkenning. Deze vragen worden gesteld aan de hand van beelden van verkeerssituaties, tadalafil gezien vanuit de positie van de bestuurder. Gevraagd wordt wat men zou doen in elk van deze situaties. Er kan via de drukknoppen worden gekozen uit:

  • remmen (er is sprake van een onmiddellijk gevaar)
  • gas loslaten (er zou zich een gevaarlijke situatie kunnen voordoen)
  • niets (er is geen sprake van enig gevaar)

Van deze 25 vragen moeten er tenminste 13 goed worden beantwoord.

Wet- en regelgeving en Verkeersinzicht
Na de 25 vragen over gevaarherkenning volgen 40 vragen, discount waarvan de eerste 30 betrekking hebben op wet- en regelgeving en de laatste 10 op verkeersinzicht. Van deze 40 vragen moeten er tenminste 35 goed worden beantwoord. Dit deel van het examen bevat ja/nee vragen, meerkeuzevragen en open vragen.
Beide onderdelen vormen samen één examen; er kan geen examen gedaan worden voor de afzonderlijke onderdelen.
Men is alleen geslaagd als voor beide onderdelen een voldoende is behaald. Het examen duurt ongeveer drie kwartier.

Na het examen
Als regel wordt aan het einde van het examen aan de kandidaat ter plaatse de uitslag van het examen medegedeeld. Dat gebeurt door middel van een uitslagformulier. Op dit uitslagformulier wordt aangegeven hoeveel vragen een kandidaat per examenonderwerp foutief (of helemaal niet) heeft beantwoord. De examenonderwerpen zijn door middel van een codeletter zoals onderstaand aangegeven.

Overzicht van de examenonderwerpen waarop je beoordeeld wordt
A = algemene bepalingen verkeerswetgeving
B = bepalingen rijbevoegdheid en rijbewijzen
C = inrichting, belading en slepen van voertuigen
D = techniek, onderhoud en controle van voertuigen
E = gebruik gordels en helmen; zitplaats voor passagiers
F = milieubewuste en energiezuinig rijden
G = risico’s i.v.m. toestand bestuurder
H = risico’s i.v.m. eigenschappen en toestand eigen voertuig
J1) = risico’s i.v.m. aanwezigheid en gedrag ander verkeer
K1) = risico’s i.v.m. weg-, zicht- en weersomstandigheden
L = handelen bij ongevallen en pech onderweg
M = voor laten gaan op kruispunten (verlenen van voorrang)
N = voor laten gaan bij het afslaan
O = voor laten gaan van blinden, gehandicapten en voetgangers
P = voor laten gaan voorrangsvoertuigen, militaire colonnes, uitvaartstoeten en trams
Q = uitvoeren van / voor laten gaan bij bijzondere manoeuvres
R = plaats op de weg en voorsorteren
S = inhalen
T = snelheid
U = stilstaan en parkeren
V = geven van tekens en signalen; gebruik gevarendriehoek
W = gebruik van lichten
X = verkeersborden
Y = verkeerslichten en aanwijzingen
Z = verkeerstekens op het wegdek

1) Indien achter de letter J en K een G staat, bijvoorbeeld JG, dan betreft het een vraag over gevaarherkenning (geldt alleen voor categorie B).

De kandidaat die geslaagd is, ontvangt een uitslagformulier. Het met goed gevolg behaalde theorie-examen is anderhalf jaar geldig.

 

Bron: CBR

4 gedachten over “Theorie-examen voor de personenauto”

  1. Ik had een vraag ik heb met theorie elke keer een vraag fout in de catogorie A algemene bepalingben verkeers wetgeving. Ik weet nu niet goed welke vragen dat precies zijn.. Wat ik dus moet leren uit t boek? Mvg

    1. Beste Cheryl,

      Bijna ieder theorieboek begint met begripsbepalingen, algemene bepalingen en alcohol, geneesmiddelen en drugs.
      De regels die hierin zijn opgenomen zijn belangrijk om de rangorde in het verkeer te kunnen begrijpen en te weten wat wettelijk wel of niet is toegestaan en om de verplichting te weten die je hebt als bestuurder.

      Om het concreter te maken, bijvoorbeeld:
      Wat zijn weggebruikers, wat is verkeer, wat een rijbaan, wat zijn wegen?
      Wie zijn bevoegde ambtenaren, wat zijn je verplichtingen als bestuurder, wat de verplichting bij een ongeval, wat de verplichte documenten?

      Misschien lastig om te leren, maar wel noodzakelijk.

      Succes – mvg – Sjaak

  2. Ik ben nu twee keer gezakt voor mn theorie, en beide keren op de verkeersinzicht-vragen. De verkeersregels heb ik goed in mijn hoofd zitten, maar bij vragen als “waar komen de meeste ongelukken met motoren voor?” kan ik enkel gokken. Hoe kan ik me hier beter op voorbereiden?

    1. Beste Els,

      De vragen zijn soms inderdaad lastig en/of niet eenduidig te antwoorden. Daar is het verkeer te wisselend voor. Iedere situatie is als het ware uniek. Enige troost is dat je “slechts” de helft plus één goed hoeft te hebben.
      Probeer logisch na te denken en verzin er niets bij. De vraagstelling of afbeelding is zoals die is.

      Vraag jezelf bijvoorbeeld af: waar zijn motorrijders binnen het verkeer het meest kwetsbaar? Antwoord: op kruispunten bij voorrangssituaties. Hier vinden de meeste ongelukken plaats, mede omdat de snelheid van een motorfiets niet altijd goed wordt ingeschat door andere bestuurders (men denkt b.v. met een brom- of snorfiets te doen te hebben).
      Het gevaar / de kans op een ongeval op kruispunten geldt doorgaans overigens voor alle weggebruikers. Het gevaar op kruispunten binnen de bebouwde kom is het grootst. Op autosnelwegen bijvoorbeeld is de kans op een ongeval niet zo groot, alleen zijn de gevolgen vaak wel ernstig omdat er met hoge snelheid gereden wordt.

      Bij oefenen / twijfel zijn veel gegevens ook op internet te vinden als je de gerichte vraag over het onderwerp stelt.
      Kijk ook even bij de volgende artikelen:

      http://www.autorij-instructie.nl/2008/01/gevaarherkenning-verkeerstheorie-2008/
      en
      http://www.autorij-instructie.nl/2009/10/gevaarherkenning-en-verkeersinzicht-bij-verkeersborden/

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.