Opschakelen en Terugschakelen in de (Les)auto

Opschakelen en terugschakelen in de lesautoLeren schakelen in de lesauto

Het opschakelen en terugschakelen zal in het begin lastig zijn. Je moet je aandacht goed op de weg houden en de juiste stuur-bewegingen uitvoeren. Daarbij moet je koersvast zijn en blijven en ook nog de handelingen en het voetenwerk beheersen die nodig zijn om op tijd op te schakelen of terug te schakelen. En dit allemaal op het juiste moment en zonder naar de versnellingspook te kijken. Op- en terugschakelen vragen in het begin van de rijopleiding dan ook veel energie en aandacht. Uiteindelijk zal het schakelen een automatisch proces worden, adiposity waarbij je niet meer hoeft na te denken, pharm zodat je de aandacht volledig kunt richten op zaken die bij verkeersdeelname belangrijk zijn. Het aantal versnellingen kan per voertuig verschillen (meestal 5 of 6 versnellingen). Dit geldt ook voor de plaats en wijze van inleggen van de achteruitversnelling.

Opschakelen en versnellen of snelheid handhaven
  1. Iedere keer voordat je opschakelt kijk je in de binnenspiegel en linkerbuitenspiegel. Over het algemeen betekent het dat je na het opschakelen de snelheid gaat opvoeren. Door te spiegelen blijf je het overige verkeer in de gaten houden.
  2. Haal de rechtervoet van het gaspedaal en trap het koppelingspedaal -min of meer gelijktijdig- volledig tot de wagenbodem, viagra order rustig maar vlot en vloeiend in.
  3. Ga met je rechterhand naar de versnellingspook en kies vlot de juiste versnelling. Bedien de versnellingspook niet krampachtig, maar kies de versnelling rustig (zie schakelpatroon op de foto)
  4. Plaats je handen weer op de juiste wijze op het stuur, zodat je de juiste zitpositie weer aanneemt.
  5. Laat de koppeling met de linkervoet rustig , geleidelijk en vloeiend volledig opkomen.
  6. Geef met de rechtervoet geleidelijk en rustig gas, zodat de auto zonder schokken versnelt of je de rijsnelheid in een hogere versnelling handhaaft (milieu – het nieuwe rijden)
  7. Kijk in de binnenspiegel en buitenspiegel(s) om te beoordelen of je de juiste snelheid hebt of aanhoudt, zonder het overige verkeer te hinderen.
  8. Let op de toegestane maximumsnelheid, zonder je door andere bestuurders te laten misleiden (deze rijden vaak te snel)
Terugschakelen en snelheid minderen of aanpassen
  1. Iedere keer voordat je terugschakelt kijk je -voordat je gaat handelen- in de binnenspiegel en linkerbuitenspiegel. Over het algemeen betekent het dat je na het terugschakelen snelheid gaat minderen. Door te spiegelen blijf je het overige achteropkomende verkeer in de gaten houden en kun je jouw handelen eventueel aanpassen als zij niet juist reageren.
  2. Je haalt de rechtervoet vlot en geleidelijk van het gaspedaal, zodat de auto al begint te vertragen.
  3. Indien nodig rem je rustig bij om het vertragen te bevorderen.
  4. Trap het koppelingspedaal vlot en helemaal in, zodat je het terugschakelen mogelijk maakt, zonder schade aan te brengen aan de tandwielen van de versnellingsbak.
  5. Breng de rechterhand vlot naar de versnellingspook en schakel in de gewenste versnelling.
  6. plaats de handen op de juiste wijze op het stuur, zodat je de juiste stuurpositie weer inneemt
  7. Laat het koppelingspedaal geleidelijk en rustig, helemaal opkomen, zodat schokken van/in de auto vermeden wordt.
  8. Geef met de rechtervoet weer rustig gas, zodat de auto vloeiend in beweging blijft. Min of meer gelijktijdig….
  9. laat je de koppeling rustig, vloeiend en in het geheel opkomen en geef vervolgens de linkervoet rust naast of voor het koppelingspedaal.
  10. Kijk vervolgens weer in de binnenspiegel en linker buitenspiegel om te controleren of je de juiste snelheid aanhoud zonder anderen te hinderen. Bij terugschakelen (en remmen) is het in bijzonder van belang om het gedrag van achteropkomend verkeer goed in de gaten te houden
Lees ook

11 gedachten over “Opschakelen en Terugschakelen in de (Les)auto”

  1. Beste Sjaak,

    Stel je moet een bocht maken die te snel voor de 1e versnelling is maar te langzaam voor de 2e versnelling. bijvoorbeeld 11 of 12 km per uur. Kan je net niet gekoppeld nemen in de 2e versnelling. De leerlingen leren echter voor de bocht klaar te zijn met de handelingen, dus ook het op laten komen van de koppeling. Is het in smalle woonstraatjes dan geen probleem om de koppeling later op te laten komen en eventueel wat bij te remmen als blijkt dat de snelheid te hoog is om gekoppeld te rijden in de 2e versnelling. Rijden in de bocht met ingetrapte koppeling is niet de bedoeling, maar moet soms wel als je ineens links en meteen weer rechts af moet slaan op een hele korte afstand.

    Groet Harm

    1. Beste Harm Jan,

      De manier die je tijdens de rijles (en binnen het artikel) krijgt aangereikt kan je het beste toepassen.
      Dit wil niet zeggen dat er situaties denkbaar zijn waarbij je hier van afwijkt. Uitgangspunt is de veiligheid, doorstroming en de blijvende controle over het voertuig.
      In de door jou omschreven situaties zou ik afremmen / bijremmen en spelen met de koppeling; de situatie onder controle houden met slippende koppeling. Dit min of meer op een wijze zoals je dit bijvoorbeeld ook bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre doet.
      In extreme gevallen kan het zelfs raadzaam zijn de auto stil te zetten en voor de eerste versnelling te kiezen.

      Mvg – Sjaak

  2. Stel je nadert een onoverzichtelijk voorrangskruispunt en je komt aanrijden met 50 km per uur in de 3e of 4e versnelling. Moet je dan tijdens het naderen terwijl je terugschakelt naar de 2e versnelling eerst ook weer het koppelingspedaal omhoog laten komen voor het kruispunt of mag je die ingeduwd houden en weer op laten komen als er zicht is. En als het zicht zich niet ontwikkelt terug naar de 1e versnelling. Anders moet je afremmen tot 1000 toeren terugschakelen en de koppeling weer op laten komen en vervolgens weer de koppeling induwen en terugschakelen naar de 1e versnelling. Zijn dit niet teveel handelingen? Dus de vraag is of je mag afremmen tot 1000 toeren en dan koppeling intrappen terug naar de 2e versnelling en koppeling ingetrapt blijven houden totdat het zicht zich ontwikkelt en anders terug naar de 1e. Mag dit?

    1. Beste Harm,

      Over het algemeen moet je een kruispunt tijdig met gepaste snelheid naderen, zodat je al op enige afstand van het kruispunt in de (doorgaans) tweede versnelling rijdt. Doe je dit op tijd, dan heb je alle rust om je op het overige verkeer op en rondom het kruispunt te richten en te handelen zoals verlangd wordt.

      De koppeling laat je na het terugschakelen in het geheel opkomen om zodoende controle over de aandrijfkrachten van de motor te houden en te profiteren van het remmend vermogen van de motor.
      Mocht je het kruispunt niet vloeiend op of over kunnen rijden, dan mag (moet) je uiteraard altijd remmen. De koppeling trap je pas in vlak voordat de motor gaat “bokken”, rond het stationair toerental.

      Houd je de wagen rollend en kun je de weg vervolgen, dan kan dit bijna altijd in de tweede versnelling. Het kan dan zijn dat je kortstondig de koppeling intrapt en licht bijremt, als blijkt dat je daardoor direct vloeiend door kunt rijden. Maar dan laat je de koppeling ook direct weer rustig in het geheel opkomen zodra je je weg vervolgt.
      Dus: rijden met ingetrapt koppelingspedaal niet; kortstondig “spelen” met de koppeling om vloeiend door te kunnen rijden wel.

      De eerste versnelling gebruik je in feite alleen om de auto in beweging te zetten en tijdens de uitvoering van bijzondere verrichtingen / bijzondere manoeuvres.
      Het inschakelen in de eerste versnelling doe je pas zodra de auto stil staat. Zolang de wagen nog in beweging is zal het inleggen ook niet soepel of zonder “gekraak” gaan (is ook niet goed voor de versnellingsbak).

      Hoop dat het duidelijk is.

      Mvg – Sjaak

  3. Wat ik niet begrijp dat ook instructeur verschillen van hoe te handelen met de bediening van de auto.
    Doe maar het maar gewoon op een professionele manier namelijk eerst een beetje gas geven net boven stationair toerental.
    Koppeling op laten komen tot aangrijpings punt 2 sec. vast houden en weg ben je zonder afslaan en schokken.
    Diesel of benzine auto maak niks uit.

  4. Ik heb nooit geweten niet naar de koppeling te mogen kyken. Dit heeft myn ryinstructeur nooit verteld. Trouwens, ik weet niet of het aan my ligt maar 7/10 keer als ik opschakel in de lesauto (volkswagen golf),wil het wel eens gebeuren dat t schakelen ‘vastzit’ het gaat dan zoo stroef! Ga ik dan in t gevolg dan schokken of wat dan ook, dan kryg ik de opmerking dat ik t niet goed doe of helemaal de koppeling moet intrappen terwyl dat ook gebeurt.

    1. Beste Mani,

      Het overschakelen moet -als de auto oké is- bij volledig ingetrapte koppeling soepel verlopen. Als daarbij ook je zitpositie goed is moet het geen problemen geven.
      Doel van de voertuigbeheersing is o.a. dat je uiteindelijk alle noodzakelijke handelingen in de auto ‘automatisch’ uitvoert zonder te hoeven kijken. Dus is het niet de bedoeling dat je naar het koppelingspedaal, versnellingspook etc. kijkt voordat je deze moet bedienen. Dit moet je blindelings kunnen doen, zodat je de aandacht blijvend kunt richten op het rijden zelf, het overige verkeer, je rijlijn, je plaats op de weg etc.
      Spreek je instructeur er op aan en probeer te achterhalen wat de redenen kunnen zijn.
      Duidelijkheid is uiteraard belangrijk. Je zit tenslotte in de lesauto om te leren en niet omdat je al kan autorijden. Het is de taak van je rij-instructeur je hierbij op een goede manier te helpen.

      Mvg – Sjaak

  5. Beste Koos,

    De procedure staat in volgend artikel beschreven:
    http://www.autorij-instructie.nl/?p=3193
    Ik begrijp je punt, maar probeer ook een scheiding te maken tussen zij die zich de vaardigheden nog eigen moeten maken en zij die al ervaring hebben. Voor deze laatste groep is het een automatisch proces waarbij het één vloeiend overloopt in het ander, daar waar het bij aspirant automobilisten een vorm is om de voertuigcontrole onder de knie te krijgen.
    Is het ‘gevoel’ eenmaal daar, dan zal de wijze van handelen niet veel afwijken van die van andere bestuurders.
    Voor velen is de overstap van een diesel (de meeste lesauto’s) naar benzine (de meeste particulieren)dan ook even wennen.

    Mvg – Sjaak

  6. Wat is de juiste wijze van schakelen bij wegrijden?

    Vaak wordt aangeleerd in diesel auto’s de koppeling helemaal op te laten komen en daarna pas gas te geven (maar iedereen achter en naast je rijdt dan vaak al harder omdat zij meestal al beginnen met gasgeven als zij de koppeling nog niet helemaal hebben op laten komen). Op zo’n moment verstoor je de doorstroming toch ?

    Indachtig deze vraag ook de opmerking dat als je niet gas bijgeeft bij wegrijden je ook langer stil kan staan bij kruisingen en stoplichten die weinig ruimte geven vanwege grote verkeersdruktes…

  7. Wat betreft punt 5 en 6: dit gaat niet werken. Als je het goed doet, werkt het als volgt:
    5. laat de koppeling rustig opkomen totdat je hoort en voelt dat hij “pakt”, oftewel dat de motor weer contact heeft met de wielen
    6. druk het gaspedaal een eindje in zodat je de motor hoort snorren
    7. laat nu heel rustig (!) de koppeling verder opkomen. Accelereren doe je in eerste instantie dus niet omdat je een gaspedaal indrukt, maar omdat de de koppeling verder op laat komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *