Verkeers Theorie Test 03

InfoNuMaximumsnelheid op de Nederlandse wegen

theorie test
Test 03

In Nederland worden er meer dan 10 verschillende maximum snelheden gehanteerd -binnen en buiten de bebouwde kom- waaraan de verschillende bestuurders van voertuigen of motorvoertuigen zich moeten houden. Dit nog los van maximum snelheden bij wegwerkzaamheden, stuff snelheids verlaging in zones, aanduidingen op matrix-borden, snelheid in erfen, adviessnelheden enz. Het is daarom van belang om de snelheden van de diverse voertuigen in verschillende omstandigheden te weten, zodat je hier in het dagelijks verkeer adequaat op kunt inspelen.

Standaard maximum toegestane snelheid voor motorvoertuigen op de Nederlandse wegen (verkeersborden kunnen een andere of  lagere snelheid aangeven)

  • in een erf – stapvoets (15 km. of minder)
  • binnen de bebouwde kom: 50 km/u
  • buiten de bebouwde kom: 80 km/u
  • op autowegen: 100 km/u
  • op autosnelwegen: 120 km/u (enkele trajecten 130 km/u)

Test 03: Afslaan en Maximumsnelheid

Vraag 01
Voorsorteren bij afslaan moet altijd zoveel mogelijk naar rechts of links

ja

nee

Vraag 02
Als je afslaat of een belangrijke zijdelingse verplaatsing maakt, geef je altijd richting aan

ja

nee

Vraag 03
Moet je een rechtdoor rijdende tegenligger op dezelfde weg voor laten gaan als jij afslaat

ja

nee

Vraag 04
Korte bocht gaat voor lange bocht betekent

A. de rechtsaf slaande bestuurder laat de tegemoet komende linksaf slaande bestuurder op dezelfde weg voor gaan

B. de linksaf slaande bestuurder laat de tegemoet komende rechtsaf slaande bestuurder op dezelfde weg voor gaan

Vraag 05
Korte bocht gaat voor lange bocht geldt ook voor de bestuurders van een tram

ja

nee

Vraag 06
Bestuurders moeten hun snelheid altijd aanpassen aan de omstandigheden. Met andere woorden:

A. een bestuurder houdt zich aan de op verkeersborden aangegeven maximumsnelheid

B. een bestuurder moet altijd kunnen stoppen binnen de afstand waarover de weg vrij is en hij de weg kan overzien

Vraag 07
Bij binnen rijden van de bebouwde kom is de maximumsnelheid voor motorvoertuigen

A. 60 km/u

B. 50 km/u

Vraag 08
Na het bord “einde bebouwde kom” is de maximumsnelheid van een motorvoertuig

A. 80 km/u

B. 60 km/u

Vraag 09
Een bromfiets, gehandicaptenvoertuig en brommobiel op de rijbaan mogen maximaal km/u

A. 50 buiten de bebouwde kom

B. 45 zowel binnen als buiten de bebouwde kom

Vraag 10
Binnen de bebouwde kom rijdt een bromfiets of gehandicaptenvoertuig met motor op het fiets-/bromfietspad maximaal

A. 30 km/u

B. 45 km/u

Vraag 11
De maximumsnelheid voor bromfietsen op het fiets-/bromfietspad is -buiten de bebouwde kom-

A. 45 km/u

B. 40 km/u

Vraag 12
Rijdend op het trottoir of voetpad is de maximum toegestane snelheid voor een gehandicaptenvoertuig

A. 6 km/u

B. 12 km/u

Vraag 13
De maximum toegestane snelheid is voor vrachtauto’s op autowegen én autosnelwegen

A. 100 km/u

B. 80 km/u

Vraag 14
Met personenauto plus lichte aanhanger mag ik op de autosnelweg maximaal
100 km/u rijden

ja

nee

Vraag 15
De maximum toegestane snelheid op een autoweg binnen de bebouwde kom is

A. 50 km/u

B. 70 km/u

Vraag 16
Een bestelbus met een aanhanger zwaarder dan 3500 kg. mag op de autoweg maximaal
A. 90 km/u

B. 80 km/u

 

Antwoord en uitleg:

Ga naar de afbeelding en uitleg van de verkeersborden om de bij de vragen genoemde verkeersborden te bekijken.

Vraag 01:
NEE – voorsorteren hoeft -als er géén voorsorteervakken zijn- niet maar mag wel (is vaak beter voor de doorstroming) Als je voorsorteert, dan doe je dit naar rechts zoveel mogelijk rechts en voor links zoveel mogelijk tegen de wegas óf bij een weg met éénrichtingsverkeer zoveel mogelijk links rijdend (let op onderborden bij een weg met éénrichtingsverkeer….uitgezonderd!)
Belangrijke verkeersborden: C1 tot en met C5

Vraag 02:
JA – bestuurders moeten vóórdat zij (kunnen) afslaan richting aangeven met de richtingaanwijzer of arm

Vraag 03:
JA – hier geldt de regel “rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor” (dit geldt dus voor bestuurders én voetgangers)

Vraag 04:
B. – bestuurders die linksaf slaan moeten tegemoet komende bestuurders op dezelfde weg, die rechts af willen slaan, voor laten gaan. Dus….”korte bocht gaat voor lange bocht”

Vraag 05:
NEE – de regels van vraag 3 en 4 gelden niet voor bestuurders van een tram. De tram gaat altijd vóór, tenzij dit door verkeersborden of verkeerslichten anders geregeld is
Belangrijke verkeersborden: B1 tot en met B7, J14, L13a én verkeerslichten

Vraag 06:
B. – een bestuurder moet altijd kunnen stoppen binnen de afstand waarover de weg vrij is en hij de weg kan overzien. De betekent dat je je volgafstand en je snelheid aan moet passen aan de (wisselende) omstandigheden.

Vraag 07:
B. – voor motorvoertuigen geldt binnen de bebouwde een maximumsnelheid van 50 km/u
Belangrijke verkeersborden: H1 en H2  (A1 kan, maar hoeft niet – 50 is standaardregel)

Vraag 08:
A. – standaard geldt bij verlaten van de bebouwde kom voor motorvoertuigen een maximumsnelheid van 80 km/u
Belangrijke verkeersborden: H1 en H2

Vraag 09:
B. – de maximum toegestane snelheid voor genoemde voertuigen is op de rijbaan- zowel binnen als buiten de bebouwde kom- 45 km/u
Belangrijke verkeersborden: H1 en H2

Vraag 10:
A. – voor genoemde voertuigen is de maximum toegestane snelheid -binnen de bebouwde kom- op het het fiets-/bromfietspad 30 km/u
Belangrijke verkeersborden: G12a, G12b en H1

Vraag 11:
B. – buiten de bebouwde kom is de maximum toegestane snelheid voor bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen met motor  rijdend op het fiets-/bromfietspad 40 km/u. Bij rijden op de rijbaan geldt een maximum toegestane snelheid van 45 km/u
Belangrijke verkeersborden: C9, G12a, G12b en H2

Vraag 12:
A. – zowel binnen als buiten de bebouwde kom mogen gehandicaptenvoertuigen die gebruik maken van het trottoir of voetpad niet sneller rijden dan 6 km/u
Belangrijke verkeersborden: G7, G8, H1 en H2

Vraag 13:
B. – de maximum toegestane snelheid voor vrachtauto’s op autowegen en autosnelwegen is 80 km/u. Dit geldt ook voor kampeerauto’s die afgeleid zijn van vrachtauto’s en meer dan 3500 kg. wegen en voor autobussen. (behalve T-100 autobussen, die maximaal 100 km/u mogen rijden)
Belangrijke verkeersborden: G1 tot en met G4

Vraag 14:
NEE – personenauto’s, bestelauto’s, T-100 autobussen en motorfietsen met een aanhangwagen lichter dan 3501 kg. mogen op een autoweg of autosnelweg niet harder rijden dan 90 km/u (zie tabel maximum snelheden)
Belangrijke verkeersborden: G1 tot en met G4

Vraag 15:
A. – op een autoweg binnen de bebouwde kom is de maximum toegestane snelheid 50 km/u, tenzij anders wordt aangegeven.
Belangrijke verkeersborden: G3, G4, H1 en H2

Vraag 16:
B. – zowel op autowegen als autosnelwegen is de maximum toegestane snelheid voor personenauto’s en bestelauto’s met een aanhanger zwaarder dan 3500 kg. 80 km/u
Belangrijke verkeersborden: G1 tot en met G4

 

Doe ook de volgende verkeers-theorie-testen:
Test 01 : onder andere definities en verkeersregels
Test 02 : onder andere files, kruispunten, verlenen van voorrang
Test 03
Test 04 : onder andere parkeren en stilstaan
Test 05 : onder andere voorrangsvoertuigen en voeren van verlichting
Test 06 : onder andere regels op autowegen en autosnelwegen
Test 07 : onder andere erf, rotondes, voetgangers, voorrangsvoertuigen, slepen

Bronnen:
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
ROV Zuid-Holland

2 gedachten over “Verkeers Theorie Test 03”

  1. Geachte schrijver,

    Ik heb reeds 32 jaar een rijbewijs en ben me er altijd van bewust dat “routine” kan leiden tot veronachtzaming van regels.
    Periodiek test ik dus online of ik nog goed op de hoogte ben van vekeersregels. Dank u voor uw site!
    Die is daarbij een fijn middel.
    Kleine suggestie.
    Bij antwoord op vragen over T100 bussen zag ik: “Vraag 13: B. – de maximum toegestane snelheid voor vrachtauto’s op autowegen en autosnelwegen is 80 km/u. Dit geldt ook voor kampeerauto’s die afgeleid zijn van vrachtauto’s en meer dan 3500 kg. wegen en voor autobussen. (behalve T-100 autobussen, die maximaal 100 km/u mogen rijden)
    EN OOK
    Vraag 14: NEE – personenauto’s, bestelauto’s, T-100 autobussen en motorfietsen met een aanhangwagen lichter dan 3501 kg. mogen op een autoweg of autosnelweg niet harder rijden dan 90 km/u.”
    Ik zou me kunnen voorstellen dat sommige mensen het woordje EN als scheiding zien en niet snappen dat de later genoemde aanhanger óók op de bus van toepassing is.
    M.i. is de formulering eenduidiger te snappen indien er zou staan: Wanneer T-100 bussen en motoren voorzien van een aanhanger mogen zij…
    vr groet, Fedde Harwig

    1. Beste Fedde,

      Bedankt voor het meedenken. Heb bij het antwoord op vraag 14 een verwijzing naar de tabel met maximumsnelheden in Nederland toegevoegd.
      De bepaling van de in de vraag genoemde motorvoertuigen ten aanzien van de aanhangwagen geldt namelijk voor alle motorvoertuigen.
      Hoop dat het zo minder verwarrend is.

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.