Nieuwe en aanvullende Verkeersregels 1 juli 2010

InfoNuNieuwe verkeersregels

Met ingang van 1 juli 2010 zijn er een aantal nieuwe verkeersregels, én twee nieuwe verkeersborden ingevoerd. Meest opvallend is misschien wel de herinvoering van de regel dat een rouwstoet niet meer doorsneden mag worden. 

Regels Rouwstoet – Begrafenis stoet
  • Een rouwstoet mag op een gelijkwaardige kruising niet doorsneden worden. Dit betekent dat weggebruikers op kruispunten zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden de volgauto’s van een rouwstoet voorrang moeten verlenen, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt. Dit geldt alleen voor rouwstoeten die herkenbaar zijn aan speciale (officiële) vlaggen. vlag rouwst.2
    Het eerste voertuig van de rouwstoet moet zich aan de normale voorrangsregels houden.
  • Een voetganger of een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig die bij een zebrapad wil oversteken, moet een naderende rouwstoet die de officiële vlaggen voert, voor laten gaan.
  • De bestuurder van een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde kom wil wegrijden, moet een officiële rouwstoet die van achteren nadert, voor laten gaan. Buiten de bebouwde kom gold dit al.

Brombakfiets
Bestuurders van een brombakfiets waarvan de voorwielen een diameter hebben van meer dan 40 cm, hoeven geen helm te dragen.

Parkeerplaats
Parkeerplaatsen kunnen door middel van onderborden gereserveerd worden voor een bepaald doel, bijvoorbeeld het afzetten en ophalen van passagiers of het opladen van elektrische auto’s.

Ligplaatsen
Het gebruik van ligplaatsen in bussen, taxi’s en personenauto’s is toegestaan, mits deze ligplaatsen aan bepaalde eisen voldoen.

Parkeerplaats gehandicapten
Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer mogelijk.

Richtingaanwijzers fiets
Fietsen mogen voorzien zijn van richtingaanwijzers.

Busstrook en busbaan
Bestuurders van lijnbussen, trams en andere voertuigen die gebruik mogen maken van een busstrook of busbaan, mogen over verdrijvingsvlakken en puntstukken rijden, die in een busstrook of busbaan liggen.

Nieuwe verkeersborden
Er worden twee nieuwe verkeersborden ingevoerd met de betekenis: gesloten voor autobussen en gesloten voor vrachtauto’s en autobussen

Autobus C7a – Gesloten voor autobussen Autob.vrchtw C7b – Gesloten voor autobussen en vrachtauto’s

10 gedachten over “Nieuwe en aanvullende Verkeersregels 1 juli 2010”

  1. Hallo,

    Wat betekent ‘Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer mogelijk’…je mag er dus niet meer stilstaan om een passagier uit of in te laten stappen?

    Gr

    1. Beste,

      Even stil staan om iemand in of uit te laten stappen is géén parkeren. Parkeren is dus altijd voor langere tijd.
      Je moet meer denken aan zaken als:
      – parkeren zonder geldige invalidenparkeerkaart, of
      – parkeren als niet invalide
      – oneigenlijk gebruik van de kaart. (je partner is b.v. invalide, maar jij gebruikt de kaart voor een boodschap)

      Mvg – Sjaak

  2. Beste Sjaak,

    Welke verandering betekent de regel over de parkeerplaatsen die gereserveerd kunnen worden voor een doel?

    1. Beste Suzanne,

      Zoals omschreven:
      “Parkeerplaatsen kunnen door middel van onderborden gereserveerd worden voor een bepaald doel, bijvoorbeeld het afzetten en ophalen van passagiers of het opladen van elektrische auto’s”.

      Mvg – Sjaak

  3. Beste Irene,

    Het principe is vrij eenvoudig. Puntstukken en verdijvingsvlakken dienen ter geleiding van de rijlijn van de bestuurders op de weg.
    Op enig moment zullen trams of bussen een kruispunt passeren waar sprake is van afslaand verkeer. Op kruispunten waar puntstukken of verdrijvingsvlakken zijn aangebracht zou het voor tram- en busbestuurders onmogelijk zijn hun weg te vervolgen als ze de vlakken niet zouden mogen overrijden. Bij aan komen rijden of weg rijden van een halte kan dit ook spelen.
    Eenzelfde situatie speelt ook bij opengestelde spitsstroken op autosnelwegen, waar bestuurders -in het algemeen- een doorgetrokken witte streep en / of puntstukken mogen overrijden om de spitsstrook op te kunnen rijden en bij afritten te kunnen vervolgen.

  4. Hallo Sjaak,

    Allereerst mijn complimenten voor deze site !!!

    wil je meer uitleg geven over het volgende:
    Busstrook en busbaan
    Bestuurders van lijnbussen, trams en andere voertuigen die gebruik mogen maken van een busstrook of busbaan, mogen over verdrijvingsvlakken en puntstukken rijden, die in een busstrook of busbaan liggen.

    Alvast bedankt

    1. Beste Daniil,

      Waarschijnlijk heeft het CBR nog niet de tijd gehad om de nieuwe regels voor het theorie-examen door te voeren, maar ze alvast weten kan nooit kwaad !

      Mvg – Sjaak

  5. Ik begrijp de minister van verkeer en waterstaat niet we mogen de rouwstoet niet door snijden om je weg te vervolgen het had nooit afgeschaft moeten worden wegens de eerbiedigheid aan de overledenen die zelf ook een verkeers deelnemer is geweest.Ik rij al 40 jaar auto en ik heb nog nooit zo iets gedaan ik ben zelfs naast mijn auto gaan staan om de overledenen te eeren toen de stoet voor bij kwam.Toch fijn dat het niet mag.Groetjes van Hans.

    1. Beste Hans,

      Voor mij heb je helemaal gelijk, maar er ontstond o.a onduidelijkheid omdat er overdag vaker met verlichting gereden werd, waardoor de particuliere volgwagens niet meer herkenbaar waren als onderdeel van de rouwstoet. Door het voeren van de vlaggen is het probleem nu opgelost en heeft de rouwstoet een juridische status.

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.