Brommobiel – Bijzondere Verrichtingen

Website autorij-instructie.nlExamen Brommobiel

Met ingang van 1 maart 2010 is het praktijkexamen brommobiel AM4 ingevoerd. De voertuigbeheersing maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. De voertuigbeheersing wordt mede beoordeeld aan de hand van de uit te voeren bijzondere verrichtingen.

Rijklaar maken van de brommobiel
Het examen begint -na ontvangst door de examinator- met de bedrevenheid in het rijklaar maken en het bedienen van het voertuig. Het gaat dan om de zit- en stuurhouding, het afstellen van de spiegels en zaken als gas geven en remmen.

Examentraject met de brommobiel
De examinator kijkt toe van een afstand; hij staat buiten het voertuig op een verkeersluw terrein. De op het examentraject geplaatste pylonen mogen onder geen beding worden verschoven of omvergereden.

Bijzondere verrichtingen met de brommobiel

Eind 2007 zijn onderstaande dertien bijzondere verrichtingen geformuleerd. In het voorstel voor 2010 wordt gesproken over elf bijzondere verrichtingen. (de definitieve weergave voor 2010 volgt zodra bekend)

Recht achteruit rijden
Deze verrichting is bedoeld om de koersvastheid te beoordelen. De kandidaat moet twintig meter, met gelijkmatige snelheid achteruit rijden naar een vast punt. Het voertuig moet gestopt worden met de achterzijden binnen een halve meter van het opgegeven punt.

Halve draai rechtsom
Hierbij moet de kandidaat het voertuig binnen de beschikbare ruimte, met een breedte van elf meter, in één keer in een vloeiende lijn naar rechts keren. Deze wijze van keren wordt vanuit een vooruit rijdend voertuig ingezet.

Halve draai linksom
Dezelfde verrichting als bij ‘halve draai rechtsom’ beschreven, maar dan linksom.

Fileparkeren voorwaarts
De kandidaat moet laten zien dat hij binnen een beperkte ruimte (een vak van twee-en-een-halve meter breed en tien meter lang) handig en beheerst zijn voertuig parkeert voor een denkbeeldige auto, om daarna weer voorwaarts weg te rijden.

Fileparkeren achterwaarts
Hierbij moet de kandidaat het voertuig achteruit parkeren in een vak van twee-en-een-halve meter breed en acht meter lang, om daarna weer voorwaarts weg te rijden.

Vakparkeren voorwaarts
De kandidaat moet met gedoseerde snelheid het voertuig recht in het vak van twee-en-een-halve meter breed en drie-en-een-halve meter lang parkeren, om daarna met een korte beweging achteruit het vak weg te rijden, met een bocht naar rechts.

Vakparkeren achterwaarts
De kandidaat moet met gedoseerde snelheid het voertuig achterwaarts rijdend recht in het vak parkeren, om daarna met een korte beweging naar rechts vooruit uit het vak weg te rijden.

Uitwijkoefening voorwaarts
Bij deze oefening rijdt de kandidaat met een geringe snelheid, én correct sturend om een pylon, die zes meter uit de rijlijn ligt. Daarna wordt de oorspronkelijke rijlijn weer opgepakt en gevolgd.

Uitwijkoefening achterwaarts
Achterwaarts uitwijken binnen een afstand van zes meter, om een pylon die zes meter uit de rijlijn staat.

Precisiestop
Hierbij komt de kandidaat aanrijden met een snelheid van ongeveer 35 kilometer per uur en voert een gelijkmatige remming uit en komt tot stilstand bij een poortje op zeventien meter van het punt waar de remming werd ingezet.

Noodstop
Bij deze oefening is het de bedoeling een maximale remming uit te voeren bij een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur, zonder de controle over het voertuig te verliezen.

Stop in de bocht
De kandidaat moet met een snelheid van ongeveer 30 kilometer per uur een bocht inrijden en op het teken van de examinator door krachtig remmen tot stilstand komen. Hierbij mag het voertuig niet uit koers lopen en mogen de wielen niet blokkeren.

Keren door middel van steken
Het voertuig moet in een denkbeeldige straat (met een rijbaanbreedte van zes meter) vlot gekeerd worden, zonder te sturen bij stilstand. Na keren vervolgens weer wegrijden.

Bijzondere verrichtingen voor de auto

De te volgen procedures die in de brommobiel worden gevolgd, wijken in grote lijnen niet af van die in de auto. Kijk voor een meer uitgebreide beschrijving van de bijzondere verrichtingen en/of de bijzondere manoeuvres in de auto bij: Bijzondere verrichtingen – Autorijles – Rij-examen.

Feiten over de brommobiel

– Er rijden in Nederland ruim 50.000 brommobielen rond.
– 90 procent van de bestuurders is ouder dan 55 jaar.
– Per jaar komen vier bestuurders van brommobielen om in het verkeer.
– In verhouding hebben bestuurders van een brommobiel tien keer zoveel kans op een ongeval als een bromfietser.

Bronnen en/of referenties
Pré-B Autorij-instructie
Reflector

2 gedachten over “Brommobiel – Bijzondere Verrichtingen”

  1. Wat is waar:
    als je in het bezit bent van een scooterrijbewijs mag je ook een brommobielo besturen of:
    je moet sowieso een praktijkexamen bijzondere verrichtingen doen om een brommobiel te mogen rijden (ook als je in het bezit bent van een scooter-rijbewijs.
    Verneem graag reactie.

    Dank en groet.

    1. Beste M.
      De brommobiel is ook onder 16-jarige populair, omdat rijbewijs AM voldoende is, nl:

      voor het besturen van een brommobiel moet u minimaal 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs (categorie AM) hebben. Voor het verkrijgen van een AM-rijbewijs moet u eerst examen doen. Heeft u een autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A), dan heeft u geen apart bromfietsrijbewijs nodig. U krijgt automatisch de categorie AM op uw rijbewijsdocument bijgeschreven.

      Bent u dus al in het bezit van een rijbewijs AM, dan is het opnieuw afleggen van een examen voor een brommobiel niet nodig.

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.