Rechts en Links Afslaan met de (Les)Auto

Kijken en handelen bij afslaan op kruispunten

Bij het naderen van een kruispunt kun je -ver vooruit kijkend- al veel informatie opdoen. Door tijdig signaleren van verkeersborden, verkeerstekens, fietsstroken, mogelijke obstakels, verkeersdrukte enz., kun je op afstand al een inschatting maken van wat je te wachten staat. Over het algemeen nader je een kruispunt met geringe snelheid,  in de tweede versnelling. Door tijdig snelheid minderen en een actief en gericht kijkgedrag, geef je jezelf de rust en tijd de verkeersstromen op en om het kruispunt te overzien en je handelen hier op aan te passen. Door goed inschatten van het gedrag van de overige weggebruikers, kun je zelf vaak vloeiend doorrijden zonder onnodig te remmen, wat de rust in het verkeer, de doorstroming en het milieu ten goede komt.

* Een aantal borden die van belang kunnen zijn bij rechts en links afslaan.
* Voor het totaaloverzicht van de  Nederlandse Verkeersborden kijk je hier

Houd in normale verkeerssituaties de volgende volgorde aan

  • Vóórdat je snelheid mindert en besluit richting aan te geven, hebt je altijd eerst vóór de auto en in de autospiegels gekeken om het juiste moment van richting aangeven te bepalen. Het moment van snelheid minderen en richting aangeven mag geen hinder of onduidelijkheid bij de andere weggebruikers geven.
  • Vóórdat je een stuurbeweging of stuurcorrectie naar rechts of links maakt en richting aangeeft, heb je altijd eerst rechts of links naast de auto gekeken om te weten of je de koersverandering met de auto wel veilig kunt inzetten/uitvoeren.
  • Remmen doe je in normale verkeerssituaties pas nádat je snelheid hebt geminderd, hebt gekeken en richting hebt aangegeven
Handelen bij rechts afslaan
  1. Bij aan komen rijden kijk je vooruit om verkeerstekens, obstakels en dergelijke op en om het kruispunt dat je nadert waar te nemen en het kruispunt te beoordelen (voorrangskruispunt, VOP’s, fietspaden, gelijkwaardig kruispunt etc.)
  2. Ook belangrijk is om te weten of je wel af mag slaan (éénrichtingsverkeer, geslotenverklaring)
  3. Bij aan komen rijden kijk je in de binnenspiegel en rechterbuitenspiegel met oog op het achteropkomende verkeer en ook rechts naast de auto, zodat je weet of er zich ander verkeer bevindt (fietsers, snorfietsers,  voetgangers)
  4. Het voornemen om af te slaan maak je aan het overige verkeer tijdig kenbaar door richting naar rechts aan te geven.
  5. Bij nadering van het kruispunt, minder je tijdig snelheid; meestal de tweede versnelling. Door de afstand tot het kruispunt in combinatie met de snelheid van je eigen voertuig goed in te schatten, kun je het kruispunt rustig naderen en hoeft vaak niet, of slechts weinig te remmen, om je weg veilig te kunnen vervolgen.
  6. Voorsorteren mag! Soms is het duidelijker en beter voor de doorstroming om voor te sorteren, omdat andere bestuurders je dan makkelijker in kunnen halen.  Als je voorsorteert, doe je dit zo veel mogelijk naar rechts, maar….let wel op dat je geen fietsers of snorfietsers hindert, of in gevaar brengt.
  7. Let bij het voorsorteren naar rechts ook op fietssuggestiestroken of fietsstroken. Bij een fietsstrook met een doorgetrokken witte streep, mag je deze bij het voorsorteren niet overschrijden / overrijden.
  8. Zijn er voorsorteervakken, kies dan tijdig de juiste rijstrook om voor te sorteren. Rijd je éénmaal ter hoogte van de doorgetrokken streep tussen de voorsorteervakken, dan mag je niet meer van voorsorteervak veranderen, maar moet je de aangegeven richting volgen.
  9. Je kijkt herhaaldelijk, links en vóór je en over je rechterschouder én rechts de weg in, in de richting die je wilt gaan volgen / insturen.
  10. Je stuurt de bocht in naar rechts en blijft hierbij op je eigen weghelft. Je gaat de bocht als het ware rollend in en geeft weer geleidelijk gas bij, bij ronden / uitkomen van de bocht.
  11. Stuur geleidelijk, maar vlot terug in de richting van het verloop van de weg die je vervolgt.
  12. Doe een nacontrole in de binnenspiegel en linkerbuitenspiegel. Je bent een nieuwe weg ingeslagen en moet je direct weer op de hoogte stellen van het verkeer achter en vóór de auto.
  13. Pas je snelheid aan aan het overige verkeer én stem je snelheid af op de omstandigheden (winkels, scholen, fietsers, 30-km zone, erf,  enz.)
Handelen bij links afslaan

In grote lijnen houd je bij links afslaan aan wat boven bij rechts afslaan beschreven.  Alleen lees je voor rechts links en voor links rechts !
Extra aandachtspunten bij links afslaan zijn

  1. Voorsorteren bij links afslaan doe je zoveel mogelijk links tegen de wegas, of….op een weg met volledig éénrichtingsverkeer zoveel mogelijk naar links.
  2. Let op tegemoetkomende bestuurders bij links af slaan; schat de snelheid van de tegemoetkomende bestuurders goed in.
  3. Kijk de bocht naar links goed door en zorg dat je netjes op je eigen weghelft uitkomt. Plaats op de weg is rechts!
  4. Denk aan: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. Dit geldt dus ook voor de voetgangers die rechtdoor oversteken, terwijl jij met de auto afslaat.
  5. Denk aan: korte bocht gaat voor lange bocht. Dit betekent dat je de rechts afslaande tegemoetkomende bestuurder vóór moet laten gaan als jij met de auto links afslaat.

13 gedachten over “Rechts en Links Afslaan met de (Les)Auto”

    1. Beste Suzanne,

      Over het algemeen minder je pas snelheid nadat je hebt voorgesorteerd, zodat je het achteropkomend verkeer niet hindert en/of de doorstroming belemmert.
      E.e.a. uiteraard afhankelijk van de verkeersdrukte, ruimte en mogelijkheden ter plekke.

      Mvg – Sjaak

    1. Beste Leo,

      Een concreet lesplan heb ik niet. Wel een verhandeling over het rijden van kruispunten, welke ik zal mailen.

      Mvg – Sjaak

  1. Hoi, is het mogelijk dat ik ook een lesplan van u krijg voor links en rechts afslaan. Ben vandaag gezakt voor mijn wrm beoordeling les rechts afslaan locatie was beetje druk en examinator vond mijn kern niet voldoende terwijl ik mijn kern zo uitgebreid mogelijk heb verteld en heb de uitleg was bijna net zo goed als wat hier staat. :'(

    Mvg. Ahmed

    1. Beste Ahmed,

      Wellicht dat de inhoud van het artikel wel overeenstemt met de inhoud van je les, maar de ‘stap voor stap’ opbouw niet. Helaas heb ik zelf geen lesplan meer.

      Mvg – Sjaak

  2. ik zou graag ook een lesplan recht en links willen als dat kan ? ik kan het gene wat e rnu opstaat niet kopieren van de site kan iemand me er mee helpen ?

    1. Beste Mustapha,

      Voor zover ik weet kan je de artikelen gewoon kopiëren. Geef anders even een nieuw berichtje.

      Mvg – Sjaak

  3. Ik leer met mijn rij-instructeur 9 punten in volgorde maar toch moeilijk te onthouden, in mn theorieboek staat het niet zo uitgebreid kunt u me helpen?
    1) kijken
    2)richting aan
    3)invoegen
    4)afremmen
    5) terugschakelen
    6) nogmaals kijken
    7) evalueren
    8) ??????
    9) handelen
    Maar wat moet bij 8?

    1. Beste liever anoniem,

      Heb je een concreet voorbeeld, want de opsomming die je geeft kan ik niet plaatsen.
      De onderdelen moet je aanpassen aan de verkeerssituatie die zich voordoet. Dit verschilt.
      Over het algemeen geldt:
      Waarnemen
      Voorspellen
      Evalueren
      Beoordelen
      Handelen

      Mvg – Sjaak

    1. Beste H,

      In feite zit dit al verwerkt in het artikel.
      Ik zal je wat afbeeldingen direct mailen waar je mogelijk wat aan hebt.

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.