Inhalen – Ingehaald worden met de (Les)Auto

Goed en regelmatig kijken rondom de auto, en een goed gebruik van de spiegels is van belang om veilig, vlot en soepel in te kunnen halen als dit nodig mocht zijn. Door een goede manier van kijken en spiegelen ben je in staat het goede moment te kiezen om je besluit in te halen om te zetten in handelen. Haal alleen in als dit verantwoord is om te doen en je voldoende ver vooruit kunt kijken,  zonder jezelf en andere weggebruikers te hinderen of in gevaar te brengen. Bij ingehaald worden ben je dankzij regelmatig kijken in je binnenspiegel en linker buitenspiegel, voor, naast en achter de auto in staat tijdig op te merken dat je ingehaald wordt of gaat worden. In de praktijk kan het nogal eens voor komen dat je de fouten van anderen weggebruikers op moet vangen en b.v. de ander door snelheid te minderen, afstand te creëren of door je koers enigszins te verleggen kan helpen. Voldoende ver vooruitkijken en een goed spiegelgedrag kunnen jou hierbij helpen.

Handelen bij inhalen
  1. Overtuig jezelf allereerst of je ter plekke wel in mag halen (verbodsbord, doorgetrokken witte streep etc.), of dat dit wel verstandig of veilig is om te doen(weersomstandigheden, bochtige wegen, tegemoetkomend verkeer etc.).
  2. Kijk voldoende ver vooruit om te kunnen zien of de weg  voldoende vrij is om de inhaalactie uit te voeren.
  3. Kijk in de binnenspiegel om te beoordelen of een bestuurders achter je niet net willen inhalen.
  4. Kijk in de linker buitenspiegel en naast de auto (dode hoek) om te kijken of je zelf al niet wordt ingehaald.
  5. Pas als je voldoende ruimte en gelegenheid hebt, geef je richting aan naar links, en…
  6. Je schuift vlot en rustig sturend een rijstrook naar links op. Je haalt het andere voertuig zo vlot mogelijk in. Hoe korter de inhaalmanoeuvre duurt, des te minder hinder of gevaar levert dit op voor jezelf en de overige weggebruikers.
  7. Ná de zijdelingse verplaatsing naar de linkerrijstrook zet je de richtingaanwijzer neutraal.
  8. Kijk in de binnenspiegel of je het zojuist ingehaalde voertuig in je spiegel ziet, zodat je weer veilig naar de rechterrijstrook kunt sturen om je inhaalmanoeuvre af te ronden. Voor de zekerheid kijk je ook naast de auto (dode hoek).
  9. Zodra je voldoende ruimte hebt en de auto weer veilig naar rechts kunt verplaatsen, geef je richting naar rechts aan en stuurt vlot en vloeiend terug naar de rechter rijstrook.
  10. Houd in het algemeen binnen het verkeer voor ogen: “plaats op de weg is rechts”.
Handelen bij ingehaald worden
  1. Blijf regelmatig rondom de auto kijken om te kunnen signaleren dat je zelf al wordt ingehaald. Het kan zijn dat je de fouten van anderen op moet vangen.
  2. Foutief gedrag van anderen kun je bijvoorbeeld opvangen door: snelheid te minderen om de inhaler ruimte te geven en / of een gevaarlijke situatie met tegemoetkomend verkeer op te heffen, door b.v. uitwijken of stoppen, of verleggen van je eigen koers.
  3. Onder normale omstandigheden handhaaf je de eigen snelheid als je wordt ingehaald. Als je snelheid zou meerderen, duurt de actie van het voertuig dat jou inhaalt langer, met kans op gevaar of hinder voor andere weggebruikers en voor jezelf.

 

2 gedachten over “Inhalen – Ingehaald worden met de (Les)Auto”

  1. Ik had een vraag op mijn theorie die ik helaas niet heb gehaald. 1 fout teveel zuur. Er zitten twee vragen bij over inhalen. De eerste ging over inhalen tijdens mist. Ik dacht dat dit mocht. Maar ik tijfel daar nu aan. Want er is sprake van slecht zicht en daarom mag je niet inhalen.

    Bij de tweede vraag zag je een plaatje een fietser op de fietsstrook daarnaar een bromfiets. Mag je deze inhalen. Ik dacht van wel… Of haalt de bromfiets de fietser in en mag het daarom niet…

    m vr gr Kristin

    1. Beste Kristin,

      Mist en mist is twee. Afhankelijk van de afbeelding zou je in mogen halen als het zicht dusdanig is, dat je voldoende ver vooruit kunt kijken en een veilige inschatting vooraf kunt maken. Meestal zal men er inderdaad op doelen dat je niet in mag halen bij zeer dichte mist. Daarnaast kunnen er ook verkeerstekens of belijning zijn afgebeeld die inhalen verbieden (denk b.v. aan doorgetrokken witte streep) en die in feite niets met de mist op zich te maken hebben.
      Het gaat er dan b.v. om dat je ondanks de mist ook de andere signalen opmerkt.

      Je tweede vraag is zonder afbeelding moeilijk voor mij in te schatten. Een aantal afwegingen:
      – Was het een snorfiets (blauw kenteken) of een bromfiets (geel kenteken)
      – In het algemeen mag inhalen altijd zolang je ander verkeer niet hindert en dit door middel van een verkeersbord of verkeersteken op het wegdek niet wordt verboden.
      – Ander punt is dat alleen fietsers in principe naast elkaar mogen rijden!?
      – Een snorfietser mag wel op een fietsstrook rijden en dus inhalen als dit veilig kan
      – De onderlinge afstand bij inhalen moet voldoende zijn om dit veilig te kunnen doen én dit mag niet tot schrikreacties leiden. Mede rekening houdend met de weers- en wegomstandigheden
      – Wat ik verder nog kan bedenken is -los van tegenliggers, obstakels e.d.- dat de bromfietser gewoon op de rijbaan zou moeten rijden en niet of de fietsstrook of fietssuggestiestrook

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.