Bikeboard – Vervoermiddel voor Jong en Oud

Bikeboard, een nieuw opvouwbaar vervoermiddel voor jong en oud ! Het bikeboard is een elektrisch aangedreven kruising tussen een step, segway en een elektrische fiets. Met een topsnelheid van minimaal 25 kilometer per uur is op volle accu’s een afstand van plusminus 40 kilometer af te leggen. Een modern vervoermiddel dat b.v. voor minder validen als alternatief voor een scootmobiel kan dienen en voor enthousiaste golfers kan fungeren als een ideaal middel om zich van hole tot hole te verplaatsen.

Bikeboard

Het Bikeboard is ontwikkeld in Zwitserland en kan – net als de Segway / Segseat- zowel zittend als staand gereden worden, afhankelijk van de uitvoering en accessoires. De Bikeboard is RDW goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, mits er een zadel gemonteerd is, zodat de Bikeboard zittend bereden kan worden.

Vering en demping
Door montage van een speciale tweewielige achteras is het Bikeboard stabiel en wendbaar. Er kan gekozen worden uit verschillende manieren van demping / vering. Een stugge vering: deze is stabiel, de bestuurder kan bij stilstand beide benen op het board laten staan. De stugge vering is echter minder flexibel zodat bochten in verhouding langzaam en zorgvuldig genomen moeten worden.
Een soepele vering: deze is meer flexibel en geeft een dynamisch bochtengedrag. Bij stilstand zal veelal wel minimaal één voet op de grond geplaatst moeten worden om voldoende stabiliteit te behouden.

Vervoer
Het Bikeboard is opvouwbaar en met een gewicht vanaf 25 kilogram redelijk eenvoudig in de kofferbak van een personenauto te vervoeren. Afhankelijk van het model is een maximumsnelheid van 25 tot 35 per uur haalbaar.

Mogelijk nadeel
Standaard zijn de huidige modellen en de verleende typegoedkeuring voor het Bikeboard nog geen volledig alternatief voor de scootmobiel. Met een scootmobiel mag met een maximumsnelheid van 6 kilometer per uur op trottoir of voetpad gereden worden, daar waar de Bikeboard het fietspad, brom-/fietspad of de rijbaan moet volgen.

Via de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) zou u eventueel in aanmerking kunnen komen voor een (gedeeltelijke) vergoeding van het Bikeboard. De via de WMO geleverde Bikeboard zou dan in aanmerking kunnen komen voor de regelgeving die voor de scootmobiel geldt, hetgeen inhoudt dat er wel op het trottoir, voetpad en b.v. in winkelcentra gereden mag worden. In dit geval is een geel verzekeringsplaatje voldoende, in plaats van een blauwe kentekenplaat zoals die voor snorfietsen verplicht is.

Naar aanleiding van een gerichte vraagstelling ten aanzien van het gebruik van een Bikeboard op de openbare weg voor personen met een lichamelijke beperking, de volgende informatie van de leverancier:

” Voor mindervaliden die het Bikeboard als Scootmobiel gebruiken is het toegestaan om op het trottoir en in winkels te rijden. Middels de verschillende snelheidsstanden (circa 10, 20 en 30 kilometer per uur) kunt u eenvoudig de snelheid doseren middels de gashandel. Het Bikeboard wordt dan niet voorzien van de snorbrommer kenteken, maar u ontvangt van de verzekering een verzekeringsplaatje. Het Bikeboard mag dan alleen door de eigenaar bereden worden. Veel gemeentes verstrekken het Bikeboard vanuit het persoonsgebonden budget.

Indien u niet onder bovenstaande categorie valt, dan dient het Bikeboard voorzien te worden van een snorbromfiets kenteken (blauwe nummerplaat). Dan mag u niet op het trottoir rijden. Het Bikeboard met een kenteken mag door iedere bestuurder in het bezit van minimaal een bromfietsrijbewijs bereden worden op de openbare weg “.

De definitie van een gehandicaptenvoertuig in het Voertuigreglement
Voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt indien het voertuig is uitgerust met een motor, en niet zijnde een bromfiets.

Kijk voor de regelgeving van gehandicaptenvoertuigen op: www.rijksoverheid.nl

Pech onderweg met de Bikeboard
Voor het eerste jaar wordt een gratis pech hulp meeverzekerd. Deze verzekering geeft recht op kosteloze reparatie bij pech onderweg (exclusief onderdelen en/of accu’s) of gratis vervoer van de verzekerden en de fiets, als reparatie ter plekke niet mogelijk is.

Bikeboard – Motorstep
(*omschrijving conform her RVV volgt zodra bekend)
Een Bikeboard is het best te vergelijken met een motorstep. Heeft een motorstep een constructiesnelheid van maximaal 45 kilometer per uur, dan is de motorstep volgens de wet een bromfiets. Heeft de motorstep een constructiesnelheid van maximaal 25 kilometer per uur, dan is de motorstep volgens de wet een snorfiets.

Verkeersregels Motorstep
  • Bestuurder moet zich houden aan de verkeersregels die gelden voor bromfietsers of snorfietsers.
  • Bestuurder moet een bromfietsrijbewijs (categorie AM) hebben. Heeft de bestuurder een motorrijbewijs (categorie A) of autorijbewijs (categorie B), dan is geen apart bromfietsrijbewijs nodig. Categorie AM wordt automatisch bijgeschreven op het autorijbewijs of motorrijbewijs.
  • Bestuurder moet minimaal 16 jaar oud zijn.
  • De motorstep minimaal WA verzekeren.
  • Een helm dragen als de motorstep harder kan rijden dan 25 kilometer per uur.

In alle gevallen moet een motorstep die op de openbare weg wordt gebruikt voorzien zijn van een Nederlands of Europees typegoedkeuringsmerk en typegoedkeuringsnummer. Motorsteps die niet zijn goedgekeurd worden bij gebruik op de openbare weg (ook het voetpad) door de politie in beslag genomen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.