Winterbanden – Zin of Onzin

 winterbandenWinterbanden in Nederland

Winterbanden bestaan deels uit in rubber gegoten hightech, voor het andere deel bestaan ze uit marketing. En dat laatste leidt bij vrieskou zeker niet tot een kortere remweg. ‘Winterbanden zijn niet echt noodzakelijk in Nederland’.

Door: Theo Stielstra

Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit. Bandenmakers zouden dat ook graag willen voor hun product. Winterbanden, stellen ze, vergroten de veiligheid onder winterse omstandigheden. Maar: wat zijn winterse omstandigheden?  Kou?   Regen?   IJzel? Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.

In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.

Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’

Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.

Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’

Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.

Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.

Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.

Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking

Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.

Bron: De Volkskrant

43 gedachten over “Winterbanden – Zin of Onzin”

  1. heb recent een theorie examen gehad met een vraag over wanneer winterbanden het effectiefst zijn. 1 van de alternatieven was idd vanaf 7 gr. Dus dat was het goede antwoord. Helaas wist ik dat toen nog niet……

  2. Nut en commercie zijn twee aparte begrippen.
    Telkens weer zijn er lieden die er op uit zijn met verhalen over veiligheid hun waren te slijten en ons geld uit de zak te kloppen.

    Nog even zo doorgaan en je hebt voor tussenseizoenen ook herfst- en lentebanden.

    Die moeten dan ook nog allemaal worden opgeborgen, liefst met de benodigde extra velgen.

    Daar hebben ze tegenwoordig mooie nuttige standaarden en onmisbare hoesjes voor zodat ze op je zolder of in je schuur niet beschadigen.

    Dat die banden gewoon onbeschermd onder je auto zitten en tegen alle weersomstandigheden bestand zijn omdat ze daarvoor gemaakt zijn vergeten we dan maar even.

    Zo blijf je aan de gang.

    Vroeger bestonden er uitsluitend 4 seizoenen banden en voor (motor-)fietsen en brommers is dat nog steeds zo.

    Trap er dus niet in en hou je centen in je zak.

  3. Bij nederlandse omstandigheden is de gemiddelde etmaaltemperatuur in januari en februari 4 gr C.
    Overdag is dat natuurlijk hoger en ligt deze op ca 8 a 9 gr C
    Als volgens Michelin onder 7 gr C een winterband beter presteert dan een zomerband, betekent dit omgekeerd geredeneerd dat een zomerband boven 7 gr C dus beter presteert dan een winterband.

    Conclusie is dat je in Nederland het grootste deel van de winter beter op zomerbanden kunt rijden…

  4. Winterbanden zijn bedoeld voor besneeuwde bergwegen zodat je geen sneeuwkettingen nodig hebt.
    Maar ja, de man die er munt uit wil slaan denkt daar heel anders over..

  5. Michelin verkoopt in Europa alleen goede banden. Dus goede zomerbanden en goede winterbanden. In de USA verkoopt Michelin trouwens ook goede 4 seizoenenbanden.
    In Europa is het commercieel toch beter uit te buiten en slikt de consument alles. In het verleden was elke band een vier seizoenenband. Als je het uiterste uit banden wil halen moet je specialiseren. Sliks bij droog weer, regenbanden bij nat weer, winterbanden bij sneeuw, spijkerbanden bij ijzel. Dus commercieel gezien moet je vier setjes hebben. Of je rijd normaal en anticipeerd en je koopt gewoon 4 seizoenenbanden.

  6. Ik zou winterbanden gebruiken voor auto’s die een achterwiel aandrijving hebben, anders kom je in de sneeuw absoluut niet vooruit!

    1. Beste Jimmy,

      Zou kunnen, ook al hebben we het afgelopen jaar niet of nauwelijks sneeuw of ijs gehad.
      Wat m.i. onderbelicht blijft is dat velen te lang op winterbanden blijven rijden, wat weer van nadelige invloed op het rem- en rijgedrag is.

      Mvg – Sjaak

  7. Dit is internet. Iedereen kan alles schrijven. Wie is Theo Stielstra? Is dat een autoriteit op het gebied van auto’s, psychologie van de automobilist en specialist op het gebied van autobanden? Of gewoon iemand die zijn brood denkt te moeten verdienen met verhaaltjes schrijven zonder duidelijke bronvermelding of onafhankelijke onderzoeken?

  8. Als er een verplichting komt voor het rijden op winterbanden en dus iedereen in dezelfde omstandigheid rijdt, ben ik het eens met de stelling : veiliger op winterbanden! Mits er een duidelijke instructie gegeven wordt voor het rijden op droog wegdek en hogere temperaturen. In Nederland is dat meer nodig dan in landen waar duidelijk meer winterse omstandigheden zijn (ervaring). Mijn bezwaren :
    – men past het rijgedrag niet aan in de laatstgenoemde omstandigheden en in Nederland hebben we nu eenmaal weinig echt koude of sneeuwdagen;
    – we hebben vaak te maken met kuddegedrag, men rijdt mee op dezelfde snelheid met anderen. Als er geen verplichting tot winterbanden komt, ontstaan daardoor gevaarlijke omstandigheden;
    – als mensen zich toch verantwoordelijk gedragen, ontstaan er onwenselijke snelheidsverschillen;-
    – mijn remweg mag dan korter zijn, maar die van degene achter mij, met zomerbanden niet. Veel mensen blinken niet uit in defensief rijden. Ik vind die mensen gevaarlijk op winterbanden in het Nederlandse weerbeeld;
    – aanpassen van rijgedrag is veel belangrijker dan men over het algemeen praktiseert, daar hebben mensen al moeite mee zonder winterbanden;
    – er is niets te lezen over de schadelijke gevolgen van onregelmatige slijtage van winterbanden. Als het rijgedrag niet aangepast wordt in droge en warmere tijden, wordt het risico daarop groter;
    – tot slot : in de huidige financiële crisis zullen alleen degenen met de snellere auto’s (met meer financiële middelen) winterbanden aanschaffen. Alle bovengenoemde nadelen zullen blijven spelen zolang er geen verplichting komt in Nederland.

  9. lees ook de tests in de bladen er maar op na. Een auto op winterbanden staat op een gelijkwaardig wegdek, ook bij temperaturen onder 7C, na ca. 43m stil. Een auto op zomerbanden na ca. 36m.
    Op winterbanden rijdt je dus nog net dat kind dood.
    Allemaal idioten dus die zonder sneeuw op de weg op winterbanden rijden.

  10. nu ik heb sinds kort winterbanden,woon aan de duitse grens en ben gauw over dus ook dit is een mee teller maar voel wel dat de remmweg korter is op nat weg dek.toch wel noodzakelijk..grt henk

  11. Je zult altijd mensen houden die bij hoog en laag blijven beweren dat winterbanden nodig zijn van oktober tot maart. Volslagen kolder natuurlijk, zeker na het lezen van het artikel.

    Het is een beetje dezelfde discussie als met HDMI-kabels. 😉

  12. Ik vind grappig hoe iedereen op zijn manier reageert op dit artikel. Laat de feiten spreken. Winterbanden worden aanbevolen vanaf 7°. Dus niet enkel wanneer er sneeuw ligt of ijs. Denk je nu echt dat al die ingenieurs bij bandenfabrikanten zich maar wat bezig houden. En wat een gezever betreffende aanpassen rijstijl. Wie doet dit effectief? Als winterbanden geen nut hebben kunnen we gelijk ook ESP, airbags, veiligheidsgordels,… weglaten. Ieder doet wat hij beste vindt, maar er zijn me dunkt nog veel “domme” mensen. Aan al diegenen die nut niet van inzien wens ik een tollende auto toe en een stevige boom die ze door stom geluk net ontwijken. Vanaf die dag zullen ze wel veranderen van mening. Typisch veel mensen: eerst moeten ze iets (bijna) voorhebben, voor men nadenkt.

    1. Misschien heb je een punt Tony. Maar hoe moet het dan met de ruim 20% “domme” winterbandgebruikers die te lang (soms tot dik in het voorjaar) door blijven rijden als de wegconditities hier niet meer om vragen ?
      Overigens…..veiligheidsvoorzieningen of niet, ruim 90% van de ongevallen wordt veroorzaakt door de mens. Toch ook het rijgedrag maar aanpassen misschien?

      Mvg – Sjaak

  13. Winterbanden hebben wel degelijk zin, maar alleen als er (veel)sneeuw ligt. Je zal maar een keer moeten remmen op winterbanden zonder sneeuw en iemand aanrijden? Dan denk je de rest van je leven aan die “normale” banden en de kortere remafstand. En hoe dom je bent geweest om te luisteren naar de marketingpraatjes van een “bandenspecialist”.

  14. @Steven
    Als je op zomerbanden rijdt moet je 5% van het jaar extra voorzichtig rijden omdat je banden niet optimaal zijn. Als je op winterbanden rijdt dan moet je 45% van het jaar extra voorzichtig rijden omdat je banden niet optimaal zijn. Wat vind je van deze statistiek.

  15. @Rob (september 12, 2011, 15:44)
    Voor mensen als Rob moet je altijd alles relativeren voordat ze het begrijpen. Er vanuit gaande dat de remweg/grip van een zomerband op nat winters wegdek (géén sneeuw) 100% is, dan presteert een winterband in dezelfde omstandigheid nog steeds op 93%. Dit is marginaal slechter dan een zomerband. Echter, op een besneeuwd wegdek presteert een winterband 100%, terwijl een zomerband hier amper op 30% zit. Je zult begrijpen dat statistiektechnisch de combinatie zomer- en winterband een stuk veiliger is dan wanneer men het hele jaar door op zomerbanden rijdt. Dit is geen rocket science en hogere wiskunde komt hier ook niet aan te pas.

  16. Als alle mensen die hierboven hun winterbanden zitten te verdedigen nu het artikel bovenaan nou eens goed lazen, gaven ze geen (verdedigend) commentaar meer.

    Dus alle winterbandenrijders die hierboven roepen dat winterbanden goed zijn…… LEES HET STUKJE NU EENS GOED!!!!

  17. Ik rijd al jaren op energiezuinige zomer en winterbanden. In de km prijs maakt het dus niets uit.

    Als mijn winterbanden onder de 4 mm profiel komen rijd ik ze gewoon in de zomer op en volgende winter koop ik nieuwe. Met het besef dat je remweg in de zomermaanden wat langer is, pas je de rijstijl dus gewoon aan. Op deze manier gaan je winterbanden dus gewoon 80 dkm mee en als het “plots” sneeuwt kan ik toch altijd gewoon doorrijden.

    Met 50 dkm per jaar is het rijden op sneeuw op zomerbanden geen optie, ik moet de deur uit en wil ook graag heel thuiskomen.
    Te dappere mensen op zomerbanden maken met sneeuw hele rare sprongen….

    1. Is dat niet een beetje lood om oud ijzer Rob?
      Een (al dan niet vermeende) veiligheid in de winter doe je mijn inziens te niet met het doorrijden met de winterband in de zomer !?

      Mvg – Sjaak

  18. Zoals hierboven aangegeven, winterbanden zijn allen goed voor de sneeuw en die valt in nederland relatief weinig. Ik rijd al heel mijn leven op zomerbanden en heb nog nooit een ongeluk gehad. Waarom omdat ik eerder vertrek van huis, minder hard rijd afstand houd en pompend rem. Mensen met winterbanden remmen veel later en harder dit valt voor de zomerbanden niet in te halen. inderdaad het rijgedrag aanpassen lost het merendeel op. Minder asociaal op de weg zijn, dus netjes ritsen als er een snellere auto aankomt niet op het laatste moment er voor willen duiken. Winterbanden zijn er voor de wintersport en anders is het geldklopperij. Het artikel hierboven zegt het al.

  19. Waarom hebben we het altijd over zomer en winterbanden?
    Er bestaan ook zoiets als 4-seizoenenbanden. Deze zijn voor Nederland altijd nog de beste oplossing.

  20. Winterbandrijders zijn eigenwijze drollen! Tests laten duidelijk zien dat ‘zomerbanden’ in nederland te juiste keuze is. Vaak wordt alleen maar gekeken naar dat een winterband op losse sneeuw meer grip heeft en men vergeet dan ff dat je meer dan 95% van de tijd dus MINDER grip hebt dan een zomerband. Wat nou een winterband is veiliger……… !

  21. Het getuigt van onwetend/onbekendheid of anders van onvoorstelbare domheid als je ‘s winters op je zomerbandjes blijft glibberen. Iedereen die ooit met winterbanden heeft gereden, wil nooit meer zonder.
    En op dit forum zijn mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden, die hun ongefundeerde mening geven.
    Winterbanden duur? ONZIN!! een winterband kost in aanschaf niets meer dan een zomerband (integendeel)
    Koop bij een nieuwe auto direct 4 winterbanden, Haal op de sloperij 4 gebruikte wielen voor €100,- en je rijdt net zo veel kilometers met 1 set zomer- en 1 set winterbanden als 2 sets zomerbanden. Ja, Je moet twee keer per jaar een half uur arbeidsloon betalen bij je garage voor het wisselen van de wielen.

    Waarom zitten de Nederlandse wegen helemaal vast bij een simpele sneeuwbui, terwijl in Oostenrijk alles doorrijdt? Juist: Winterbanden.
    En uiteraard is de Oostenrijkse autorijder een veel betere rijder in de sneeuw dan een Nederlandse autorijder omdat hij er veel vaker mee geconfronteerd wordt.
    Maar je moet eens aan Oostenrijkers vertellen dat er hier in nederland mensen ‘s winters op zomerbanden rijden. Ze zullen je vragen of deze mensen levensmoe zijn

    Ik hoop dat winterbanden ook in Nederland verplicht worden terwille van een ieders veiligheid

  22. Winterbanden zijn inmiddels geen overbodige luxe meer. Bewezen is dat vanaf zo’n 7°C en lager de winterbanden beter zijn dan zomerbanden. De discussie over het commerciële is dan ook weer typisch iets Hollands want de aanschaf kost geld. Maar… de veiligheid moet hier prevaleren, waar is echter dat velen denken dat ze alles kunnen met winterbanden, niets is echter minder waar, je hebt meer grip maar je zult je toch voorzichig en veilig aan het verkeer moeten gaan deelnemen. Zomerbanden zijn hoe dan ook nooit veiliger dan winterbanden in koude en winterse omstandigheden.
    Ik ben absoluut voor het verplicht rijden met winterbanden. Degenen die hier tegen zijn waarschijnlijk ook tegen veilig rijden.
    Wat ook gaat gebeuren met de winterbanden(plicht), elke bestuurder blijft tenslotte zelf verantwoordelijk voor zijn of haar rijgedrag tijdens alle omstandigheden. Je moet je aanpassen, je bent niet alleen op de weg, je mag ook anderen niet in gevaar brengen.

  23. Theo Stielstra heeft ook geen airbags, want hij heeft goede remmen. Theo Stielstra heeft ook geen ABS, want hij kan bij een noodrem pompend remmen. enz, enz. Nog nooit zoveel onzin gelezen. Nee Theo Stielstra rijdt nog steends in een lelijke eend.

  24. Ik lees hier commentaren in de trend van ‘Al sneeuwt het maar 1 dag dan is het al gerechtvaardigd.’ En alle andere dagen (volgens bovenstaande studie) dat het niet sneeuwt heb je dus een langere remafstand door die winterbanden! Wat mij betreft zou men beter winterbanden verbieden. Met zomerbanden je rijstijl aanpassen, traag rijden, vroeg vertrekken zal al veel compenseren tijdens sneeuwdagen en de andere dagen rijd je veiliger dan de winterbandliefhebbers

  25. De discussie over winterbanden of zomerbanden is al zo oud als de banden zelf.
    De meeste automobilisten vergeten dat het aanpassen naar de omstandigheden belangrijjker is dan wat voor band dan ook.
    Op dit moment zie ik tijdens mijn dienst meer ongelukken met winterbanden dan met zomerbanden.
    De automobilist waant zich een rally rijder en vergeet dat winterbanden bij sneeuw en ijs tot hun recht komen. Op de onbesneeuwde weg ben je in het nadeel. (lees de testen van de ADAC)
    Vergeet de winterbanden en pas je rijstijl aan!
    Gebruik het internet om uit te zoeken waar de voordelen (en nadelen) van winterbanden liggen en houd daar rekening mee.

    1. Helemaal mee eens Marco.
      Winterbanden heette tenslotte niet voor niets Sneeuwbanden voordat de commercie het (angst)gat in de markt ontdekte.
      Ik zal niet beweren dat ze helemaal niets doen, maar…zoals je schrijft, aanpassen aan de omstandigheden is vooral bepalend.

      Mvg – Sjaak

  26. Iedereen op zomerbanden moet eens op winterbanden gaan rijden.Ze noemen het niet voor niets winterbanden en zomerbanden.
    Ik wil nooit meer anders.Bovendien als iedereen winterbanden rijd hoeft er niet gestrooid te worden aangezien de lammellen in de band de sneeuw op nemen en loslaten waardoor het wegdak niet glad word in tegenstelling tot zomerbanden die het aandrukken.
    Mensen met winterbanden hebben hun zaakjes gewoon goed voor elkaar.het gaat er niet om dat het maar weinig sneeuwt.het gaat er om dat je ook met sneeuw op de weg tijdig stilstaat.En dat lukt je met een noodstop met zomerbanden nooit.Al sneeuwt het maar 1 dag dan is het al gerechtvaardigd.Er zou maar een kind oversteken dan zou je wensen dat je winterbanden had gehad.!!!Of gewoon thuisblijhven als je zomerbanden hebt en niet de weg op dan kunnen de mensen die alles wel voor elkaar hebben gewoon doorrijden.Ik heb met de sneeuw afgelopen tijd al 5000 km gereden met mijn bus en het liefst rijd ik nu op de linkerbaan waar niet is gestrooid,kan ik in 1 keer doorrijden terwijl zomerbandjes file maken

  27. Conclusie: winterbanden hebben alleen zin op sneeuw en dat komt op de wegen in Nederland sporadisch voor. In alle andere gevallen zijn zomerbanden veiliger. Dit zijn feiten, dus waarom nog een verder discussie?

  28. Iedereen zijn wijsheid, ik rij nu sedert 10 jaar met winterbanden tijdens de koude maanden, en wil NOOIT MEER ANDERS.

    1 tip wil ik je meegeven: rij eens met een auto met winterbanden, neem bochten rem af, trek op in winterse condities en laat je verstand zelf oordelen.

  29. Voor mijn werk moet ik de auto gebruiken. Met een alternatief als OV zou ik buiten winterbanden kunnen. Waar ik woon kan dat niet. Op sneeuw betekenen zomerbanden peultjes zweten. De tractie is 1 ding, mn broertje met zn AWD vind winterbanden onzin (hij komt toch wel weg) maar remmen is het belangrijkst. En dan zijn we allemaal gelijk. Na 1 seizoen zonder heb ik weer terug winterbanden.

  30. Met de nieuwe h300 bus gelijk maar geïnvesteerd in winterbanden, december 2009. En wat was het geval, de eerste sneeuw nog gereden op de zomerbanden, toen verwisseld voor winterbanden: wat een verschil, geweldig. In de 2 maanden dat het gesneeuwd heeft kon ik overal rustig rijden daar waar de “zomerbandautootjes” weggleden of niet verder konden.
    Getest of niet, goed getest of niet, ik heb in die laatste week nog op de zomerbanden een behoorlijke schuiver gemaakt op de autosnelweg, net geen kettingbotsing veroorzaakt! Maar het was wel glijden zeg. Later op de winterbanden zelf nog maar eens een remproef gedaan bij hogere snelheid, en dat viel mij mee, lekker remmen met die winterbanden!
    Geldklopperij? Ik denk het niet. Hooguit slijten de winterbanden wat meer, maar ook zomerbanden zouden in de winter slijtage ondervonden hebben, da;s dus bijna gelijk. Met de winterbanden ook stalen velgen gekocht, scheelt verwisselingskosten, scheelt uitbalanceren, scheelt corrosie van lichtmetalen velgen in het zout.
    Op de 10.000 euro die de bus per jaar kost (afschrijving, diesel, vaste lasten, boetes) is de financiële impact van de winterbanden nihil.

  31. Het zal allemaal waar wezen beste mensen maar een jaartje of 30 geleden waren de winters veel strenger met beduidend meer en vaker sneeuw en toen was er geen sprake van winterbanden en werd er ook gewoon gereden zelfs nog zonder snelheidsbeperkingen.Dus werd er ook nog eens veel harder gereden dan de huidige 120 km en ging het ook allemaal best goed.Heel gewoon geldklopperij of we zijn allemaal angsthazen geworden in de loop der tijd.Dank u.

  32. In vind het vooral luiheid. Je zomerbanden slijten niet als je er niet op rijdt. Verder: als het eens een dag sneeuwt, dan stappen al die mensen met zomerbanden toch in hun auto. Je kunt op dat moment namelijk niet meer kiezen dat je ze er toch wel onder wilt. Eerlijk is eerlijk. Ik was vroeger ook zo eentje maar sinds ik ook op winterbanden rijdt, wil ik nooit meer anders.

  33. Winterbanden zijn echt nodig. Al die bestuurders die de rotonde overglijden als ik voorrang heb. Het laat ontzettende zuinigheid zien die de Nederlandse burger zo bekend is. Gewoon je zaken fatsoenlijk regelen. Als je denkt dat ze niet werken, zou je eens in een auto met winterbanden moeten rijden, dan merk je ‘t verschil wel. Echt, rij eens met winterbanden en je wilt nooit meer anders. Ze zijn goedkoper dan een nieuwe auto/begrafenis.

    1. Beste Jelle,

      Het artikel wel goed gelezen; daarin staan de omstandigheden beschreven waarbij sneeuwbanden wel nut hebben?!

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *