Trajectcontrole – Hoe en Waar

trajectcntrlTrajectcontrole

Trajectcontrole wordt gebruikt om snelheden te meten en afhankelijk van de gemiddelde gereden snelheid overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week, 24 uur per dag.

Werking van trajectcontrole
Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden ( flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.). Sommige  trajectencontrolesystemen zijn vanwege de wegindeling (door op- en afritten) opgedeeld in meerdere delen, ook wel secties genaamd.

Waar vind je de trajectcontroles

  1. A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep – maximum snelheid: 120 km/u
  2. A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel (in beide richtingen) – maximum snelheid: 80 km/u
  3. A12 parallelrijbanen, tussen Oudenrijn en Lunetten (in beide richtingen) – maximum snelheid: 80 km/u
  4. A12 hoofdrijbaan, tussen Lunetten en De Meern (in beide richtingen) – maximum snelheid: 100 km/u
  5. A12 tussen De Meern en Woerden – maximum snelheid: 120 km/u
  6. A12 Utrechtsebaan, tussen Prins Clausplein en Den Haag (in beide richtingen) – maximum snelheid: 80 km/u
  7. A12 Arnhem/Velp, tussen knooppunt Velperbroek en knooppunt Waterberg (in beide richtingen) – maximum snelheid: 100 km/u
  8. A13 Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein (in beide richtingen) – maximum snelheid: 80 km/u
  9. A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein (in beide richtingen) – maximum snelheid: 80 km/u
  10. Westerscheldetunnel (in beide richtingen) – maximum snelheid: 100 km/u
  11. Ook is er op de N381 in Friesland een trajectcontrolesysteem actief, in beheer van de provincie Friesland
  12. Vanaf oktober 2006 wordt op de N256 op snelheid gecontroleerd met digitale camera’s die ook de gemiddelde snelheid kunnen controleren. Over een afstand van negen kilometer zijn portalen met camera’s geplaatst die aan elkaar zijn gekoppeld waardoor het mogelijk is om puntmetingen of trajectmetingen uit te voeren. Zeeland heeft met dit nieuwe controlemiddel de primeur. In combinatie met het eerder ingestelde inhaalverbod zal het systeem de verkeersveiligheid naar verwachting aanzienlijk verbeteren

Bron:
Openbaar Ministerie

3 gedachten over “Trajectcontrole – Hoe en Waar”

  1. Ik heb nu bijna 12 jaar mijn autorijbewijs. Ik wil volgend (voor)jaar beginnen met mijn motorrijbewijs, maar krijg ik dan alsnog een punten rijbewijs of alleen voor het motor rijbewijs ? hoe zit dat ?

    Alvast bedankt, ben benieuwd.

    1. Beste Charles,

      Volgend citaat valt op de website van het CBR te lezen:

      “De maatregel is bedoeld voor alle beginnende bestuurders. Iedereen die voor het eerst een rijbewijs haalt (in praktijk A of B – en in het leerlingwezen soms C -, want de overige zijn vervolgrijbewijzen) valt eronder. Wie al een permanent rijbewijs heeft, valt buiten de regeling.
      Voorbeeld: Iemand haalt op 18-jarige leeftijd zijn B-rijbewijs. Dan is deze persoon tot zijn 23ste een beginnende rijbewijsbezitter. Haalt dezelfde persoon op zijn 20ste zijn A-rijbewijs, dan is hij nog steeds tot zijn 23ste beginnende rijbewijsbezitter”.

      Hoop dat het antwoord voldoende is.

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.