Hellingproef – Rijden vanaf een hellend vlak in de (les)auto

Hellingproef
Optrekken op een hellend vlak
De hellingproef – Bijzondere verrichting

Eén van de bijzondere verrichtingen tijdens het examen bij het CBR. Bij de hellingproef moet je de auto vanaf een hellend vlak vloeiend in beweging kunnen brengen, zonder dat de auto achteruit rolt. De hellingproef is zonder of met gebruik van de handrem uit te voeren. Dit is mede afhankelijk van het hellende vlak waar je je op bevindt. Hoe voer je stap voor stap de hellingproef met handrem uit en wat is het vereiste kijkgedrag hierbij.

Hellingproef vanaf de zijkant van de weg

(vanuit een geparkeerde positie – een vrijwillige stop)

  • Je brengt de auto ongeveer 30 tot 50 cm. vanaf de stoeprand of naast de reeds geparkeerde voertuigen tot stilstand, afhankelijk van de instructie die je krijgt bij het aan komen rijden.
  • Vóór en tijdens het remmen kijk je goed in je spiegels of je veilig kunt stoppen/remmen en geeft een duidelijk signaal aan medeweggebruikers als de situatie hier om vraagt.
  • Nadat je met de auto tot stilstand bent gekomen, zet je de versnellingspook in de vrijstand en trekt de handrem aan. De ontgrendelingsknop van de handrem trek je hierbij in, zodat je de handrem niet hoort ‘ratelen’.
  • Nu haal je de rechtervoet van het rempedaal, waarbij je zal voelen dat de auto als het ware in de handrem ‘valt’ (op de achterwielen) en niet meer achteruit kan rollen.

Hoe rijd je weg

  1. Je schakelt in de 1ste versnelling en brengt je rechterhand naar de handrem.
  2. Je rechtervoet breng je naar het gaspedaal.
  3. Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt, totdat je voelt dat de auto vooruit wilt (de neus van de auto komt enigszins omhoog en/of je voelt dat de motor van de auto trekkracht ontwikkelt). Op dit punt houd je de koppeling ‘vast’ en ……
  4. ontgrendelt de handrem, geef een weinig gas, terwijl je de –reeds ontgrendelde- handrem volledig naar beneden laat.
  5. Laat –vloeiend volgend op punt 4- de koppeling geheel, rustig verder opkomen, terwijl je gedoseerd gas blijft geven.
  6. Vervolgens rijd je vloeiend weg om je weg te vervolgen

Kijkgedrag vóór het wegrijden
Voordat je wegrijdt kijk je goed in de binnenspiegel, vóór de auto, in je linker buitenspiegel en over je linkerschouder (‘dode hoek’). Pas als je veilig kunt wegrijden, geef je richting aan en rijdt weg.
Let wel: bij het uitvoeren van bijzondere verrichtingen moet je al het overige verkeer (inclusief voetgangers) voor laten gaan.

Na het wegrijden doe je een na-controle in je binnen- en buitenspiegel (nieuwe verkeerssituatie)

Wellicht ten overvloede: (gericht) kijken doe je zelden te veel en vergeet bij het wegrijden je richtingaanwijzer niet. Je gaat namelijk vanuit stilstand weer actief aan het verkeer deelnemen!

Hellingproef in het parcours

(tijdens verkeersdeelname – een onvrijwillige stop)

Bij een hellingproef tijdens de rit, oftewel ‘in het parcours’ (voor een brug, hellend kruispunt e.d.), handel je in principe hetzelfde. Nu hoef je echter géén richting naar links aan te geven (je neemt al actief deel aan het verkeer). Bij het kijken let je vooral op het verkeer vóór je en achter je, maar natuurlijk ook naast je. Denk erom dat ook nu de auto ook niet achteruit mag rollen bij optrekken.

Bij een hellingproef ‘in het parcours’ (tijdens de rit) mag je -als je dit voldoende beheerst- ook alleen met gebruik van de voetrem en de koppeling wegrijden, veelal doe je dit waarschijnlijk al -tijdens de lessen- zonder dat je dit merkt.

Rijles: lees ook de volgende Bijzondere Verrichtingen / Bijzondere Manoeuvres :

Voertuigcontrole – controle van de auto vóór aanvang van de rit

Vakparkeren – achteruit en vooruit parkeren in een vak

Straatje keren keren door middel van drie keer steken

File parkeren – parkeren langs de trottoirband achter een voertuig

Bocht achteruit – achteruit rijden in een bocht evenwijdig aan de stoeprand

Overige bijzondere verrichtingen – halve draai, in- en uitstappen en meer

Bronnen en/of referenties
Pré-B Autorij-instructie
Rijprocedure-B

12 gedachten over “Hellingproef – Rijden vanaf een hellend vlak in de (les)auto”

  1. Beste Saartje,

    Het heeft niet zoveel met snelheid te maken, alswel met het aanvoelen van het aangrijpingspunt van de koppeling.
    Als je op een hellend vlak de koppeling tot het aangrijpingspunt laat opkomen en daar vast houdt, kan je de auto in principe op de plaats houden zonder iets met de rem of het gaspedaal te doen.
    Voor de zekerheid zou je dit op een rustig hellend vlak kunnen oefenen en voelen door de handrem in plaats van de voetrem te gebruiken. Laat de koppeling rustig opkomen, ontgrendel de handrem en voel wat de auto doet. Dreigt de auto na achteren te rollen, trek je de handrem direct weer aan. Herhaal dit totdat je voelt dat je met alleen het koppelingspedaal de auto stil houdt. De handrem trek je gedurende deze handeling op en laat je los, zonder deze te vergrendelen (knopje ingedrukt houden), wat inhoudt dat je dan even slechts één hand aan het stuur kan houden. Maar…deze methode geef ik aan om het “gevoel” te krijgen.
    Voel je het aangrijpingspunt goed aan, én houd je deze stand van de koppeling vast, dan heb je alle tijd om het gaspedaal er rustig bij te pakken. Je geeft dan eerst rustig wat gas en laat vervolgens de koppeling rustig en vloeiend verder opkomen. Bij een dieselmotor zou je dan zelfs meestal weg kunnen rijden zonder gas te geven, mits het hellend vlak niet te steil is.
    Stel het eens voor aan je instructeur. De boven beschreven handeling -om de auto stil te laten staan op de koppeling- is niet zo goed voor de koppeling, maar kan voor een enkele keer geen kwaad én laat je voelen hoe je met de auto kunt “spelen”.

    Mvg – Sjaak

  2. genadeloos glee ik vandaag naar onderen en sloeg de motor meerdere keren af , toen ik voor het eerst in een benzine auto reed na een half jaar te hebben gereden in een diesel. boze blikken achter mij en ik een heel rood hoofd 🙂
    heb je advies sjaak ?

    1. Beste Puck,

      Wanhoop niet, dit gebeurt velen die van een dieselmotor overstappen op een benzinemotor.
      (ik les zelf met een benzinemotor. Geeft aanvankelijk een hoop frustratie, maar na behalen van het rijbewijs geeft dit veel gemak)
      Net als bij een diesel is het ook met een benzinemotor mogelijk alleen op de koppeling weg te rijden. Alhoewel dit bij een hellingproef wellicht niet zal lukken, is het wel goed om het aangrijpingspunt goed aan te voelen en het karakter van de motor te leren kennen.
      Rijd eens naar een parkeerterrein en probeer de auto in beweging te krijgen zonder gas te geven. Dit doe je door koppeling heel rustig op te laten komen, zelfs als de auto al enigszins in beweging komt.
      Probeer anderzijds ook eens met spinnende wielen weg te rijden. Dit doe je door veel gas geven en de koppeling wat vlotter, maar geleidelijk, licht slippend op te laten komen.

      Ik geef dit aan omdat je dan de koppeling en het karakter van de motor leert kennen als je dit een aantal keer doet. Voel wat de auto / de motor doet. Op een rustig parkeerterrein hoef je jezelf ook geen zorgen te maken over andere weggebruikers.

      Wat de hellingproef betreft is het raadzaam meer gas te geven dan dat je in de diesel gewend was. Laat om te oefenen desnoods de motor -op een vast toerental- wat loeien. Laat -net als met een diesel- de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt en handel verder zoals je gewend bent. Misschien klinkt het niet zo netjes met een loeiende motor, maar het gaat er om dat je leert voelen wat de auto doet / kan.
      Uiteindelijk zal het dan ook met een benzinemotor lukken.

      Probeer je niets aan te trekken van andere bestuurders. Ik geef altijd aan dat jezelf “de tijd en rust te gunnen” bij het wegrijden op een helling altijd minder stremming (en helaas ergernis) geeft dan wanneer je het te gehaast wilt doen en je motor afslaat.
      En bedenk tot slot…anderen hebben het ook moeten leren, ook al zijn ze dat kennelijk vaal al vergeten.

      Succes – mvg – Sjaak

  3. Hallo,

    Mij lukt de hellingproef met de voetrem niet: als ik mijn voet van de rem naar het gaspedaal wil bewegen dan slaat de motor áltijd uit. Het gaat niet vlot genoeg, enige tips?

    Groetjes,
    Saartje

    1. Beste Saartje,

      Het heeft niet zoveel met snelheid te maken, alswel met het aanvoelen van het aangrijpingspunt van de koppeling.
      Als je op een hellend vlak de koppeling tot het aangrijpingspunt laat opkomen en daar vast houdt, kan je de auto in principe op de plaats houden zonder iets met de rem of het gaspedaal te doen.
      Voor de zekerheid zou je dit op een rustig hellend vlak kunnen oefenen en voelen door de handrem in plaats van de voetrem te gebruiken. Laat de koppeling rustig opkomen, ontgrendel de handrem en voel wat de auto doet. Dreigt de auto na achteren te rollen, trek je de handrem direct weer aan. Herhaal dit totdat je voelt dat je met alleen het koppelingspedaal de auto stil houdt. De handrem trek je gedurende deze handeling op en laat je los, zonder deze te vergrendelen (knopje ingedrukt houden), wat inhoudt dat je dan even slechts één hand aan het stuur kan houden. Maar…deze methode geef ik aan om het “gevoel” te krijgen.
      Voel je het aangrijpingspunt goed aan, én houd je deze stand van de koppeling vast, dan heb je alle tijd om het gaspedaal er rustig bij te pakken. Je geeft dan eerst rustig wat gas en laat vervolgens de koppeling rustig en vloeiend verder opkomen. Bij een dieselmotor zou je dan zelfs meestal weg kunnen rijden zonder gas te geven, mits het hellend vlak niet te steil is.
      Stel het eens voor aan je instructeur. De boven beschreven handeling -om de auto stil te laten staan op de koppeling- is niet zo goed voor de koppeling, maar kan voor een enkele keer geen kwaad én laat je voelen hoe je met de auto kunt “spelen”.

      Mvg – Sjaak

  4. @Iris: Probeer eens op een vlakke weg alleen op de koppeling in beweging te komen. Dus zonder gas te geven. Zodra de koppeling ‘pakt’ hou je de stand van de voet in die positie vast, auto begint te rollen, dan steeds iets meer de koppeling op laten komen. (beheerst)De auto gaat harder en je merkt dat de koppeling op een gegeven moment helemaal opgekomen is: je rijd nu op stationair toerental.
    Doe dit ook eens in de 2e en de 3e versnelling. = NOG meer beheersing.
    Je zult merken dat je in de 2e sneller gaat op hetzelfde stationaire toerenta en in de 3 nog sneller.Het punt waarop de koppeling pakt heet aangrijpingspunt. Dit is bij alle versnellingen gelijk maar voelt steeds meer ‘wolliger’ aan bij hogere versnellingen. Als je het aangrijpingspunt zonder na te denken kunt vinden: op laten komen en op gevoel de voet stil houden, dan kun je dit ook zonder gas te geven op een helling doen: de auto blijft in positie staan. als je dit beheerst kun je zelf naar boven en naar beneden gaan. Hoe steiler de helling hoe meer gas bijgeven. WEL BELANGRIJK: dit moet je niet te lang achter elkaar doen want de koppeling slijt hier behoorlijk van. Dit kan best wel: iedere dag, een week lang 5 minuten per dag oefenen en je hebt het door. groet, Nick

  5. Beste Iris,

    Kijk boven in het artikel even vanaf “Hoe rijd je weg” . Ontgrendel de handrem, maar houd de handrem nog wel aangespannen. Nu is het geen enkel probleem om je voet van de voetrem te halen en kun je een beetje gas geven, terwijl je de koppeling rustig laat opkomen. Zodra je het aangrijpingspunt van de koppeling voelt, laat je uiteindelijk de handrem rustig naar beneden. De handelingen gaan als het ware vloeiend in elkaar over. Oefen dit een paar keer, totdat het soepel verloopt. Geef tot je het beheerst desnoods wat meer gas, dan zal de motor niet zo snel afslaan. Als je het ‘gevoel’ eenmaal hebt, kun je het altijd nog met weinig gas geven verder perfectioneren.

  6. hallo ,bij mij valt de auto heel vaak uit tijdens de hellingproef.Ik gebruik meestal de voetrem. wat kan ik het beste doen zodat de auto niet elke keer uitvalt?
    Bedankt,

    Iris Intiwaal

  7. Beste Robbert,

    In feite wijkt de handeling zonder handrem niet veel af van die met handrem.
    Afhankelijk van de instructie zet je de auto stil/stopt en houdt de voet op de rem, in plaats van het aantrekken van de handrem.
    Vervolgens zoek je het aangrijpingspunt van de koppeling en houdt de koppeling vast op het aangrijpingspunt. Ga dan van de rem, naar het gaspedaal en je zult merken dat je de auto staande houdt op de koppeling.
    Een weinig gas geven en rustig de koppeling verder op laten komen totdat de auto rustig wegrijdt, zonder achteruit te rollen. Heb je de auto aan de zijde van de weg op moeten stellen, dan kijken en handelen zoals boven beschreven. Ga je mee met de verkeersstroom (op een brug, hellend vlak bij verkeerslicht etc.) dan vervolg je de weg zoals je in een vlakke situatie ook zou doen.

    Succes,
    Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *