Bocht achteruit met de (les)auto

Bocht achteruit – Bijzondere verrichting

Een bijzondere verrichting, die je tijdens het afleggen van je rijexamen-B bij het CBR mogelijk zal moeten uitvoeren. Het is één van de verrichtingen, waarbij je de rijvaardigheid en voertuig-beheersing kunt tonen.  Lees hoe je de bocht achteruit -stap voor stap- tot een goed eind kunt brengen, zowel qua voertuigbeheersing als het vereiste kijkgedrag vóór, tijdens en bij afronding van de bijzondere verrichting.

Bocht achteruit
Hierbij rijd je de auto achteruit een rechter bocht door. Voer de verrichting stapvoets, met slippende koppeling uit. Eventueel mag je een weinig gas bijgeven, maar bedenk dat je jezelf meer tijd van handelen en kijken geeft, als je de oefening rustig uitvoert. Dit geldt vooral vóór en tijdens het insturen van de bocht.

Aanvang bocht achteruit – Stap 1


Wees er allereerst zeker van, dat je geen straat met éénrichtings-verkeer ingereden bent. Is dit niet het geval, dan breng je de auto ongeveer 5 á 10 meter na de bocht, plusminus 30 tot 50 cm. vanaf de stoeprand tot stilstand. Voor je dit doet, kijk je –vóór en tijdens het remmen- goed in je spiegels en maakt eventueel aan overige weggebruikers duidelijk kenbaar wat je gaat doen, door middel van een signaal met richtingaanwijzer, alarmlichten of oogcontact en gebaar. Zorg dat de auto/het stuur recht staat alvorens de oefening te beginnen. Tijdens de oefening hou je de auto –zolang je het overige verkeer niet hindert- in beweging, dan zie en voel je het beste wat jij de auto laat doen.

Bocht achteruit – Stap 2


Bij het achteruit rijden houd je de stoeprand (rechte lijn) in het midden van je achterruit aan als richtpunt en rijdt rustig achteruit, evenwijdig aan de stoeprand
Zodra de –na de bocht gelegen- rechte stoeprand van de zijstraat die je in wilt draaien in het achterzijraam van je achterportier ver-schijnt, stuur je één hele slag naar rechts. Stuur rustig en laat de auto doorrollen.

Bocht achteruit – Stap 3


Ben je ongeveer op de helft van de bocht, dan maak je de stuur-beweging naar rechts helemaal af (nog ongeveer een halve slag)
Staat de neus van de auto bijna recht ten opzichte van de wegas, dan stuur je vlot anderhalve slag terug (naar links) totdat de auto weer recht achteruit rijdt. Handel vlot en zie en ’voel’ wat de auto doet terwijl je de stuurhandelingen uitvoert.

Bocht achteruit – Stap 4



 

 

 

 

 

 

Bij het recht achteruit rijden houd je de stoeprand (rechte lijn) weer aan in het midden van je achterruit. Je kunt nu je rijlijn nog licht –rustig achteruit rijdend- corrigeren.
Rijd vervolgens ongeveer 5 á 10 meter –evenwijdig aan de stoep-rand- door in een rechte lijn, alvorens de auto tot stilstand te brengen.
Probeer op eenzelfde afstand van de stoeprand uit te komen, als de afstand bij aanvang van de oefening.

Bocht achteruit – het wegrijden
Bij het wegrijden (je gaat weer vanuit stilstand aan het verkeer deelnemen) geef je -zodra je de gelegenheid hebt- richting aan naar links, als je veilig kunt wegrijden.

Bocht achteruit – De juiste manier van kijken
  • Je kijkt ‘rondom’ de auto vóór je de oefening begint (alle overige verkeer vóór laten gaan)
  • Je schakelt pas in de achteruit-versnelling, als zich geen verkeer kort achter de auto bevindt (schrikreacties door inschakelen van de witte achteruitrijlichten) Kijk dus eerst goed in je spiegels!
  • Tijdens het rijden blijf je herhaaldelijk ‘rondom’ de auto kijken, vooral bij het insturen van de bocht (de neus van de auto zwenkt dan uit – gevaar voor tegenliggers!).
  • Bij het ronden van de bocht kijk je wederom ‘rondom’, maar vooral ook achter de auto (indraaien van de zijstraat).
  • Vervolgens kijk je ook bij het achteruit rijden weer goed en denkt daarbij ook om –door de bocht gelegen- obstakels en dergelijke.
  • Bij het wegrijden kijk je in de binnenspiegel, vóór de auto, in je linkerbuitenspiegel en over je linker schouder, om te zien of je weer veilig aan het verkeer kunt deelnemen.
Bocht achteruit – De uitvoering in stappen
  • Stoppen op voldoende afstand van de rechterzijde van de rijbaankant, plusminus 5 á 10 meter na de bocht
  • Bij het tot stilstand komen staan de wielen in de rechtuitstand
  • Indien gewenst mag het bovenlichaam -tot het moment van sturen- dusdanig gedraaid worden, dat de rechterhand het stuur niet meer vast heeft. Door het verplaatsen van de rechterarm kan eventueel steun worden gezocht
  • Met lage snelheid achteruitrijden
  • Door middel van kleine stuurbewegingen evenwijdig aan de rijbaankant blijven rijden
  • Stoppen bij het aangegeven punt
Rijles: lees ook de volgende Bijzondere Verrichtingen / Bijzondere Manoeuvres 

Voertuigcontrole – controle van de auto vóór aanvang van de rit

Vakparkeren – achteruit en vooruit parkeren in een vak

Straatje keren keren door middel van drie keer steken

File parkeren – parkeren langs de trottoirband achter een voertuig

De Hellingproef stoppen en wegrijden op een hellend vlak

Overige bijzondere verrichtingen – halve draai, in- en uitstappen en meer

Bronnen en/of referenties

  • Pré-B Autorij-instructie

6 gedachten over “Bocht achteruit met de (les)auto”

  1. Beste Sjaak,

    Dank voor je antwoord. Ik kan me er iets bij voorstellen !
    In ieder geval nogmaals bedankt voor je reaktie !

    Met vriendelijke groet

    Gert

  2. Beste Gert,

    Je zou kunnen stellen dat je vriendin de bocht -waar je niet door kunt kijken- eerder had moeten zien en daar haar snelheid, volgafstand en gedrag op aan had moeten passen.

    Helaas……!

    Mvg – Sjaak

  3. Beste,

    Vraag ; Mijn vriendin heeft recent een aanrijding gehad, doordat iemand in een bocht aan het achteruit rijden was. Haar voorganger die hier van schrok, moest daardoor boven op de rem, waardoor mijn vriendin ook een noodstop moest maken maar wel haar voorganger raakte…
    Ik begrijp dat afstand houden absoluut een vereiste is, echter door de bocht is hier lastiger op te paticiperen. Wie is er nu schuldig in zo`n situatie ??

    Met vriendelijke groet,

    Gert

  4. Beste Jeroen,

    Er is inderdaad het een en ander veranderd; kijk hiervoor even bij onderstaande link:

    http://www.autorij-instructie.nl/?p=535

    Dit neemt echter niet weg dat de ‘oude’ bijzondere verrichtingen nog heel goed uitkomen om je voertuigbeheersing te oefenen. Je moet tenslotte wel de vaardigheden en de kennis hebben om de bijzondere manoeuvres uit te kunnen voeren, ook al heb je tegenwoordig op het praktijkexamen meer vrijheid in de uitvoering.

    Mvg – Sjaak

  5. ehm,

    allereerst wil ik zeggen dat ik deze site echt handig vind, krijg vandaag mn eerste rijles, en dit soort dingen ( oefeningen ) zijn echt handig!, maar mijn vraag is als volgt, ik hoorde een tijdje geleden dat bijzondere verrichtingen niet meer verplicht zijn bij het eindexamen ( praktijk ), zit hier enige kern van waarheid in?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *