Verkeersborden en verkeersregels op het water

verkeersregels op het water

Verkeersborden en verkeersregels op het water

Evenals voor het wegverkeer, heeft men op het water ook regels en borden. Alhoewel de verkeersregels op het water eenvoudiger zijn dan de verkeersregels op de weg, is het wel belangrijk voor zowel de pleziervaart, als de beroepsvaart de verkeersborden te kennen en de verkeersregels of aanwijzingen toe te passen. Een beknopt overzicht !

Pleziervaart – Beroepsvaart
Met de toenemende welvaart van de afgelopen decennia is de plezier- of recreatievaart enorm toegenomen. File-varen in de zomer en drukte voor bruggen en in sluizen zijn al geen uitzondering meer en vragen kennis, inzicht, geduld en stuurmanskunst. Op het water is voorkomen van aanvaringen uiteraard het belangrijkste, maar ook is het van groot belang elkaar de ruimte te geven, zodat op een prettige manier samen kan worden gevaren.
Het spreekt voor zich dat er zomers -als er veel recreatievaart op het water is- meer van de schipper verlangd wordt dan in de winter. Houd als recreant extra rekening met de beroepsvaart en geef deze tijdig voldoende ruimte.


De belangrijkste regels en aanwijzingen in het kort
  • houd je aan de maximum aangegeven snelheid
  • geef beroepsvaart tijdig en voldoende de ruimte
  • kleine schepen (korter dan 20 meter) moeten uitwijken voor grote schepen (langer dan 20 meter), sleepboten, passagiersschepen en veerponten
  • hinder het overige verkeer niet bij het wegvaren
  • hou zoveel mogelijk rechts (stuurboordwal), ook in de vaargeul
  • verander niet plotseling van koers
  • zorg dat je rondom goed zicht hebt; kijk ook geregeld achterom
  • voer tijdig de juiste navigatieverlichting
  • meer alleen af, daar waar dat is toegestaan
  • sluit achteraan bij bruggen en sluizen en wacht je beurt af
  • bij geopende brug: zo vlot mogelijk door de brug
  • luister uit op het juiste marifoonkanaal

Verkeersborden en de betekenis op het water / voor de scheepvaart
In-, uit-, of doorvaren verboden
Verboden ligplaats te nemen (ankeren en meren) aan de zijde waar het bord is geplaatst
Verboden ligplaats te nemen (ankeren en meren) binnen de in meters aangegeven breedte te rekenen vanaf het bord
   Verboden te ankeren
Verboden te meren aan de zijde waar het bord is geplaatst
Verboden hinderlijke waterbeweging te veroorzaken
 Verboden voor kleine schepen
Verplichting vóór het bord stil te houden onder bepaalde omstandigheden
 Verplichting een geluidssein te geven
Verplichting gebruik te maken van marifoon volgens de vastgestelde voorschriften, dan wel zich te melden op het aangegeven marifoonkanaal
 Toestemming ligplaats te nemen (ankeren en meren) aan de zijde waar het bord is geplaatst
Toestemming ligplaats te nemen (ankeren en meren) met ten hoogste het aantal schepen langszijde van elkaar, aan de zijde waar het bord is geplaatst
 Toestemming ligplaats te nemen (ankeren en meren) uitsluitend voor andere schepen dan duwvaart die geen blauwe kegels of lichten hoeven te voeren, aan de zijde waar het bord is geplaatst
Toestemming ligplaats te nemen (ankeren en meren) uitsluitend voor schepen – zowel duwvaart als andere schepen dan duwvaart – die geen blauwe kegels of lichten hoeven te voeren, aan de zijde waar het bord is geplaatst
Einde van een verbod of een gebod geldend voor één richting of einde van een beperking

 

 

 

Bronnen en/of referenties:

Pré-B Autorij-instructie
Min. van Verkeer en Waterstaat

3 gedachten over “Verkeersborden en verkeersregels op het water”

  1. Laatst kwam ik op het water in Amsterdam een bord tegen waarvan ik de betekenis niet helemaal inzag
    het was een recht hoekig bord met een pijl om hoog en een pijl naar beneden met een schuine streep erdoor ik heb aan div mensen gevraagd wat dat betekende en ik kreeg div antwoorden van je mag elkaar niet passeren, je mag er niet invaren (maar er lager allerlei boten)vandaar mijn vraag

    1. Beste Bob.

      Mogelijk bedoel je bord A.4:
      Ontmoeten en voorbijlopen verboden. Te gebruiken voor een versmalling van de vaarwater waar geen gelijktijdige
      doorvaart uit twee richtingen mogelijk is. Het is aan te bevelen het teken te plaatsen bij een aan beide zijden openstaande sluis of brug,
      die is voorzien van de seingeving 2 x 2 groene lichten, wat wil zeggen dat het kunstwerk niet bediend wordt.
      Kijk voor een overzicht bij:
      http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Richtlijnen%20Scheepvaarttekens%20-%20RST%202008_tcm174-272349.pdf

      Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.