Medicijngebruik en Verkeer

Medicijnen en verkeerMedicijnen en verkeer

Gebruik van medicijnen is soms onvermijdelijk, maar deelname aan het verkeer altijd een ‘keuze’. Vele medicijnen kunnen de rijvaardigheid beïnvloeden, zodat deelname aan het verkeer een gevaar voor jezelf of anderen kan worden. We kennen allemaal de gele en rode waarschuwingsstickers die de apotheker -indien vereist- op de medicijnverpakking aanbrengt. Wat we ons misschien minder realiseren is het gevaar dat we lopen bij het veroorzaken van een verkeersongeval, waarbij we onder invloed zijn van bepaalde medicijnen. Zowel strafrechtelijk als verzekeringstechnisch kan dit nare gevolgen hebben.

Artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994 stelt onder andere
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten (de sticker van de apotheker of bijsluiter van het geneesmiddel), de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Wat is een voertuig volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens.

Gevolgen medicijngebruik in het verkeer
Dat meer aandacht voor het gebruik van medicijnen / geneesmiddelen in het verkeer noodzakelijk is, mag blijken uit:

  • A. 5 tot 10 procent van de bestuurders die zich dagelijks op de weg begeven, verkeren onder invloed van medicijnen.
  • B. 1600 ziekenhuisgewonden belanden in het ziekenhuis ten gevolge van medicijngebruik en deelname aan het verkeer.
  • C. uit berekening blijkt dat 70 verkeersdoden per jaar -direct of indirect- te wijten zijn aan het rijden onder invloed van medicijnen.

Een enkel geneesmiddel kan juist weer bijdrage tot de verkeersveiligheid. Denk b.v. aan een geneesmiddel tegen epilepsie, dat ‘wegrakingen’ moet voorkomen. Geneesmiddelen die de verkeersveiligheid bevorderen zijn echter een uitzondering.

Wat is verkeer volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Verkeer: alle weggebruikers (dus ook voetgangers)

Geneesmiddelen Categorie I – II – III
Geneesmiddelen zijn ingedeeld in categorieën, onder andere naar de invloed die deze middelen op ons rijden kunnen hebben.

Categorie I

  • Geen of weinig negatieve invloed.
  • Vergelijkbaar met minder dan 0,5 promille alcohol.
  • Advies aan patiënt: géén auto besturen als bijwerkingen optreden die de rijvaardigheid beïnvloeden.

Categorie II

  • Licht tot matig negatieve invloed.
  • Vergelijkbaar met 0,5 tot 0,8 promille alcohol.
  • Advies aan patiënt: niet rijden gedurende de periode van werkzaamheid van het geneesmiddel. Géén gebruik van een (motor)voertuig bij bijwerkingen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.

Categorie III

  • Ernstige of potentiële gevaarlijke invloed.
  • Vergelijkbaar met meer dan 0,8 promille alcohol.
  • Advies aan patiënt: nadrukkelijk afraden van het besturen van een (motor)voertuig.

Controle van het geneesmiddel
Kijk of het -bij gebruik van het geneesmiddel- verantwoord is deel te nemen aan het verkeer op:

http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/

4 gedachten over “Medicijngebruik en Verkeer”

  1. Beste Steven,

    Dat zou ik helaas niet kunnen zeggen. Ik denk dat het voor een groot deel afhankelijk is van de fysieke gesteldheid van de persoon die de medicatie inneemt, al dan niet in combinatie met andere medicijnen en het levenspatroon van de persoon.
    Bij narcose b.v. werkt het bij de één tot een jaar na, terwijl de ander geen merkbare last ondervindt.
    Mogelijk dat de huisarts hier meer over kan zeggen ?

    Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *