Ovonde of Rotonde

ovonde of rotondeOvonde veiliger dan traditionele rotonde

Stiens – Het Friese Stiens heeft de primeur: een ovale rotonde met een fietspad er dwars overheen. Een stuk overzichtelijker.
Nieuw: de ovonde. Dat is een nieuw soort rotonde die niet rond is, maar ovaal. Ze liggen al her en der in Nederland, site maar vandaag wordt in het Friese Stiens de eerste ovonde geopend waar een fietspad dwars overheen loopt.

Goeie zaak, zegt verkeersgedeputeerde Piet Adema (ChristenUnie). Deze rotonde is volgens hem overzichtelijker dan een traditioneel rondje. Automobilisten zien fietsers beter aankomen over het middenstuk. Auto’s worden bovendien gedwongen vaart te minderen als ze de ovonde naderen. En dat is precies het moment waarop de fietsers het snelverkeer kruisen – de auto’s rijden dan op hun langzaamst, dus veilig.

Maar bij een gewone rotonde remmen auto’s toch ook af?

Klopt, beaamt Adema. Maar nu komt het: bij een rotonde gebeurt dat bij op- en afrijden, en bij de ovonde hoeft het maar één keer. Want wie aan de lange kant de ovonde verlaat, hoeft in feite alleen maar de weg te volgen en kan dus doorrijden.

‘De bochten zijn minder scherp’, legt Adema uit. ‘En het verkeer dat er op de kopse kant af moet, is lokaal verkeer. De grootste doorstroming zit op de provinciale weg, aan de lange kant dus.’

Volgens de gedeputeerde zit er een extra voordeel aan het fietspad middendoor. ‘Bij fietsers op een traditionele rotonde heb je het probleem van de dode hoek.’

Er is ook een praktische reden waarom Stiens – onder de rook van Leeuwarden – een ovonde krijgt. Voor een gewone rotonde was deze plek niet geschikt. ‘Er staan woningen en er loopt een gasleiding. Dat zou enorm veel meer gaan kosten.’

Dat er iets aan het kruispunt moest gebeuren, stond vast. In veertien jaar gebeurden er achttien ongelukken, veelal met letsel. Volgens Adema gebeurde dat vooral op momenten dat het even niet zo druk was. ‘Als het druk is, zijn mensen er blijkbaar meer op gespitst om goed op te letten.’

De provincie gaat wel controleren of de ovonde inderdaad leidt tot minder ongevallen. ‘Maar we gaan ervan uit dat de weg er veiliger op wordt.’

Volgens de gedeputeerde volgen anderen de ontwikkeling met schuine ogen. Maar: niet elke plek is geschikt voor een ovonde. ‘Hier kan het heel goed, omdat het om een hoofdweg gaat met twee aftakkingen. Heb je een gelijkwaardige kruising met vier wegen, dan wordt het lastiger.’

Hij mag dan uniek zijn: niet iedereen is blij met de ovonde. Omwonenden klagen over geluids- en stankoverlast sinds het staaltje van verkeersvernuft een paar weken geleden in gebruik werd genomen. Ook zouden auto’s nu met hun koplampen recht hun woonkamers in schijnen.

Zie ook het artikel: Turborotonde

Wat te denken van de Viertonde ?
http://www.youtube.com/watch?v=jhiPoR3nlT4

Of een voorrangsplein?

Bronnen/referenties
Verkeersnet
de Volkskrant 29-11-2008

2 gedachten over “Ovonde of Rotonde”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.