Voorrangsvoertuigen – Tweetonig signaal

voorrangsvoertuigEen voorrangsvoertuig is: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29 van het RVV 1990

Auto’s Rijkswaterstaat met blauw zwaailicht

Auto’s en motoren van Rijkswaterstaat rijden niet langer met oranje zwaailichten en zonder sirene. Toenemende verkeersdrukte, de komst van spitsstroken waardoor een vluchtstrook vaak ontbreekt en het gebrek aan impact van oranje verlichting op het verkeer heeft Rijkswaterstaat doen besluiten om over te schakelen op blauwe verlichting en sirene. De wijzigingen gaan per 1 september 2017 in.

Artikel 29:

  1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
  2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
  3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.

Tweetonige sirene
Politieauto’s, brandweerauto’s, ambulances en andere hulpdiensten krijgen alle drie een tweetonige sirene.

De ministerraad stemde vrijdag in met dit voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Politie- en brandweerauto’s hebben nu nog een tweetonige hoorn, ambulances een drietonige. Door de nieuwe eisen aan toonhoogte en frequentie wordt het geluid ook beter hoorbaar gemaakt. Dit is nodig omdat moderne auto’s ‘te goede’ geluidsisolatie hebben.

Ook de zwaailichten worden opvallender. Zo mag een hulpverleningsvoertuig blauwe lichten aan de voorkant hebben en extra richtingaanwijzers gebruiken.

Een aantal van de ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van de voorrangssignalen vergroten, is in de praktijk soms al in gebruik. De nieuwe regelgeving legaliseert deze aanpassingen.

Bron: www.cbr.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.