Autopech – Vervangen van een lekke autoband

lekke autoband vervangenHoe vervang je een lekke autoband

Een lekke autoband is geen uitzondering. Daarom is het handig dat je deze zelf kunt verwisselen. Meestal ligt er achter in de auto, onder de plank van de laadvloer, een reserveband. Dit is meestal een thuiskomertje, hiermee bedoelen ze dat de band niet geschikt is voor hogere snelheden dan 80 km/h en dus eigenlijk alleen gemaakt is om er mee thuis te komen. Dit staat duidelijk aangegeven op de velg van het wiel, meestal in het geel. Handig is om het thuiskomertje sowieso te wisselen met een gewone band en velg, mits de ruimte dit toelaat. Volg deze onderstaande stappen zorgvuldig en je zult in staat zijn zelfstandig een autowiel te vervangen.

Vervangen van autoband in stappen

Stap 1 – plaats en ondergrond kiezen en gereedschap pakken
Zorg als dit mogelijk is voor een veilige plaats om te stoppen. Als het even kan, zet de auto dan stil op een verharde ondergrond. Mocht dit niet lukken is er nog geen probleem, je hebt alleen een stevige plank of tegel nodig, later meer hierover. Zet de auto stil en trek de handrem aan. Vervolgens pak je alles uit de auto wat je nodig hebt;

– Krik (om de auto omhoog te krikken)
– Reservewiel (vervangend wiel)
– Kruissleutel (om de wielmoeren los en vast te zetten)
– Schroevendraaier (om eventueel de velgdop te verwijderen)
– Wielmoeren (Om het wiel vast te zetten op de naaf)

Stap 2 – Het verwijderen van de wieldop
Het kan zijn dat er over je stalen velg een wieldop (sierdop) zit. Deze kun je er eenvoudig afwippen met een schroevendraaier. Bekijk bij het terugplaatsen dat de uitsparing in de wieldop precies over het ventieldopje valt.

Stap 3 – Wielmoeren losdraaien met kruissleutel
Het kan zijn dat er een apart kapje over de wielmoeren zit, ook dit kun je eenvoudig weghalen met een schroevendraaier. Draai alle wielmoeren met de kruissleutel ongeveer 1 slag los, niet meer en draai de moeren er dus niet helemaal uit.

Let op – Het kan zijn dat er bij de auto uitrusting geen kruissleutel zit. Meestal zit er een extra stuk gereedschap aan de krik vast waarmee je wielmoeren gewoon los kunt maken.

Stap 4 – De auto opkrikken met gebruik van de krik
Voordat je de auto op kunt liften zorg dan dat alle deuren dichtzitten. De plaats waar de krik de auto moet ondersteunen is meestal links of rechts van het wiel. Er staat een klein tekentje (driehoekje) waar je de krik moet plaatsen, kijk anders even in het instructieboekje van de auto. Zorg dat de krik altijd recht onder je auto staat, zo voorkom je dat hij weg kan schieten. Bij een verharde ondergrond kun je de krik gewoon op de grond plaatsen. Als je dit in het zand doet zakt hij weg, leg in dit geval een tegel of een plank hout onder de krik, zo voorkom je wegzakken. Als de krik goed geplaatst is draai je aan de zwengel waardoor je de auto langzaam optilt. Blijf controleren of de krik recht staat en er niet onderuit kan schieten. Krik de auto zover op zodat de band van de grond af komt. Draai nu alle wielbouten geheel van het wiel af en bewaar ze even op een plaats waar geen zand ligt. Verwijder het wiel als je alle bouten verwijderd hebt. Het kan zijn dat je 1 bout niet los krijgt omdat deze een andere kop heeft. Dit is een beveiliging, als het goed is heb je bij de auto een speciale sleutel gekregen om deze slotbout los te krijgen. Meestal zit dit bij het setje wielbouten. Het zou zelfs kunnen zijn dat je wiel nog steeds vastzit na het verwijderen van de wielmoeren, in dat geval zou je tegen de band kunnen duwen met je  voeten totdat hij los komt. Mocht hij niet loskomen, probeer zachtjes te schoppen. Pas echter wel op dat de krik nog steeds goed op zijn plaats staat.

Stap 5 – verwijderen en opnieuw plaatsen van het wiel
Als je alle wielbouten verwijderd hebt kun je het wiel van de naaf af tillen. Hierna plaats je direct het reservewiel terug. Als het wiel eenmaal hangt moeten de moeren er weer op. Draai met de hand alle moeren terug op de bouten, alleen met de hand, allemaal. Als ze allemaal handvast zitten beweeg je het wiel om te kijken of hij volledig aansluit op de achterkant. Hierna kun je met de kruissleutel de bouten vaster zetten. Let er op dat je ze kruislings vast zet zodat het wiel ook recht op de naaf zit. Ze de moeren gewoon vast, aantrekken komt straks.

Stap 6 – Aantrekken van wielbouten en verwijderen van krik
Nadat je de moeren lichtelijk aangedraaid hebt met de kruissleutel laat je de auto voorzichtig zakken. Als de band de grond raakt kun je de wielmoeren verder aantrekken. Als je zorgt dat de band de grond raakt voordat je de wielmoeren vastzet dan draait het wiel niet mee als je de moeren aandraait. Draai de wielmoeren kruislings stevig aan (niet overdrijven, vast is vast), dit is om er zeker van te zijn dat het wiel er recht op zit. Hierna laat je de auto verder zakken en verwijder je de krik.

De plastic velg kun je zo weer terug plaatsen op de stalen velg. Zorg dat je een tijdje later nog even het wiel controleert of de wielmoeren nog steeds goed vast zitten.

Belangrijke aandachtspunten bij een lekke band
  • Bij zachte ondergrond een tegel of plank onder de krik plaatsen (plankje in de auto)
  • Niet met geopende deuren de auto opkrikken. Geen deuren openen als de auto opgekrikt staat.
  • Zorg dat je de sleutel bezit voor het anti-diefstal moertje, dit haal je bij de garage of wiel-/velgleverancier.

 

7 gedachten over “Autopech – Vervangen van een lekke autoband”

  1. Waarom wordt er nou uitgelegd hoe een WIEL moet worden verwisseld, terwijl er bij de kop staat ‘autoBAND vervangen’.
    Waar kan ik vinden hoe ik een autoband van het wiel moet verwijderen en er weer op kan zetten.

    1. Beste Nico,

      Spraakgebruik wijkt nu eenmaal wel eens af van de exacte / woordelijke betekenis.
      In de volksmond verwissel je de band, maar -inderdaad- feitelijk het wiel, of velg en band.
      Zelf een band verwisselen is lastig; je hebt nogal stevige bandenlichters nodig en zal de band in moeten vetten om deze goed om te kunnen leggen. Voor de meesten geen optie om dit zelf te doen.

      Mvg – Sjaak

  2. Hugo,

    Je kan in echte noodgevallen in een woestijn ook nog een band op de velg leggen met een stuk hout (plank). Door de band deels om de velg te leggen kan je een plank leggen op band waar deze nog niet om de velg ligt. Vervolgens rijd je op de plank waardoor de band naar beneden wordt gedrukt zodat deze om de velg zit. Het werkt echt!

    1. Beste Isabel,

      Je zou de bouten eerst in kunnen spuiten met kruipolie (wel een tijdje in laten weken), of een stalen pijp over het uiteinde van de moersleutel kunnen plaatsen (hefboomwerking), zodat je meer kracht kunt overbrengen. Eventueel kan je er dan met een voet/je gewicht op staan.

      Mvg – Sjaak

  3. Beste Hugo,

    Ik kom -na inwinnen van informatie- niet verder dan een grote bandenlichter en bandenvet (of eventueel olie).

    Mvg – Sjaak

  4. Geachte heer, mevrouw,

    1. Wat voor gereedschap heb je nodig om een band terug te zetten op een velg. Het komt wel eens voor dat in de woestijn de band van de velg komt. Dit omdat de druk in de band is verlaagd om beter over het zand te rijden.

    Kunt U mij tips geven.

    Groet,

    Hugo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.