Blauwe Verkeersborden – Bewegwijzeringsborden

k1Vernieuwing blauwe bewegwijzeringsborden

Rijkswaterstaat gaat de komende jaren een nieuw ontwerp voor de blauwe bewegwijzeringsborden borden toepassen. De richtingpijlen wijzen daarop niet langer naar beneden, maar omhoog. Uit een pilot van FileProof blijkt dat deze eenvoudige visuele aanpassing leidt tot een betere doorstroming en veiliger rijgedrag. Naast het gebruik van de omhoogwijzende pijlen worden op de nieuwe borden meer logische knooppunten in Nederland vermeld. Geleidelijk worden alle borden -binnen het reguliere onderhoud- vervangen.

Enkele voorbeelden van de beoogde veranderingen
Bewegwijzering K-serie

Nieuwe Bewegwijzering – Ringaanduiding

bewegwijzeringsborden
Ringaanduiding oud

bewegwijzeringsborden k-serie
Nieuwe bewegwijzering – Voorwegwijzer

voorwegwijzer
Voorwegwijzer oud

bewegwijzeringsborden K-serie
Nieuwe bewegwijzering – Beslissingswijzer

bewegwijzeringsborden k-serie
Beslissingswijzer oud
image Afrit nieuw image
 Afrit oud
image
Afrit nieuw
image
Afrit oud
Clipboard01Voorbeeld nieuw Clipboard02Voorbeeld oud

Bron: Rijkswaterstaat

Zie voor de brochure: http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/persberichten/mei_2008/rijkswaterstaat_introduceert_nieuw_ontwerp_blauwe_borden.aspx

4 gedachten over “Blauwe Verkeersborden – Bewegwijzeringsborden”

  1. Beste Steven,

    Dit zullen -naar alle waarschijnlijkheid- borden zijn, welke géén officiele RVV borden zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Heb je een voorbeeld?

    Mvg – Sjaak

  2. beste sjaak,

    wat verstaat men onder. verkeersbord met plaatselijk karakter.

    hoe zien deze eruit?/

    mvg,

    Steven versluys

  3. Beste Sander,

    In de wegenverkeerswet staat de volgende definitie van een weg:

    ‘alle voor het verkeer openstaande wegen of paden, met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die weg behorende paden, bermen of zijkanten’.

    Onder ‘weg’ wordt dus meer verstaan dan het te berijden gedeelte alleen. ( b.v. van huis tot huis, inclusief het trottoir, of buiten de bebouwde kom van sloot tot sloot, inclusief de fietspaden en naastgelegen bermkanten van de weg)

    Waarschijnlijk doel jij op de situatie van een autoweg of autosnelweg.
    Hierbij behoort de hele weg -in beide richtingen-, plus vluchthavens, bermen, bruggen enz. tot de weg. Per rijrichting is de weg opgedeeld in rijbanen (één heen en één terug) en vervolgens zijn de rijbanen opgedeeld in rijstroken (b.v twee rijstroken heen en twee rijstroken terug; van elkaar gescheiden door een vangrail of middenberm.)

    Ik hoop dat het zo meer duidelijkheid geeft.

    Mvg – Sjaak

  4. Hallo,

    Ik had even een vraag over de theorie. In wat voor een stukken is een weg nou precies opgedeeld. Je hebt de rijbaan en je hebt rijstroken. Waar bevinden zich deze stukken zich precies op de weg?

    Mvg,

    Sander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.