Turborotonde – Inrichting, voor- en nadelen

turborotondeTurborotonde: Rotonde rijden zonder rijstrookwisselingen

Voorkomen ongevallen
Veel ongevallen op kruispunten zijn te voorkomen door de rijsnelheden te verlagen en het aantal conflictsituaties tussen weggebruikers te verkleinen. Misschien wel de beste oplossing op dit gebied is de turborotonde. Met deze relatieve nieuwkomer binnen het wegmeubilair is een afname van de ongevallen met 70% mogelijk ten opzichte van een gewoon viertakskruispunt.

Inrichting turborotonde
Een turborotonde is een rotonde die bestaat uit meer dan één rijstrook. Het verkeer kiest vóór de rotonde -bij aan komen rijden- de juiste rijstrook, website zodat op de rotonde niet meer van rijstrook hoeft te te worden gewisseld. Kenmerkend voor een turborotonde is een verhoogde rijstrookscheiding en het ontbreken van verkeerslichten. Door het verloop van de rijstroken wordt je als bestuurder automatisch de rotonde afgeleid. Inrichting vindt plaats volgens de richtlijnen van het CROW, order conform het -in 1996 gerealiseerde- ontwerp van B. Fortuijn.

Voordeel
Door bestuurders vóór de rotonde een rijstrook te laten kiezen, viagra approved voorkom je weef- en snijconflicten op de rotonde. De verhoogde rijstrookscheiding zorgt ervoor dat bestuurders vanzelf de gekozen rijstrook volgen tot de rotonde wordt verlaten. Hiernaast vindt er een betere verkeersafhandeling plaats omdat het verkeer -op voorhand- wordt verdeeld over twee rijstroken, waardoor tevens de capaciteit vergroot wordt.

Nadeel
Enig nadeel van de turborotonde is, dat de keuze bij aan komen rijden bepalend is voor de te volgen rijrichting. Dit betekent in de praktijk dat er een extra rondje gereden moet worden als de rijstrookkeuze bij aan komen rijden niet juist is geweest.

Gewenst rijgedrag
Op een gewone rotonde van twee of meer rijstroken kan of moet de bestuurder over het algemeen van rijstrook wisselen om de rotonde te kunnen verlaten. Bij het wisselen van rijstrook moet de bestuurder voorrang  geven aan het verkeer dat op de naastgelegen rijstrook rijdt (belangrijke zijdelingse verplaatsing of rijstrookwisseling), maar behoudt wel voorrang op het verkeer dat vanaf de toeleidende weg de rotonde op wilt rijden.

Voorsorteren
Een bestuurder die een turborotonde nadert, moet ruim van te voren de juiste rijstrook kiezen aan de hand van de bewegwijzering en de pijlen op de weg. De bestuurder moet dus voorsorteren, net zoals bij kruispunten met verkeerslichten doorgaans het geval is. Eenmaal rijdend op de turborotonde is het niet wenselijk of mogelijk om van rijstrook te wisselen. Dit wordt in de meeste gevallen benadrukt door de aanwezigheid van verhoogde rijstrookscheidingen.

Zie ook het artikel: Ovonde of Rotonde

Bronnen 
Reflector
Pré-B Autorij-instructie

5 gedachten over “Turborotonde – Inrichting, voor- en nadelen”

  1. Beste Pim,

    Wat de rotonde betreft: zie eerdere reaktie op rotonde.

    Ik denk dat een dergelijke rotonde de doorstroming en de verkeersveiligheid in de meeste gevallen ten goede komt en de onduidelijkheid ten aanzien van het richting aangeven door bestuurders op een rotonde ondervangt. Dat het voor bestuurders van grotere voertuigen vervelend kan zijn en belemmerend werkt; daar kan ik inkomen. Mijn inziens is er juist voor een dergelijke rotonde gekozen omdat er een studie van is gemaakt, maar…..ik ben geen verkeersdeskundige.

    Mvg – Sjaak

  2. Er zijn turborotondes (en nog veel meer andere) in Nederland, waar je met een trekker oplegger onmogelijk de juiste rijstrook kunt nemen. Overigens zijn de regels op rotondes in Nederland niet eenduidig.

    Zou het niet verstandig zijn eerst eens een studie te maken van het “hoe en waarom” m.b.t. de inrichting en toepassing van een rotonde? En kun je dat niet het beste doen in Engeland/de UK? Daar snappen ze het namelijk wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *