Nederland en Belgie – verkeersborden

Verkeersborden Nederland en BelgiëVerkeersborden Nederland en Belgie

Het artikel is te bekijken op:

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/17593-verkeersborden-nederland-en-belgie.html

Sorry voor het ongemak !

12 gedachten over “Nederland en Belgie – verkeersborden”

  1. Hoe hoog moet de onderste rand van het laagst gemonteerde verkeersteken op een paal op een voetpad in de bebouwde kom in Belgie wettelijk bedragen ?

  2. Beste René,

    Nee, helaas ik heb ze zelf één voor één geupload, aangepast en in het artikel verwerkt. Je zou ze eventueel zelf via word in een PDF bestand kunnen bewerken.

    Mvg – Sjaak

  3. Heb jij misschien ook de Belgische verkeersborden in een PDF ef EPS vector?
    De plaatjes die je gebruikt moeten toch ergens vandaan komen.
    (de Nederlandse heb ik een PDF poster van met alle verkeersborden)

    BvD.

  4. Beste Petra,

    Bij afslaan moet je richting aangeven, ook in een voorsorteerstrook. Vaak gebeurd dit niet, in het bijzonder als er meerdere rijstroken zijn voor afslaan.
    Je kunt je dan ook afvragen of het verstandig is om bij bv. twee rijstroken voor links af slaan – waarbij jij rijdt in de meest rechter rijstrook voor links afslaan- je richtingaanwijzer te blijven gebruiken. In dit geval zou je de suggestie kunnen wekken dat je een zijdelingse verplaatsing naar de linker rijstrook voor links af slaan wilt uitvoeren. Ik zou dit -al spiegelend- laten afhangen van verkeerssituatie.

    Dus……het moet wel, maar duidelijkheid en veiligheid gaat uiteindelijk boven alles.

    Mvg – Sjaak

  5. Ik vraag me af of ik verplicht ben altijd mijn richting aan te geven, ook al ben ik al van rijrichting veranderd door (bijv. bij stoplicht voor alleen rechts- of linksaf) op de voorsorteerstrook te staan.
    Doordat de richtingaanwijzer dan vaak al weer uitgaat ben ik geneigd dat zo te laten. Ik ga immers niet meer van rijrichting veranderen? Of toch?
    Ben heel benieuwd was hierover momenteel geleerd wordt bij de rijlessen.
    met vr.gr.

  6. Goede middag,

    Op crow.nl valt het volgende te lezen:

    “Plaatsing ten opzichte van actiepunt

    Onder een actiepunt wordt hier verstaan het begin of einde van een wegvak, het weggedeelte, de weg of het punt waarop het bord betrekking heeft.

    Afstanden tot actiepunt
    Voorschriften over de plaatsing van verkeersborden ten opzichte van het actiepunt worden niet uitgedrukt in absolute afstanden. Het uitgangspunt hierbij is om de verkeersborden precies daar te plaatsen waar ze uit het oogpunt van verkeersveiligheid het beste voldoen, dan wel op een plaats waar ze doelmatig kunnen worden bevestigd. De wegbeheerder kan dus zelf de juiste plaats ten opzichte van het actiepunt bepalen.”

    Over de rechter- of linkerzijde wordt dus niet gesproken. Feit is dat de rechterzijde uiteraard wel de meest logische is.

    Mvg – Sjaak

  7. Geachte

    Een klant van ons kreeg een boete omdat hij in Nederland een straat was ingereden, waar een bord verboden inrit stond. Dit bord stond echter
    niet aan de Rechterzijde, doch aan de lLINKERZIJDE vd rijbaan geplaatst
    wat ons toch niet gebruikelijk lijkt.

    Gezien de situatie zich ook nog in een bocht voordeed, vroegen wij ons
    af of onze Belgische klant de opgelegde boete kan aanvechten en hoe ??

    Dank voor reply.

    FKE MAES
    ST GILLIS WAAS BELGIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.