Belgie en Nederland – verkeersborden

Verkeersborden België en NederlandVerkeersborden België en Nederland

Het artikel is te bekijken op:

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/17813-verkeersborden-belgie-en-nederland.html

Sorry voor het ongemak !

9 gedachten over “Belgie en Nederland – verkeersborden”

  1. Oke duidelijk ,het is juist dat er geen andere borden stonden.
    Voor allebei de rijrichtingen stond er het bord J17.
    Ik wil dit toch even weten omdat ik nog al met een vreemde/lompe tegenligger te maken heb gehad die vond dat hij lang genoeg had gewacht (wel 1 auto)en toen zijn auto voor de mijne reed ,waardoor ik achter uit moest rijden.
    Hij had zijn kind bij zich dus moest even laten zien dat er met papa niet te dollen valt.
    plaats delict;Burg.Jasln in Dordrecht

  2. Beste Charlotte,

    Zoals jij het in je vraag stelt, maken beiden een zijdelingse verplaatsing, dus moet men elkaar voor laten gaan, indien het niet anders is geregeld door verkeerstekens.

    Mvg – Sjaak

  3. Toch begrijp ik de uitleg nog niet helemaal.
    Wie moet wie voorrang geven,degene die van breed naar smal gaat,of degene die tegemoet komt van smal naar breed.

    Mvgr

  4. Beste Charlotte,

    In geval van rijbaanversmallingen kunnen er verschillende beoordelingen spelen.

    1. is de versmalling met verkeersborden geregeld; dan geven de verkeersborden duidelijkheid. (B19 en B21 voor België en F5 en F6 voor Nederland)

    2. geldt de versmalling voor beide rijrichtingen; dan moeten bestuurders elkaar voor laten gaan.

    3. geldt de versmalling voor één rijrichting; dan moet degene die een zijdelingse verplaatsing maakt (van rijstrook, of denkbeeldige rijstrook wisselt) de ander vóór laten gaan.

    Punt 3 geeft concreet antwoord op je vraag, maar de rest vermeld ik voor de volledigheid.

    Mvg – Sjaak

  5. Geachte Sjaak,

    Bedankt voor je antwoord. Ik vind het fijn, dat ik van je expertise gebruik mag maken.

    Ik begrijp nu, dat een “kruispunt” op een parkeerplaats dus ook een kruispunt is, in de zin van dat je minstens 10 meter ervan af moet blijven met parkeren?
    Dan staat het bewuste bord toch ook te dicht bij de “bocht”? Je ziet op parkeerplaatsen nooit zoveel ruimte in “bochten”, maar daar willen ze kennelijk die ruimte wél hebben.

    En dus elk bord, met of zonder herhaling geldt altijd voor het wegdeel tot aan de volgende kruising? De agent zei, dat als er één bord stond, dat het dan voor de volledige parkeerstrook gold, maar nu er twee stonden, het voor het deel ertussen gold. Dat vind ik nóg verwarrender.

    Al met al ben ik dan dus dubbel in overtreding geweest. Weliswaar volledig onwetend vooraf. Ik vind het erg verwarrend, als er twee van zulke parkeerborden staan op een stukje parkeerplaats van 15 meter, en de eerste twee “plekken” vallen daar dan buiten. Vind je niet?
    Ik heb ook de indruk, dat deze situatie gewoon in stand gehouden wordt, omdat het de politie niets uitmaakt, of er veel bekeurd wordt voor zulke futuliteiten. Of juist wel, m.a.w. ze bekeuren graag zo veel mogelijk!

    Ik ga niet in verweer, want dat verlies ik toch, maar ik heb de agent gevraagd, of hij niet eens kan aankaarten, of dit niet duidelijker aangegeven kan worden, zodat niet nog oneindig veel méér automobilisten de dupe worden van dit verwarrende “bordenbeleid”. Hij zei, dat hij dat ging doen.
    Denk je dat hier iets van terecht komt? Daar zou ik dan best vrede mee hebben. Of kun je in die gevallen ervan uitgaan dat het naast zo’n agent neer wordt gelegd?
    Als ik zie dat het niet is veranderd, hang ik er zelf een gelamineerd a4tje neer met een waarschuwing voor anderen. Of mag dat ook niet?

    Haha, ik moet er de lol maar van blijven inzien.

    Nogmaals bedankt voor je reactie. Het meeste is nu duidelijk, en ik kon ook even mijn gal spuwen. Volgende keer kijk ik wel drie keer uit, voordat ik weer zo’n fout maak.

    Hartelijke groeten,
    Marlon Albers

  6. Beste Marlon,

    Ik ben rij-instructeur in Nederland. Het meest aannemelijke lijkt mij dat er -in de bewuste situatie- al een aanduiding staat, dat aangeeft dat er slechts op de daartoe aangewezen plekken geparkeerd mag worden? Ook begint een gebod of verbod na plaatsing van het bord en niet twee meter er voor. Wellicht een beetje kinderachtig……maar toch.

    Op http://www.wegcode.be valt te lezen:
    Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
    1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

    Herhalen van het bord zou tot een volgend kruispunt dus niet nodig zijn, maar kan -ter extra attentie- wel.

    Verder:……………….

    Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

    Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

    1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

    2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

    3° op de overwegen;

    4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

    5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

    6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

    7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

    8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

    9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

    10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

    De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.

    In punt 7 wordt gesproken over kruispunten, daar vormt een openbare parkeerplaats geen uitzondering op.

    Ik hoop dat je hier verder mee komt.

    Mvg – Sjaak

  7. Geachte heer/mevrouw,

    I.v.m. met het accepteren van een recente bekeuring, ben ik op zoek naar informatie over de officiële regels die gelden bij 1 en bij 2 achter elkaar geplaatste E9f borden. Kunt u mij hierbij helpen of doorverwijzen?

    Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats, half op een parkeerstrook (ongeveer 25 meter lang) en half op het trottoir ernaast. Twee plaatsen voor mij stond een E9f bord, maar dan met een echt getekende auto erop. Aan het eind van de parkeerstrook stond hetzelfde bord. Hoe kan ik weten, dat je twee plaatsen verder op de strook wel mag parkeren, maar op mijn plaats niet?
    Waar kan ik lezen, dat als er één zo’n bord langs zo’n strook staat, dit voor de héle strook geldt en als er twee staan, dat het dan alléén geldt voor het gedeelte ertussen?

    En waar kan ik lezen dat parkeren dicht bij een bocht op een parkeerplaats hetzelfde is als het parkeren dicht bij een kruispunt? En dat dat dus ook strafbaar is?

    Bijvoorbaat hartelijk dank.

    Met vriendelijke groet,
    Marlon Albers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.