Brommobiel en de eisen

Regels BrommobielEisen bij rijden met een brommobiel

Brommobielen zijn voertuigen die op kleine personenauto’s lijken, maar die in technisch opzicht als bromfiets moeten worden beschouwd. Deze voertuigen dienen te voldoen aan de eisen die hiervoor zijn gesteld in het Voertuigreglement. Dit betekent onder meer dat het voertuig moet zijn voorzien van een (EG) goedkeuring. Verder stelt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV1990) het volgende:

  • Bestuurders van brommobielen moeten de regels voor personenauto’s in acht nemen.
  • De maximumsnelheid voor brommobielen binnen en buiten de bebouwde kom is 45 kilometer per uur. Uiteraard tenzij ter plaatse een lagere maximumsnelheid geldt.
  • De brommobiel wordt niet toegelaten op autowegen en autosnelwegen en op wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer. Deze laatste wegen zijn te herkennen aan een verkeersbord: een rond wit bord met rode rand, waarin in zwart de symbolen voor trekker, bromfiets en fiets zijn afgebeeld.
  • De brommobiel moet op de rijbaan rijden. Het gebruik van het fietspad is verboden.
  • Een brommobiel mag niet geparkeerd worden op het trottoir, het voertuig moet worden geparkeerd op de rijbaan of op andere voor parkeren bestemde weggedeelten.
  • Op de achterkant van het voertuig moet een rond wit bord met rode rand zitten, waarin met zwarte letters het getal 45 is aangegeven.
  • Voor de bestuurders van brommobielen geldt de gordeldraagplicht als er gordels aanwezig zijn. Als er geen gordels aanwezig zijn en de brommobiel heeft een open carrosserie, dan moeten de inzittenden een goedgekeurde helm dragen.
  • De bestuurder van een brommobiel moet een bromfietscertificaat of rijbewijs hebben.
  • U moet minimaal zestien jaar oud zijn om een brommobiel te mogen besturen.
  • De brommobiel moet verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid. Totdat het voertuig is gekentekend (was uiterlijk 31 oktober 2006) moet, net als op gewone bromfietsen, aan de achterzijde een geldig verzekeringsplaatje zijn aangebracht. Meer informatie hierover op de RDW-site over het bromfietskenteken.

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

17 gedachten over “Brommobiel en de eisen”

  1. Hoi, ik reed met mijn wagentje door het centrum en werd gesommeerd te stoppen door (verkeers) politie.

    Toen kreeg ik een boette om iets met me stuurkolom. €160,-

    Ook zeiden ze iets over me remmen en een lek ofzoiets.
    Mogen ze zomaar een boete geven?

    Er is geen apk verplicht en me garagebedrijf heeft er niks van gezegd.

    1. Beste Jonathan,

      Alle voertuigen die gebruik mogen maken van de openbare weg, moeten aan bepaalde eisen voldoen en goedgekeurd worden door her RDW. Voldoet het voertuig (deels) niet aan de technische eisen, dan ben je in overtreding en kan er een sanctie volgen. Spreek de garage/monteur van de garage hier op aan.

      Mvg – Sjaak

  2. Hoi
    Ik heb ook een vraag. Door gezondheidsredenen mag ik een jaar lang geen auto rijden maar wel een brommobiel. Ik vindt het raar maar alle specialisten zeggen dat het mag.
    Ik vind wel zonde om voor een jaar een brommobiel aan te schaffen….een beetje weggegooid geld! omdat ik toch mobiel moet blijven enz was mijn vraag of ik mijn Opel Corsa mag laten begrenzen bij de garage tot een max. snelheid van 45 km/uur?
    Ik heb twee kinderen en in een betaalbare brommobiel zijn maar twee zitplaatsen.

    B.v.d.

    Gr Maddy

  3. je kunt een auto als landbouwvoertuig laten omzeten. Maar dan moet je een tracktor rijbewijs heben en hij mag niet harder als 45 km je moet er werkzaam heden mee doen en oja je mag er niet bijv. naar school mee rijden of boodschappen doen.

  4. Ik ben net 16 en wil met een vriend zo’n auto bouwen. Wij wilden eerst een driewieler maken (gestroomlijnd) uit een brommer. Deze zou dan helaas onder A of B gaan vallen aangezien driewielers dat om de een of andere reden altijd doen.
    Toen bedachten we om ipv 1 wiel een as aan te drijven met twee wielen.
    Dan ontstaat er een voertuig met 4 wielen <350kg <4kW. Is dit toegestaan?

  5. Helaas, het was toch echt een Volkswagen Caddy. Via het rdw liet de eigenaar het kenteken ongeldig verklaren( buiten het bestand plaatsen) De bestuurder had enkel een rijbewijs AM. De caddy reed op de openbare weg.
    Volgens de eisen van een brommobiel kan de Caddy nooit een brommobiel worden. Niet door het gewicht en ook niet de max 4 kw motor. Een MMBS kan het ook niet zijn. Vond dit over een MMBS:

    Er bestaan 3 soorten motorvoertuigen met beperkte snelheid (vanaf nu mmbs).

    Categorie 1. Voertuigen, NIET ingericht voor het vervoer van personen, wel ingericht voor het vervoer van goederen met een (technisch) maximum snelheid van 25 km/h. (*1)

    Categorie 2. Voertuigen, ingericht voor werkzaamheden op, aan of langs de weg. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

    Categorie 3. Voertuigen, ingericht voor het vervoer van max. 8 personen (bestuurder niet meegerekend) dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

    De Caddy kon 45 km/h rijden maar was niet ingericht voor werkzaamheden op of aanof langs de weg.

    Zie ik dan nog iets over het hoofd of krijgt deze bestuurder gewoon een proces-verbaal voor het rijden zonder rijbewijs, verzekering,kentekenplaten en verlopen apk?

  6. Nu kwam ik vandaag een Volkswagen Caddy tegen zonder kenteken platen voorzien aan de achterzijde met het bordje 45 km/h. Tevens voerde de Caddy aan de achterzijde een rode driehoek zoals een motorvoertuig met beperkte snelheid. Onder welke categorie valt dit voertuig nu? Of blijft de Caddy ten alle tijde een personenauto ook al is hij begrenst tot 45 km/h?

    1. Beste Wil,

      Ik ben geneigd te denken dat het geen Caddy was, maar een op een Caddy gelijkende brommobiel.
      Een brommobiel mag namelijk geen hoger ledig gewicht hebben dan 350 kg. Dat ga je met een Caddy niet redden.
      Tenzij….dit voor de grap is op eigen terrein en NIET op de openbare weg.

      Mvg – Sjaak

  7. word een auto die aangepast is tot 45 km/u gezien als brommobiel als hij maximaal 350kg weegt? want dan voldoet hij toch aan de eisen.
    mvg jacques

    1. Beste Jacques,

      Een beetje late reactie, maar je kunt een auto niet aanpassen tot brommobiel. Een brommobiel moet aan meer richtlijnen (EEG) voldoen.
      Een brommobiel is “bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een caarosserie” . Een omgebouwde auto voldoet niet aan deze defenitie.

      Mvg – Sjaak

  8. Beste Steven,

    Nee, een aangepaste auto is/wordt geen brommobiel.

    Een brommobiel is een bromfiets/motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/u en maximum ledige massa van 350 kg.
    Een omgebouwde personenauto voldoet niet aan deze eisen.

    Mvg – Sjaak

  9. een auto met een moter die aangepast is op 45/km per uur,
    word dat ook gezien als een: brommobiel

    een bromfiets met carrosserie word dat gezien als een: brommobiel

    mvg,

    steven versluijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.