Verkeersveiligheid en ABS – ESC enz.

Nederland loopt voorop in Europa als het gaat om de verkeersveiligheid, maar rond de 600 verkeersdoden in 2009 is nog altijd te veel. Onderstaand een overzicht van de effecten, van de maatregelen aan de voertuigen die de autoindustrie heeft voortgebracht.

 Autogordel
Als de autogordels op de voorstoelen consequent gebruikt worden, daalt het aantal verkeersdoden met 40 procent.

 Helm
Het dragen van een helm levert 40 procent minder doden en 30 procent minder gewonden op.

 Airbag
Het effect van airbags in Nederland is becijferd op 8 procent minder verkeersdoden. De voorairbag is echter alleen effectief bij frontale aanrijdingen en is beslist geen vervanger van de autogordel. De gordel is immers gedurende het hele verloop van de eventuele aanrijding effectief.

 Zijafscherming
Volgens een schatting van TNO kan open zijafscherming bij ongevallen met tweewielers het aantal doden en gewonden met 35 tot 50 procent terugbrengen

 Kinderbeveiligingssysteem
Met een kinderbeveiligingsmiddel kan het dodelijk letsel voor meerijdende kinderen met 50 procent afnemen.

 Electronische stabiliteitscontrole (ESC)
In een auto met ESC is de kans op een enkelvoudig ongeval 30 procent kleiner. Bij SUV’s is het effect nog groter (tot 60 procent), omdat deze door hun hoogte eerder kantelen.

 Antiblokkeersysteem (ABS)
Uit onderzoek is gebleken dat ABS ondanks de indrukwekkende resultaten op testbanen bijna geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Wel kan het leiden tot een verschuiving van het aantal meervoudige ongevallen, naar enkelvoudige ongevallen. ‘Positief ‘ effect is dus meer indirect.

Tot slot
Ten gevolge van de toenemende massaverschillen van de voertuigen is de kans op een dodelijke afloop bij een ongeval tussen twee auto’s -tussen 1985 en 2005- wel met 5 procent toegenomen.

Bron: Reflector 06-2007

6 gedachten over “Verkeersveiligheid en ABS – ESC enz.”

  1. Beste Kevin,

    De aanwezigheid van de vele electronische hulpmiddelen in de auto kan ook een gevoel van schijnveiligheid geven, waardoor bestuurders meer risico gaan nemen. Hierdoor kan het per saldo onveiliger zijn.

    Bij goed gedoseerd remmen -en bij achterwege blijven van paniekreacties- staat de gemiddelde auto zonder ABS binnen een kortere afstand stil.
    Tegenwoordig zijn echter wel alle nieuwe auto’s met ABS (verplicht) uitgerust.

    Teslotte de aanrijdingen. Hier kan ik slechts mijn mening over geven. Over het algemeen kun je stellen dat dergelijke (de eerste) aanrijdingen niet hoeven plaats te vinden als je de snelheid en de volgafstand voldoende aanpast aan de -steeds wisselende- omstandigheden.

    De tweede aanrijding is niet altijd te voorkomen; mensen maken fouten. Wellicht kun je wel op dergelijke kruispunten oogcontact zoeken met de bestuurder, of op zijn kijkgedrag en handelen letten. Dit geeft vaak al veel informatie. Overigens helpt ABS niet bij het ontwijken. Mogelijk bedoel je dat een beter remgedrag je meer ‘speelruimte’ had gegeven?

    Een specifiek artikel heb ik helaas niet voor je ……just Google !

    Mvg – Sjaak

  2. Hallo,

    Ik was op internet opzoek naar informatie over hoeveel procent van de ongevallen kan worden voorkomen door ABS. Dit omdat ik bezig ben een nieuwe auto uit te zoeken en mijn huidige geen ABS heeft. Nu heb ik zelf twee ongelukken meegemaakt met deze auto waarbij volgens mij ABS dat had kunnen voorkomen.

    De eerste was op een 80 KM/h weg, waarbij vlak naar een bocht (die niet overzichtelijk was ivm de bomen langs de weg) een auto stilstond. Ik in de remmen, stond echt net optijd stil. Alleen ik wist dat het busje achter mij eraan kwam, dus heb het laatste stuk van de remweg geprobeerd de berm in te sturen, doordat ik geen ABS had lukte dat dus niet en stond ik stil op de weg toen het busje mij van achter met 80 KM/h heeft geraakt, die heeft mij helemaal niet gezien…

    Het tweede ongeluk was heel knullig op een ringweg (tevens voorrangsweg), waar ik met 50 KM/h reed, ook hier was er een bocht, en een zijstraat van rechts waar een auto uitkwam. Hij had mij te laat gezien, en was een klein stukje de weg opgedraaid. Gelukkig was het een brede weg, dus door mijn stuur weer recht te houden (ipv met de bocht mee te gaan) kon ik net om hem heen, maar natuurlijk wel volop op de rem gaan staan. Waardoor ik toen ik hem net voorbij was geschoten maar steeds rechtdoor was blijven glijden, recht op een vluchtheuvel af. Uiteindelijk nog met zo’n 20 KM/h: Boem. Had ik ABS gehad, had ik volgensmij de vluchtheuvel kunnen ontwijken.

    Mijn vraag is dan ook, hebben jullie niet hetzelfde gevoel? Naar mijn mening kan het echt ongelukken voorkomen? Helaas kan ik de bron van dit artikel ook niet meer vinden, misschien dat daar meer wordt uitgelegd?

    Groeten.

  3. Beste Pim,

    Helemaal mee eens. De mens is niet voor niets in 95% van de gevallen de veroorzaker van ongevallen.

    Mvg – Sjaak

  4. Airbags, gordels, kinderbeveiligingssystemen en zijafscherming zijn middelen om de mens bij een aanrijding zo goed mogelijk te beschermen.

    ABS, ESP, ECS etc.etc. geven de bestuurders een gevoel van veiligheid.
    Wekt deze veiligheid geen schijnveiligheid op? Is het niet de mens achter het stuur die altijd tot de grens gaat, of juist door deze extra systemen op zijn voertuig minder allerd is? Zie bijv. de resultaten van ongevallen van rechtsafslaande voertuigen met een dobli.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *