Remweg en stopafstand 2

remwegOp www.verkeershandhaving.nl valt het volgende te lezen:
Snelheid
Feit: stopafstand bij 120 km/uur is 24 auto’s van gemiddelde lengte (104 meter).In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd. Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats.

  1. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval.
  2. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast.
  3. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.

Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u overleeft nog maar 15% de klap.

Sancties
Relatief kleine overtredingen worden afgedaan met een boete. Overschrijdingen van meer dan 30 km/uur ( en op de snelweg met 40 km/uur) worden geregistreerd. Afhankelijk van de voorgeschiedenis levert zo’n overtreding een forse boete of een dagvaarding op. Bij overschrijding van de maximumsnelheid van 50 kilometer of meer wordt bij staandehouding het rijbewijs ingevorderd. Bij zeer grove overtredingen kan de zogenaamde artikel 130-procedure gestart worden, waarbij de bestuurder een onderzoek moet ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren.

Snelheid, reactiesnelheid en remweg
Met snelheidsaanduidingen in kilometer per uur is het moeilijk om goed in de gaten te hebben hoe hard je eigenlijk gaat, en hoe lang je remweg ongeveer is. Met snelheid uitgedrukt in meters per seconde weet je al veel meer. Je kunt km/uur vrij eenvoudig omrekenen in m/sec door het door 3,6 te delen. Dus: 50 km/uur is bijna 14 m/sec, 100 km/uur is ongeveer 28 m/s en 120 km/uur is circa 33 m/sec.

Reactietijd
Hoe harder je rijdt, hoe meer ruimte je nodig hebt om tot stilstand te komen. De remweg van het voertuig is langer en bovendien moet je rekening houden met de reactietijd van de bestuurder. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde, maar ben je even niet 100% met je gedachten bij het verkeer, dan is je reactietijd veel langer. Al die tijd reageer je niet en heb je nog steeds je voet op het gaspedaal. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je bijvoorbeeld al ten minste 14 meter af voor je kunt reageren. Vandaar dat veel kinderrijke gebieden 30 km-zones worden – bij die snelheid duurt het ‘slechts’ 8 meter tot je reageert.

Remweg
Na die ene reactieseconde, begin je met remmen. Hoe goed een auto ook remt, hoe hard je het pedaal ook indrukt en hoe prima het ABS ook ingrijpt – een auto heeft nou eenmaal een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen. In deze tabel zie je wat gemiddelden (bij normaal wegdek en goed weer; bij slecht wegdek en slechte weersomstandigheden is de remafstand langer):

bij km./uur 50 60 80 120
meters/sec. 13,9 16,7 22,2 33,3
remweg 12,0 17,4 30,8 69,3
stopafstand 26 meter 34 meter 53 meter 104 meter

Kortom, je legt heel wat meters af voor je daadwerkelijk stilstaat. Zelfs als je maar 36 km/uur rijdt, heb je al zo’n 15 meter nodig om tot stilstand te komen. Immers, tijdens je reactieseconde leg je al 10 meter af en dan heeft je auto nog een paar meter nodig om tot stilstand te komen. En rijd je 130, dan heb je bijna 120 meter nodig om stil te staan – ongeveer de lengte van 30 personenauto’s achter elkaar.

Meer interessante ‘verkeersweetjes’, laat je doorlinken naar:

Dossier Trajectcontrole (geactualiseerd, 19-03-2007)
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. De pakkans is 100%.

Lees meer

Dossier Kinderzitjes (geactualiseerd, 16-05-2007)
Sinds 1 maart 2006 gelden er nieuwe regels voor het veilig vervoeren van kinderen. Deze regels komen er op neer dat kinderen (iedereen onder de 18 jaar) kleiner dan 1,35 meter in een goedgekeurd kinderzitje moeten worden vervoerd. Volwassenen en kinderen groter dan 1,35 meter moeten de autogordel om en mogen zonodig ook een kinderzitje (zittingverhoger) gebruiken.

Lees meer

Dossier Nieuwe Tarieven (geactualiseerd, 20-02-2006)
Vanaf 1 januari 2006 gelden nieuwe tarieven voor verkeersovertredingen. Deze tarieven houden meer rekening met het gevaar van die overtredingen. Wie een kleine (snelheids)overtreding begaat, betaalt vanaf 1 januari 2006 minder. Wie de regels en wetten overtreedt en daardoor anderen (en zichzelf) in gevaar brengt, krijgt vanaf 1 januari 2006 een hogere boete. Kortom: hoe gevaarlijker, hoe duurder.
Lees meer >

Dossier 0,2 promille (Beginnend bestuurder) (geactualiseerd, 31-08-2007)
Vanaf 1 januari 2006 gelden er strengere regels voor alcohol in het verkeer. En de kans is groot dat die regels ook voor jou gelden. De nieuwe alcohollimiet van 0,2‰ is er voor álle brom- en snorfietsers tot 24 jaar. En voor iedereen die z’n rijbewijs heeft vanaf 30 maart 2002 of het nog gaat halen. De 0,2‰ limiet geldt de eerste vijf jaar nadat je je rijbewijs hebt ontvangen. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt de 0,2‰ limiet de eerste zeven jaar nadat je je bromfietsrijbewijs hebt ontvangen. Kort gezegd komt de nieuwe regel op het volgende neer: Méér dan 0,2‰ alcohol? Niet meer rijden!
Lees meer >

Dossier Beginnend Bestuurder (geactualiseerd, 27-06-2007)
Onervaren bestuurders zijn relatief vaak slachtoffer van een verkeersongeval. Met de invoering van het beginnersrijbewijs wil de overheid ervoor zorgen dat het aantal doden en gewonden in deze groep vermindert. Daarom krijgt iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs heeft gehaald automatisch een beginnersrijbewijs.
Lees meer >

Dossier Kentekening brom- en snorfiets (geactualiseerd, 05-01-2007)
Sinds 1 januari 2007 moeten brommers, scooters en snorfietsen een eigen kenteken hebben. In dit dossier vindt u meer informatie over de kentekening van brom- en snorfietsen. Wie na 1 januari 2007 op een brommer zonder kenteken rondrijdt, kan rekenen op een boete van 140 euro.
Lees meer >

Dossier Straatracen (geactualiseerd, 10-05-2005)
Sinds de lente- en zomermaanden van 2002 is de openbare weg regelmatig het decor van illegale straatraces. Daarbij vallen gewonden en zelfs doden. Politie en justitie treden sindsdien hard op en het Openbaar Ministerie kondigt een zero-tolerance-beleid aan.
Lees meer >

Dossier Rollentestbank (geactualiseerd, 31-08-2007)
In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- snorfietsen niet harder mogen kúnnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur.
Lees meer >

Dossier Verkeersslachtoffers 2006 (geactualiseerd, 14-05-2007)
In 2006 vielen er 811 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Dat is een daling van 0,75% ten opzichte van 2005. Toen vielen er 817 doden in het verkeer. Dat blijkt uit cijfers van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het CBS. De nieuwste cijfers laten zien dat de dalende lijn zich voortzet.
Lees meer >

5 gedachten over “Remweg en stopafstand 2”

  1. Wat mij altijd verbaast is die nergens op gebaseerde reactietijd van 1 sec in dit soort stukjes. Mensen met goede reactietijden zitten onder de 0,2 sec en zelfs voor de mensen die er niet zo’n aanleg voor hebben is 0,5 sec prima haalbaar.

    1. Beste Ad,

      Het is -zoals zoveel zaken die mensen betreffen- een algemeen geaccepteerd gemiddelde. Sommigen zullen sneller zijn, anderen trager. Individuele verschillen bepalen uiteindelijk de werkelijke reactietijd.

      Mvg – Sjaak

  2. Beste Nick,
    Ik neem aan dat de genoemde afstand van 34 m. de remafstand is en niet de stopafstand. Teruggerekend komt men op een remvertraging van 11,7 m/s^2! Dat is een extreme waarde, gezien dat de remvertragingen van de doorsnee moderne personenauto´s ligt in het bereik van 8 t/m 10 m/^2! Mocht je denken dat zo´n remprestatie een extra veiligheid inhoud en je daarmee korter op je voorganger kan gaan rijden, dan is dat lang niet altijd het geval. Mocht je tot een noodstop gedwongen worden met deze vertraging en wordt je gevolgd door een vrachtwagencombinatie, met een remvertraging van 5 m/s^2 en voor deze situatie een kritische volgafstand van 72 m., dan word je wel vermorzeld.

    m.v.g. Aris

  3. Beste Nick,

    De site is primair bedoeld voor aspirant-automobilisten / weggebruikers en geïnteresseerden. Het gaat er dan ook niet om of de remweg een meter langer of korter is, maar om het besef wat snelheid met de remweg / stopafstand doet en het kweken van bewustwording ten aanzien van het eigen weggedrag.
    Als we ons allemaal aan de regels houden, voldoende anticiperen, sociaal weggedrag vertonen en voldoende volgafstand in acht nemen, is de stopafstand niet eens zo belangrijk.

    Mvg – Sjaak

  4. Natuurlijk betreft de remweg berekening gemiddelden van normale auto’s, wat ik alleen wel tegen ELKE politieagent meldt is dat tegenwoordig de prestaties van auto’s wel DEGELIJK verschillen.
    Om een voorbeeld te noemen, de BMW M3 E46 model, heeft een remweg van 34 meter bij een snelheid van 100km/h.

    Natuurlijk betreft dit een ras-echt sportauto, en die kan niet iedereen betalen en snap ik dat dit de gemiddelde persoon met een gemiddelde auto betreft, ik denk dat de sportauto bezitters zich ook wel bewust zijn van de capaciteit en prestaties van de auto waardoor ze ‘ogenschijnlijk’ gevaarlijker rijden dan de gemiddelde bestuurders.

    Remafstand, wegligging, acceleratie, deceleratie, gewichtsverhouding van auto -(gewicht voor-achter) aerodynamica en ga zo maar door, al deze factoren beïnvloeden het rijgedrag van een auto.

    Een Fiat Panda uit ’89 heeft hele andere prestaties en zelfs slechtere prestaties als hierboven beschreven is. In dat geval is een oudere auto met dat soort goedkope prestaties een groter gevaar op de weg.

    Het is een vervoersmiddel en qua veiligheid en rijcomfort schieten ze tekort. Maar daar wordt niet naar gekeken. Die mensen die in auto’s van 700kg rondrijden hebben gevaar voor hun eigen leven, terwijl nog uit een Mercedes kan stappen na een frontale botsing, en uitknippen niet aan de kwestie is.

    Kortom, leuke gegevens wat jullie hier presenteren alleen dit schets een globaal beeld maar niet reëel, er zijn net meer slechte auto’s die een gevaar op de weg vormen omdat ze niet aan dit gemiddelde voldoen, dit terwijl de duurdere en betere auto’s hele andere prestaties kent.
    Ik zal altijd zo snel blijven rijden als dat ik vindt dat veilig is, en dat hangt dus af aan de auto waar ik in rijd en of die dubbele schijfremmen heeft of trommelremmen, voorwielaandrijving, achter of 4×4.

    Is de vering stug of slap, hoe laag ligt de auto op de weg? gaat die hellen in de bochten? wat voor banden zitten d’r onder, brede banden hebben meer grip en remmen beter..

    En zo kan ik nog uren doorgaan over waarom ik geen waarde hecht aan die berekeningen van jullie, maar het wel op prijs stel dat jullie het hebben uitgezocht voor gemiddelde auto’s.

    Mensen hebben er meer aan te weten welke factoren invloed hebben op een auto en z’n rijgedrag, dan met gemiddelde te komen waar ze verder niks mee (denken te) kunnen.

    met vriendelijke groet,

    Nick Vanos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.