Rijles – Theorie-examen Aanvullingen

InfoNuNieuwe thema’s vanaf 1 januari 2008

Om beter voorbereid te zijn op de vernieuwde praktijkexamens Rijbewijs-B, wordt ook het theorie- examen op een aantal punten aangepast, dan wel aangevuld. De kandidaat krijgt -gebaseerd op de volgende onderwerpen- een vraag of stelling voorgelegd, waar hij of zij het juiste antwoord op moet kunnen geven. De aanpassing/aanvulling betreft de volgende onderwerpen:

Onderwerp D
(techniek, controle en onderhoud van voertuigen)

Controlemaatregelen bij sneeuw.

  • extra aandacht voor de werking van de ruitensproeier

Onderwerp E
(gebruik gordels en helmen: zitplaats voor passagiers)

Plaats bevestiging veiligheidshamer.

  • beste plaats voor de bevestiging van de veiligheidshamer

Onderwerp G
(risico’s i.v.m. toestand bestuurder (vermoeidheid, rijervaring) lichamelijke en geestelijke gesteldheid, alcohol, (drugs) en medicijnen)

Weten waar informatie is te vinden over medicijnen die de rijvaardigheid beïnvloeden.

  • bijsluiter, sticker

Onderwerp H
(risico’s i.v.m. eigenschappen en toestand eigen voertuig)

Benoemen van de voor- en nadelen van een anti-blokkeersysteem (ABS).

  • ABS heeft als voordeel dat het voertuig bij hard remmen bestuurbaar blijft. ABS geeft echter niet altijd een kortere remweg. De door de overheid gepropageerde volgafstand moet dus niet ingekort worden.

Op de hoogte zijn van de mogelijke nadelen van cruise-control.

  • gebruik kan ten koste gaan van de oplettendheid van de bestuurder, doordat hij minder belast wordt, danwel minder actief is

Het kunnen herkennen van de zogenaamde dode hoek.

  • schematisch bovenaanzicht van een personenauto waarop onder andere de dode hoek is weergegeven

Onderwerp J
(risico’s i.v.m. aanwezigheid en gedrag ander verkeer)

Wat te verwachten en wat te doen bij het naderen van een (voorliggende) fietser. Al dan niet in combinatie met een tegenligger.

  • verwachtingspatroon: fietser wijkt uit, rijdt rechtdoor, stopt
  • gedragskeuze: snelheidsregeling, waarschuwen claxon

Wat te doen bij het invoegen op de autosnelweg met  ‘inhalende’  vrachtauto op de hoofdrijbaan.

  • invoegen vóór of achter de vrachtauto

Wat te doen als een vrachtauto achteruit een uitrit verlaat en de bestuurder van de vrachtauto geen zicht heeft op het verkeer op de rijbaan.

  • stoppen, doorrijden, waarschuwen

Wat te doen bij een inhalende tegenligger die zijn of haar inhaalmanoeuvre heeft onderschat.

  • krachtig remmend de berm in sturen, waarschuwen, snelheid minderen, plaats rijbaan verleggen

Wat te doen bij een achteropkomende inhaler die zijn of haar inhaalmanoeuvre heeft onderschat.

  • snelheidsaanpassing, waarschuwen

Wat te doen bij het rijden tussen twee vrachtauto’s terwijl niet kan worden ingehaald.

  • volgafstand vergroten, volgafstand verkleinen

Kennis van de relatie tussen snelheid in km. per uur en de afgelegde afstand per tijdseenheid.

  • km. per uur, meter per seconde

Kennis van de relatie tussen snelheid en remweg.

  • verdubbeling snelheid, verviervoudiging van de remweg

Wat te doen om de doorstroming bij fileverkeer op een autosnelweg te bevorderen.

  • volgafstand aanpassen, wisseling rijstrook, aanhouden eenmaal gekozen rijstrook

Onderwerp K
(risico’s i.v.m. weg-, zicht- en weersomstandigheden)

Het soort autoband kunnen benoemen dat een relatief hoger risico heeft op aquaplaning.

  • smalle banden of normale banden ten opzichte van extra brede banden

Wat te doen met de bediening van het voertuig bij een besneeuwd wegdek.

  • voorkomen doorslippen van de wielen, gedoseerd gebruik van het gaspedaal

Onderwerp L
 
(handelen bij ongevallen en pech onderweg)

Weten wat de juiste houding is voor een bewusteloos of brakend (verkeers)slachtoffer.

  • stabiele zijligging

Wat te doen als eerst aanwezige bij een ongeval.

  • zorgen voor de eigen veiligheid

Gebruik veiligheidshamer als hulpmiddel bij het ontsnappen uit het voertuig.

  • kiezen welke ruit het beste kan worden ingeslagen

Ontsnappingsmoment bij te water raken van de auto.

  • voertuig boven water, voertuig onder water

Gedragskeuze na ongeval met geringe schade.

  • vrijmaken rijbaan, gebruik vluchtstrook, verder rijden naar parkeerplaats

Onderwerp V
 
(geven van tekens en signalen; gebruik gevarendriehoek)

Wanneer richting aangeven bij verlaten van een rotonde.

  • bij half rijden van rotonde, bij driekwart rijden van rotonde

Onderwerp X
 
(verkeersborden)

(Verkeers)borden.

  • L14  vp_4340_160×159.jpeg  en L19  vp_4345_160×28.jpeg

Onderwerp Y
( verkeerslichten en aanwijzingen)

Het verschil kennen tussen een ‘algemeen’ verkeerslicht en een verkeerslicht voor een bepaalde rijrichting.

  • verwachtingspatroon ten opzichte van tegemoetkomend verkeer

Bron: Reflector November 2007

Wat verandert er bij het theorie examen

Het theorie-examen bestaat vanaf 1 januari 2008 uit drie onderdelen:

  • Een onderdeel over regelgeving bestaande uit 40 vragen.
  • Een onderdeel over verkeerinzicht/risico’s bestaande uit 10 vragen.
  • Een onderdeel over gevaarherkenning bestaande uit 5 vragen.

Bij het onderwerp gevaarherkenning krijg je vijf foto’s -alsof je in de auto zit- te zien. Je ziet op deze foto’s een mogelijk gevaar, aan de hand waarvan je naar eigen inzicht een beslissing moet nemen. De antwoorden waaruit je kunt kiezen zijn steeds hetzelfde, namelijk:

  1. Remmen (dat wil zeggen flink snelheid verminderen of zelfs stoppen)
  2. Gas loslaten (dat wil zeggen extra opletten en voorbereid zijn op een andere gedragskeuze)
  3. Niets (dat wil zeggen gewoon door blijven rijden met dezelfde snelheid)

Het aantal vragen over verkeersinzicht/risico’s zal geleidelijk worden uitgebreid.
Het onderdeel gevaarherkenning telt voorlopig niet mee voor het eindoordeel. Zo kunnen opleiders en kandidaten aan dit nieuwe onderdeel wennen. De verwachting is dat het onderdeel gevaarherkenning vanaf de tweede helft van 2008 wel gaat meetellen en dan wordt uitgebreid tot 25 vragen.

 

Bron: CBR

60 gedachten over “Rijles – Theorie-examen Aanvullingen”

  1. Beste Sjaak,

    Van een vriendin kan ik een oefenboek voor het theorie examen uit 2009 lenen. Is dat nog up to date of moet ik een gloednieuwe kopen, omdat de verkeersregels/ manier van toetsen van het CBR ondertussen alweer veranderd is?
    Bij voorbaat dank voor de moeite!!
    Groetjes,
    Mandy

  2. Beste Lina,

    Bij de benadering van je theorie komt het er meer op aan dat je begrijpt waarom een regel of verkeersteken wordt toegepast. Echt leren is het -met uitzondering van een enkel weetje- dan ook niet. Probeer jezelf bij alles wat je leest het hoe en waarom af te vragen, dan onthoud je het mogelijk ook beter. Ik weet niet of je al rijlessen hebt ? Al rijdend gaat de theorie mogelijk ook meer leven.
    Probeer anders de testen die op de site staan eens te maken en kijk waar je het niet snapt. Mail me de problemen; dan kan ik deze misschien voor je verduidelijken.
    (je kunt hiervoor mijn eigen E-mailadres gebruiken)

    Mvg – Sjaak

    P.s. welk boek gebruik je ?

  3. hallo,

    ik ben 20 jaar en wil heel graag me theorie leren maar vind mezelf te dom
    het is wel alsof ik niet kan leren want iedere keer als ik het boek in mijn handen heb lees ik 1 of 2 blz en begrijp er niks van ik kan daar zo boos om
    worden wie kan mij vertellen hoe ik het beste mij theorie kan leren

    mvg lina

  4. Hai Anna,

    Het is inderdaad vervelend als je een antwoord niet terug kunt vinden. Probleem is een beetje dat de uitgevers hun best doen een zo volledig mogelijk theorieboek aan te bieden, maar de vragen van het CBR ook niet precies kennen. Ze kunnen het hooguit achteraf, in een nieuwe druk aanpassen.
    Ik zou je het advies willen geven – bij vragen die je niet direct herkent- proberen na te denken wat of waarom iets gebeurt.
    Neem je vraag over de vrachtauto:
    als je een voertuig belaadt zal deze door de vering zakken. Aangezien je het achterste deel van de auto het meest belast, zal die hier meer doorzakken. Dit betekent vervolgens dat de koplampen meer omhoog zullen schijnen en dat je deze dan wat meer naar beneden zal moeten richten. In de meeste auto’s kun je dit afstellen.

    Mocht je vragen hebben…….stel ze gerust.

    Mvg – Sjaak

  5. Beste Sjaak,

    Dank u voor uw volledige antwoord.Er werd ook gevraagd of zware lading invloed had op de verlichting. Ik heb hier nee geantwoord omdat ik dacht dat zware lading dan wel invloedmag hebben op het brandstofverbruik,maar niet op de verlichting omdat deze op accu werkt. Ik heb net mijn boek, wegwijzer in het verkeer verjo BV erop nageslagen.Dit boek heb ik van mijn rijschool.Op pag 190 worden de effecten van een zware lading beschreven, maar wordt niets gezegd over lichten. Hoe kan ik dan ooit het antwoord weten als het boek er niet over rept? Kan ik hier iets mee?

    Groetjes

  6. Beste Anna,

    Ingeval van pech of nood mag dit; ook al zal je voor een zo veilig mogelijke oplossing moeten kiezen, waarbij je de doorstroming zo min mogelijk belemmert. Soms kan even doorrijden misschien verstandiger zijn. Dat is in z’n algemeenheid niet te zeggen en afhankelijk van de situatie ter plekke.
    Wat is nood? Dit ligt niet precies vast. Naar mijn mening kan je van nood spreken als jij de eerse of tweede bent die stopt om hulp te bieden. Ben jij b.v. de tiende en stop je voornamelijk om de nieuwsgierigheid te bevre-digen, dan is er natuurlijk geen sprake meer van nood.

    Als goed burger ben je overigens verplicht hulp te bieden, waarbij je de veiligheid voor jezelf en je omgeving altijd in acht moet nemen. Lees volgend artikel er eventueel nog even op na:

    http://www.autorij-instructie.nl/?p=368&preview=true

    Mvg – Sjaak

    P.s. als je echt een keuze moet maken, is parkeren in de berm bij de toeleidende weg naar de snelweg toe of in de berm bij de invoegstrook altijd veiliger dan stilstaan op de vluchtstrook. Op de doorgaande rijbaan zal de snelheid van de overige weggebruikers altijd hoger liggen en zullen de gevolgen bij calamiteiten altijd groter zijn.

  7. Beste Sjaak,

    Ik heb dezelfde vraag als Anita, maar jouw antwoord is mij niet helemaal duidelijk. De vraag: je staat bij de invoegstrook van de autosnelweg in de berm om een ernstige ongeval te melden, mag dat??? Of moet je dan doorrijden totdat je op de autosnelweg komt om op de vluchtstrook te gaan staan?

    groetjes

  8. Beste Anahita,

    De vragen die het CBR stelt zijn niet bekend, dus daar kan ik je geen antwoord op geven. De meeste onderwerpen worden wel behandeld in de recente -nieuwe- theorieboeken.

    Ga er bij vragen zoals jij die bedoelt altijd van uit dat je voor een veilige oplossing kiest, waarbij de doorstroming zo min mogelijk wordt belemmerd.

    Het antwoord binnen een situatie met een vrachtauto is bijvoorbeeld afhankelijk van:
    . het zicht (en inzicht) wat je hebt om een situatie vroegtijdig in te schatten en daar je rijgedrag op af te stemmen
    . jouw snelheid en die van de vrachtauto en eventueel overig verkeer
    . de ruimte die je hebt om je aktie uit te voeren (voor of achter de vrachtauto)
    . het gevaar dat je anderen hindert door je aktie uit te voeren
    . het gevaar dat je jezelf in de dode hoek van de vrachtauto bevindt of dreigt te gaan bevinden
    . voertuigen die zich eventueel achter de vrachtauto bevinden en aan jouw zicht onttrokken worden
    . medebestuurders die net van rijstrook willen wisselen
    . overig verkeer voor, achter en naast je …… enz. enz.

    Voldoende zaken om eventueel rekening mee te houden dus. Vraag bij twijfel tijdens je rijles ook je instructeur om een verduidelijking van een verkeerssituatie. Dit werkt het beste door de auto -zodra dit mogelijk is- even aan de kant te zetten, zodat je een situatie rustig kunt bespreken als de situatie nog vers in je geheugen ligt, eventueel verduidelijkt door tekening of foto. Je kunt in de lesauto natuurlijk ook altijd je theorieboek meenemen en om uitleg vragen.

    Succes volgende week.

    Mvg – Sjaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.