Remweg en stopafstand

remweg

De Stopafstand

Ongeveer één van de drie letselongevallen wordt veroorzaakt door te hard rijden. Ook is je snelheid bepalend voor de ernst van een ongeval. Een aanrijding met dertig kilometer per uur kost één op de tien voetgangers het leven. Een aanrijding met vijftig kilometer is fataal voor vijf op de tien voetgangers. Een paar kilometer harder maakt dus een groot verschil.

Hieronder is weergegeven wat de invloed van je snelheid is op je remweg. We gaan hierbij uit van een gemiddelde reactietijd van één seconde en een remvertraging van zeven meter per seconde2. In de praktijk kan je te maken krijgen met nat of glad wegdek. Dan is de remweg bij dezelfde snelheid langer en neemt de kans op een ongeluk toe.

Lees meer over je remweg 

remfeit.gif

Opbouw van stopafstand/remweg

Allereerst zal de stopafstand per voertuig en de toestand van de weg verschillen. Standaard neemt de remweg onevenredig toe bij het verhogen van de snelheid (zie tabel).
Een stopafstand is opgebouwd uit:

  • De reactietijd (van bestuurder) en
  • de remweg (van voertuig).
    De reactietijd van een gemiddelde bestuurder bedraagt ongeveer 1 seconde. Dit wil zeggen dat tussen het “zien” dat u moet remmen en het “beginnen” met remmen zit een tijdsverschil van 1 seconde. De remweg verschilt per (soort) voertuig en toestand van de weg.

De totale stopafstand in meters wordt bepaald door de afgelegde weg in de reactietijd, plus de lengte van de remweg:

REACTIETIJD + REMWEG = STOPAFSTAND

De remweg neemt ten opzichte van de snelheid in kwadraat toe.

  • 2 keer de snelheid is 4 keer de remweg. Voorbeeld:  50 km/u = 12 meter remweg 100 km/u = 48 meter remweg  (zie tabel).

Tabel voor personenauto met goede remmen (remvertraging 8 m/s2). Afstand in meters (afgerond).

Snelheid in km. Reactietijd mtr. Remweg mtr. Stopafstand in meters
25 7 3 10
30 8,5 4,5 13
50 14 12 26
60 17 17 34
70 19 23 42
80 22 31 53
90 25 39 64
100 28 48 76
120 33,5 69,5 103
140 39 94 133
160 44,5 123,5 168
180 50 156 206
200 55 192 247
Is de weg vrij en te overzien

Verder nog aandacht voor artikel 19 van het RVV 1990, dat stelt:

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

(de weg kan wel vrij zijn, maar niet te overzien – bijvoorbeeld bij mist, voor een bocht, bebouwing)
(de weg kan wel te overzien zijn, maar niet vrij – bijvoorbeeld bij file, stremming of obstakels op de rijbaan) 

“De 2-seconden-regel”

Denk ook aan de 2-seconden-regel waar het je volgafstand betreft, maar stel het voor jezelf bij voorkeur op 3 á 4 seconden, zodat je jezelf een veilige ‘buffer’ verschaft en jezelf voldoende tijd geeft om te handelen indien nodig.

 

Bron
Ministerie van Verkeer en Waterstaat

3 gedachten over “Remweg en stopafstand”

  1. Wat ook wel grappig is om te weten.

    Op een stuk snelweg moet je ook afstand houden om niet op je voorganger te knallen.
    Bij hoge snelheden neemt deze afstand exponentieel toe.
    Dus hoe harder je rijdt, des te minder ruimte auto’s nodig hebben.

    Stel men rijd 30km/h rijd of 100km/h
    100km/h is ruim 3 keer zo snel, dus er kunnen 3 keer meer auto’s over een stuk snelweg
    Maar de veilige afstand wordt bijna 6 tot 8 keer zo groot, dus uiteindelijk is het effect juist omgekeerd.
    Bij 30 km/h kunnen er ruim 2 keer zoveel auto’s over een weg, dan bij 100km/h!

    Tja.. het is raar.. maar waar..

    zie ook: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,1109.0.html (over het fileprobleem)

  2. Beste Steven,

    Ik heb helaas een geringe wiskundige kennis, maar volgens mij maak je het tweede deel van je berekening te moeilijk?

    Tot en met de remweg, zijnde 16.08 meter is het goed.
    Vervolgens gaat men over het algemeen uit van een reactietijd van één seconde. Strikt genomen heb je gelijk dat de ‘reminwerking’ de ‘reactiefase’ overlapt en je die invloeden moet doorberekenen. Dat gaat echter te ver en is mijn inziens meer een rekenkundig of wiskundig probleem.

    Dus volgens de gangbare berekening:
    50 : 3.6 maal 1.0 = 13.89 meter

    Totale stopafstand = 16.08 13.89 = 29.97 meter.

    Binnen de rij-instructie gaat het uiteraard primair om het besef van verkeersveilig weggedrag, de te overbruggen afstanden in relatie tot de snelheid, reactietijd en volgafstand, alsook de omgevingscondities. Een exacte berekening is niet aan de orde. Daar geldt dan ook globaal: de gereden snelheid : 2, plus 10%.
    Ik hoop dat mijn antwoord duidelijkheid geeft.

    Mvg – Sjaak

  3. Beste,Kun je deze berekening is controleren op evt. fouten?

    a) Welke stopafstand heeft het voertuig nodig tegen 50km/h?

    v = 50km/h = 13,89m/s
    3,6

    Welke remweg heeft hij nodig om te stoppen bij 50 km/h?

    sremweg = v² = (13,89)² = 16,08m
    2.a 2.6m/s²

    Voertuig heeft bij een vertraging van 6m/s² en een snelheid van 50km/h een remweg nodig van 16,08m. Bij deze berekening is noch met de reminwerking (van 0,4sec), noch met de reactiefase (van 0,8sec) rekening gehouden.

    Berekening rekening houdende met reminwerking en reactiefase tegen een snelheid van 50 km/h:
    sreactieafstand en reminwerking = (vb . t) – (0,5 . a . t²)
    sreactieafstand en reminwerking = (13,89m/s . 0,8s) – 0,5 . 6m/s² . (0,4)²
    sreactieafstand en reminwerking = 10,63m

    remweg reactieafstand = stopafstand
    16,08m 10,63m = 26,71m

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *