Verlichting op de auto – motorvoertuigen

Website autorij-instructie.nlVerlichting op motorvoertuigen

RVV artikel 32 bepaalt dat:
A. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht dimlicht voeren.
B. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan, behoudens in de volgende gevallen:

  1. Bij dag (is dus verboden)
  2. Bij het tegenkomen van een andere weggebruiker (dus ook voetgangers)
  3. Bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig (ezelsbruggetje: zij die spiegels op hun voertuig kunnen hebben en dus verblind kunnen worden)

Met dit artikel wordt tevens bedoeld, dat groot licht alleen gevoerd wordt als de situatie –door het voeren van dimlicht- onvoldoende zicht geeft.

C. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.Waar het de standaard verlichting vóór op de auto betreft, kennen we dus drie standen, namelijk:

  • Stadslicht.
  • Dimlicht.
  • Grootlicht.
Stadslicht

Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit daar waar verlichting gevoerd moet worden. (zie boven art. 32). Dit neemt niet weg dat je stadslichten wel mag voeren b.v. op de dag bij helder weer, als je dit veilig of raadzaam vindt.

Tijdens het stilstaan geldt het volgende artikel:
Bestuurders van een motorvoertuig moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht achterlicht en het in het Voertuigreglement voorgeschreven stadslicht voeren.

Dimlicht

Rijdend onder normale omstandigheden gebruik je altijd dimlicht, waarbij je ook automatisch stadslicht voert, want deze ontbrandt mede zodra je het dimlicht inschakelt.

Groot licht

Zie boven: artikel 32, punt B.

Parkeerlicht

Het situatiegebonden voeren van parkeerlicht (rechts of links), om de auto beter zichtbaar te maken/houden in slecht verlichte situaties of bij slechte weersomstandigheden is niet verboden en mag naar inzicht gevoerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het aanwezige circuit van het stadslicht.

Mistlicht

Bij deze een aparte vermelding voor de mistlichten; deze mogen worden gevoerd:

  • bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
  • bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd.

Zie voor aanvullingen over het voeren van verlichting : nieuwe regels per 1 april 2008

Voeren van dimlicht in het buitenland

In een aantal Europese landen is het voeren van dimlicht overdag al wel verplicht:

  • In Denemarken, Estland, Finland, Letland, Noorwegen, Slovenië, Tsjechië en Zweden het hele jaar op alle wegen.
  • In Litouwen, Polen en Slowakije tijdens de wintermaanden op alle wegen.
  • In Hongarije en Italië het hele jaar op wegen buiten de bebouwde kom.
  • In Portugal het hele jaar op wegen waar dat is aangegeven.

Voor de juiste regels kunt u contact opnemen met de autoriteiten/de site van het betreffende land.

59 gedachten over “Verlichting op de auto – motorvoertuigen”

  1. Beste,

    Ik heb onlangs een speakerset aangeschaft voor in mijn auto. Alleen daar zitten blauwe led lampjes in verwerkt. Mag ik met die led lampjes aan ook deelnemen aan het verkeer , of moet ik ze ontkoppelen en alleen op een parkeer plaats aan hebben ? En ziet er een max aan het vermogen van de speakers als je de openbaren weg op gaat ?

    Mvg

    1. Beste Tristan,

      In het reglement voertuigen staat alleen dat een personenauto kentekenplaatverlichting moet hebben, het Innovam geeft de volgende aanvulling:
      “Kentekenverlichting
      Aan de voor- en achterkant van auto’s moet een rechthoekige kentekenplaat
      zijn bevestigd. De kentekenplaat aan de achterkant van de auto moet
      worden verlicht als de verlichting van de auto brandt.
      De kentekenverlichting moet zodanig zijn dat het kenteken op 20 m afstand
      van (achter) het voertuig duidelijk zichtbaar is. De verlichting mag naar
      achteren of naar opzij geen direct licht uitstralen. De complete lamphouders
      worden daarom meestal achter de bumper of in aparte uitsparingen van de
      carrosserie aangebracht “.

      Mvg – Sjaak

  2. De kleine verlichting aan de voorzijde van een motorvoertuig werd in een ver verleden stadslicht genoemd.Hiermee mocht worden gereden binnen de bebouwde kom en op wegen waar stond aangegeven dat het rijden met stadslichten was toegestaan.Al reeds in het RVV van 1965 werden deze verlichting niet meer genoemd als rijverlichting en derhalve niet meer toegestaan. Ze konden enkel nog worden gebruikt als parkeerverlichting. Laat men nu eens eindelijk ophouden met de benoeming stadslichten en ze gewoon parkeerlichten noemen, we leven immers in 2011

  3. Vraag: wordt permanente rijverlichting (zonder branden van achterlichten) gelijk gesteld aan stadslichten ?

    1. Beste Nico,

      Nee, maar hoeveel motorvoeruigen zijn er momenteel uitgerust met dagrijverlichting?

      RVV Art. 41: Bijzondere lichten

      1.Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
      2.Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.

  4. tbv ADMIN: hierboven staat onder stadslicht: “Dit neemt niet weg dat je stadslichten wel mag voeren b.v. op de dag bij helder weer, als je dit veilig of raadzaam vindt”.
    Volgens mij mag je nooit alleen stadslichten voeren. Bovendien, in de beschreven situatie draagt het voeren van stadslichten niets bij aan de veiligheid omdat men stadslicht dan niet waar kan nemen.

    1. Kan, maar neemt niet weg dat het wel mag. Rijd zelf buiten de bebouwde kom -afhankelijk van het daglicht- altijd met stads- of dimlicht.
      In combinatie met dagrijverlichting, waarmee slechts weinig voertuigen (nog) zijn uitgerust is het een ander verhaal. (zie je andere opmerking)

      Mvg – Sjaak

  5. Goededag,
    Ik had hierbij even de vraag over LED strobes in de grill (kleur oranje).

    Ik wil deze namelijk in gaan bouwen in onze bedrijfsbus, reden hiervan is omdat we vaak langs de openbare weg staan te werken. (geen werkverkeer). Wanneer ik nu achterin de laadruimte 2 LED strobes (oranje) monteer is dit dan toegestaan? Ik zet ze natuurlijk alleen aan wanneer we aan het werk zijn waar het openbaar verkeer ons benadert. In afwachting van uw reactie,

    Mvg,

  6. hallo

    een vraag in mijn seat leon zitten
    2 andere koplampen
    het zelfde als een audi a6 of a8
    onderin een balk met xenon velichting als ik dimlicht onsteek
    blijft de balk ook branden mag dit
    of niet

  7. Dag Sjaak,

    Is de led strip onder de koplamp van een Audi R8 toegestaan? Het zijn standaard koplampen van dit model dus ik dacht van wel, maar voor de zekerheid. Mag dit?

  8. Hoi,

    Mijn vraag is mag je bij een opzetspiegel het rubbere band over de kniperlicht plaatsen van de bestaande spiegels bv , bij lesauto’s

    Mvg richard

    1. Beste,

      Voorzover ik het kan overzien mag dit als er aan beide zijde van de auto in de voorspatborden ook richtingaanwijzers zijn gemonteerd.
      Zijn er géén zijrichtingaanwijzers in de voorsparborden gemonteerd, dan geldt punt f in het artikel. Hierin wordt het uitgestraalde licht beschreven, niet de exacte uitvoering.
      Informeer bij twijfel bij het CBR.

      Zie vanaf pagina 30:
      § 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
      Artikel 5.2.51
      Link: http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8219AEA1-DCC5-4F09-A118-BB31911BBFDC/0/Regeling_voertuigen_29042009.pdf

      Mvg – Sjaak

  9. Hoi Sjaak

    Ik heb de link gelezen maar in mijn angeleyes zit geen xenon maar hallogeen. De ringen om het dimlicht en grootlicht gaan bij het voeren van dim en groot-licht automatisch mee aan. nu heb ik de die ringen ook zo gemonteerd dat ze ook gaan branden als ik stadslicht voer. Nu kan ik dus nergens vinden of dat wettelijk toegestaan is….

    mvg Bas

  10. Hoi,

    ik heb angeleye’s gemonteerd in mijn auto en daarbij de ringen, die om het dim en grootlicht zitten, aangesloten op het stadslicht. deze ringen gaan branden als ik het stadslicht aandoe.
    mag dit eigenlijk wel?

    Bas

  11. ik heb een vraagje ik heb in mijn golf 1 cabrio angel eye’s maar deze zijn tijdens verkoop geel/ oranje gekleurd en wil graag de lampjes vervangen door blauwe is dit toegestaan een blauwe engel eye

    alvast bedankt

  12. Beste Henk,

    Verlichting is toegestaan volgens hetgeen in de regeling voertuigen is omschreven. Zie onderstaande tekst:
    1.
    Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

    a. twee grote lichten;

    b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

    c. twee stadslichten;

    d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;

    e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

    f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;

    g. twee achterlichten;

    h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;

    i. een achterkentekenplaatverlichting;

    j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;

    k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

    l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

    m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;

    n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

    o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

    p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

    1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en

    2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.

    2.
    In afwijking van het eerste lid, onderdeel h, worden twee extra remlichten aangebracht, indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd.

  13. hallo,

    Ik wil extra lampen in de grill van mijn mercedes sprinter maken en aansluiten zodat ze tegelijk met mijn dimlicht branden, net zoals bij vrachtwagens mag dat volgens de wet? en zoniet wat is dan het boete badrag?

  14. Beste Admin,

    Een vraagje, ik rij een opel kadett D uit 1991. en moest nieuwe lampjes kopen voor mijn koplampen( gewoon dimlicht) nu hingen er allerlei verschillende soorten en merken. Ik heb H4 maar sommige beweren meer licht te geven. verschil van 30% tot 100% meer licht.

    In hoeverre is dit waar, en waarneembaar en in hoeverre zit er een maximum aan de licht hoeveelheid. (geloof dat dit in LUX word gemeten)

    graag zie ik u antwoord te gemoed.

  15. Beste Charles,

    Zie onderstaande verhandeling:

    Eisen verlichting voertuigen aangescherpt
    Per 1 mei worden nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd.

    In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR.

    Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

    De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen.

    Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009.

    Mvg – Sjaak

  16. Ik heb twee vragen:

    …ten eerste mag je kentekenverlichting op een auto vervangen door LEDS ( hierdoor krijg je een beetje blauw/wit licht en minder sterk omdat LED gericht licht is en misschien niet geschikt voor het armateur ?

    …ten tweede wil ik angel/devil eyes aanschaffen en deze hebben een soort lens ipv reflector. Mag ik daar normaal halogeen inzetten ipv xenon en is de licht opbrengst daarmee nog in orde of is de lens alleen voor grootlicht en is dit goedgekeurd ondanks een E-keurmerk ?

    Alvast bedankt,
    Charles

  17. Beste Antonius,

    Goedgekeurde verlichting op het voertuig

    Citaat: ministerie van Verkeer en Waterstaat
    “Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. ”

    Verder……citaat voertuigreglement, waarin staat beschreven wat moet en………wat mag. Indien het niet staat beschreven, mag het niet !

    Artikel 3.2.41

    Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:

    grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/761/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    stadslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    zijrichtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    achterlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    remlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), met dien verstande dat een derde remlicht slechts verplicht is indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
    een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/760/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/538/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
    een achteruitrijlicht die voldoet aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/539/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
    markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
    zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m;
    ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m.
    Artikel 3.2.46

    Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:

    mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/762/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/540/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
    zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
    ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
    witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;
    een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.
    dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
    een extra achteruitrijlicht dat voldoet aan de richtlijnen 76/756/EEG en 77/539/EEG;
    twee hoeklichten die voldoen aan richtlijn 76/756/EEG.
    Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen bovendien zijn voorzien van:
    een richtlicht;
    een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
    werklichten.
    Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig, mits deze geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen.

    Mvg – Sjaak

  18. Ik heb van de led plak strips op de onderste rand van me koplampen geplakt.
    Die heb ik aangesloten op mijn stadslicht, dus zodra ik stadslicht of dimlicht inschakel zijn deze led strips ook ingeschakeld.

    Mag dat?
    Of mogen die led “dag” strips alleen aangaan zonder enige andere verlichting aan de voorzijde? want zelf s’nachts zijn ze aan.

    Met Vriendelijke Groet,
    Antonius

  19. Beste Martin,

    Kijk even bij de reactie, gegeven bij de vraag van Ricardo (17 dec.), of bij het antwoord voor Carin (9 dec.)

    Mvg – Sjaak

  20. Hallo, ik heb van die plak-led lampjes gekocht en heb deze geschakeld met mijn stadslichten. Nu wordt ik door diverse mensen aangesproken dat dit niet zou mogen. Ik ben van mening wel, want het zijn in mijn ogen gewoon stadslichten. Het zijn geen daglichtlampen, want oerdag zie je ze bijna niet.
    Ik hoor graag of er iets bij wet hierover geregeld is.
    Groet Martin

  21. Beste Walter,

    Hoe dat voor alle landen geregeld is durf ik niet te zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één land is waar je niet met dimlicht zou mogen rijden.
    In een aantal landen is het inderdaad -zoals je zelf aangeeft- zelfs verplicht.

    Mvg – Sjaak

  22. Beste,

    Mijn vraag is proffessioneel. In welke landen mag men wel met verlichting overdag rijden en in welke niet?
    In de Scandinavische landen is dit verplicht denk ik maar zijn er ook landen waar dit verboden is?

  23. Beste Ricardo,

    Nee, mistlampen worden niet gezien als dagrijlampen. Je mag rijden met mistlampen i.c.m. stadslicht, dimlicht -wat voorheen voorgeschreven was- hoeft niet meer, omdat dit verblindend kan werken voor jezelf.

    Dagrijlampen mag je slechts voeren zonder enig ander licht.

    In artikel 41 van het RVV staat hierover:

    “1.Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk
    met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
    2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten
    voeren”.

    Mvg – Sjaak

  24. Hallo,

    Mag ik nu wel overdag met stadslicht i.c.m. mistlampen aan rijden of niet!
    Het is mij nog onduidelijk. Of worden overdag de mistlampen gezien als dagrijlampen!!!

    Kan ik antwoord krijgen op mijn vraag?

    b.v.d.

    Ricardo

  25. Beste Peter,

    Het gaat iets te ver om alle te voeren verlichting te benoemen, kijk even
    op de volgende site:

    http://www.tdekkers.nl/

    Voertuigreglement, dan
    Hoofdstuk 5, dan
    Personenauto, vervolgens
    Paragraaf 10 – verlichting etc.

    Mvg – Sjaak

  26. De laatste tijd zie ik twee nieuwe dingen:
    1. Dagrijlampen. Zijn die als achterafinbouw ook toegestaan als ze volgens de regels van het OM zijn aangesloten?
    2. Bij het afslaan gaat één mistlamp aan aan de desbetreffende kant en weer uit als de bocht genomen is. Mag dit ook achteraf ingebouwd worden?
    Beide vragen hebben betrekking op de typegoedkeuring waarbij auto’s die dit standaard hebben op de weg worden toegelaten. Ik vraag dit i.v.m. plannen met mijn auto.
    Ik vind dit trouwens net zoiets als een tijd geleden met het derde remlicht.

  27. Beste Carin,

    Helaas is dit niet toegestaan. Het gaat er om de herkenbaarheid van voertuigen op de weg zo veel mogelijk te waarborgen. Dit komt vervolgens ook de rust en de veiligheid in het verkeer ten goede.

    Een en ander kun je nalezen in het Voertuigreglement; en wel op de volgende site: http://www.tdekkers.nl/

    Ga achtereenvolgens naar:
    -Voertuigreglement
    -Hoofdstuk 5
    -Personenauto’s
    -Verplichte verlichting

    Desalniettemin een fijne kerst(verlichting) met de kids.

    Mvg – Sjaak

  28. Ik rij dagelijks met kindertjes in een busje, en de kids vroegen om kerstverlichting.
    Ik vond een draadje met 10 blauwwitte led lampjes, op batterijen en niet knipperend. Mag dit op het dashboard liggen?
    Ik hoorde ook iets over dat zo’n klein kerstboompje verboden is?

    Als hier bepaalde wetgeving voor is, kun je me dan vertellen waar dit te vinden is?

  29. Beste Tomas,

    Je vraag valt buiten mijn vakgebied. Ik denk dat je de vraag beter kunt voorleggen aan een speciaalzaak in automaterialen. Mogelijk dat de sterkte van de lampjes overeenstemt met de sterkte in die van het trekkend voertuig ?

    Mvg – Sjaak

  30. Beste Farid,

    Dit mag niet. De politie en de eventuele overige door de minister aangewezen diensten zijn hier een uitzondering op.

    Mocht je geinteresseerd zijn, lees dan volgend artikel van het voertuigreglement er maar op na:

    http://www.tdekkers.nl/

    Mvg – Sjaak

  31. Beste,

    Mag je een lichtkrant op je hoeden plank hebben waarin bijvoorbeeld de tekst verschijnt “niet bumperkleven!” (Deze tekst verschijnt dan op commando en staat niet constant aan) Net zoals de politie bijvoorbeeld heeft , maar zij hebben hem dan met de tekst “stop politie!”.

  32. Beste Albert,

    Tussen zonsondergang en zonsopgang moet je verlichting voeren op een voertuig (dus ook fiets, paard en wagen, voetgangerscolonne enz.)

    Verder staat onder andere in het artikel:
    RVV artikel 32:
    “Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht dimlicht voeren”.

    Mvg – Sjaak

  33. kan iemand mij vertellen op welk tijdstip van de dag, het voeren van verlichting op de auto verplicht is.

    groeten albert

  34. Je ziet steeds vaker dat mensen zowel overdag als ’s avonds hun mistlampen ontsteken icm het dimlicht. Nu weet ik dat je je mistlampen eigenlijk niet aan mag hebben als het niet noodzakelijk is vanwege slecht zicht. Nu vraag ik mij af of je overdag je mistlampen aan mag hebben icm je stadslicht. Ik heb me laten vertellen dat dit toegestaan is en dat het je dimlichten spaart. Maar toch twijfel ik… Ik doe toch maar braaf mijn dimlicht aan overdag om bekeuringen voor het onnodig voeren van mistlicht te voorkomen. Kun je me antwoord geven of het nu wel of niet mag.

    Groeten Lars

  35. Beste Richard,

    Zoals je zelf in je vraag al aangeeft (wellicht ten overvloede) het volgende:
    Artikel 32 beschrijft situaties waarbinnen verlichting gevoerd m o e t worden.(of niet mag – mistlicht, grootlicht) Dit wil niet zeggen dat je in andere situaties geen verlichting zou mogen voeren, mits het maar verlichting betreft welke is goedgekeurd en toegestaan op het voertuig.
    Je mag op de dag bij helder weer dus gerust met stads- of dimlicht rijden, mits het volgens de voorschriften wordt gevoerd.

    Nieuwe plannen staan in het volgend persbericht:

    http://www.autorij-instructie.nl/?p=724

    Mvg – Sjaak

  36. Hallo.
    Er zijn de laatste tijd veel vragen over het voeren van de Stadslichten.
    Mag je deze alleen los aan hebben overdag? zonder dat je de dimlichten aan hebt?
    en natuurlijk m.u.v. belemmerd zicht of verplicht voeren van dimlicht.

    >Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit daar waar verlichting gevoerd moet worden. (zie boven art. 32)

  37. Beste Jacques,

    Behalve de in de wet genoemde verlichting, mag er geen andere verlichting gemonteerd worden. Op zich niet onlogisch, want hoe moet men weten of de verlichting is aangesloten of niet. (verstopte schakelaar o.i.d.)

    Voor een overzicht uit het vervoersreglement, waarin de toegestane verlichting staat omschreven, kun je kijken op:

    http://www.tdekkers.nl/ Klik achtereenvolgens op: Voertuigreglement – Hfdst. 5 Permanente eisen – Afdeling 2 Personenauto – Paragraaf 10 Verplichte verlichting.

    Mvg – Sjaak

  38. mogen er op een motorvoertuig voor de sier extra lampen worden gemonteerd zonder ze aan te sluiten?
    van de standaardverlichting weet ik dat het verplicht is dat ze moet functioneren.

  39. Beste Albert,

    Nee, voorschriften ten aanzien van de binnenverlichting zijn er niet. Zo die er zouden zijn, dan zou er een uitzondering gemaakt moeten worden voor b.v trams. bussen, koetsen e.d. Je kunt je afvragen of het voeren van binnenverlichting -bij nacht- het zicht rondom het voertuig niet teveel nadelig beïnvloed? Wel is het zo dat er bij extremen een beroep gedaan kan worden op artikel 5 van de Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:
    ‘Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd’.
    Dit geeft het bevoegd gezag altijd de mogelijkheid corrigerend op te treden.

    Mvg – Sjaak

  40. Je ziet wel eens mensen rijden met de binnenverlichting aan. Er ligt mij iets van bij dat dat eigenlijk niet mag. Wat zegt de wet hier eigenlijk over?

    Vriendelijke groeten Albert

  41. Beste Andy,

    Nee, dit mag nadrukkelijk niet! Een voorrangsvoertuig vormt -waar het het voeren van verlichting betreft- een uitzondering ten opzichte van andere motorvoertuigen. Het voeren van verlichting heeft tot doel een goed zicht voor de bestuurder te creeëren en het voertuig zichtbaar en herkenbaar te maken voor andere weggebruikers. Als iedereen hieraan -al dan niet met knipperende lichten- een eigen invulling geeft, komt dit de herkenbaarheid, duidelijkheid en dus de verkeersveiligheid zeker niet ten goede.
    De wettelijk opgestelde eisen vind je in de Wegenverkeerswet, het Voertuigreglement voor personenauto’s, paragraaf 10, artikel 3.2.40 en verder. In de meeste theorieboeken staat ook de nodige informatie.

    Mvg – Sjaak

  42. Hallo, je ziet tegenwoordig steeds meer dat er knipperend dimlicht gemonteerd wordt. Of knipperende lampen onder de bestaande lichtunits. (Zoiets als de politie ook heeft). Mijn vraag is of dat toegestaan is en zo nee, waar ik dat in de wet kan vinden.

    Graag zie ik uw antwoord tegemoet.

    M.vr.grt,

    Andy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.