Geslaagd of gezakt voor je rijexamen bij het CBR

Geslaagd of gezakt voor je rijbewijs

Iedereen kent wel een verhaal uit zijn of haar omgeving, waarin wordt aangegeven dat iemand (onterecht) is gezakt voor een rijexamen bij het CBR. Mijn advies: hecht er niet te veel waarde aan! Natuurlijk heb je te maken met mensen/examinatoren die binnen bepaalde marges hun eigen beoordeling van een examen geven. Je hebt tenslotte te maken met mensen die -net als in het dagelijks leven- volgens dezelfde richtlijnen werken, maar niet altijd tot eenzelfde eindoordeel komen.

Het totaalbeeld tijdens het rij-examen

Bij het afleggen van het examen gaat het om het totaalbeeld dat je van jouw kunnen geeft. Autorijden is niet alleen het hanteren en volgen van de regels, het is veel meer dan dat! Vaak heb ik gemerkt dat kandidaten -die een negatief eindoordeel kregen- zich absoluut niet realiseerde waar ze de fout ingingen of wat twijfelachtig was binnen hun rijgedrag of de beoordeling van steeds wisselende verkeerssituaties. Dat kan ook haast niet anders, want hoe moet je als beginnend bestuurder je eigen gedrag beoordelen als je (vaak) onvoldoende weet wat je moet beoordelen? Dat kan niet!

Motivatie – uitleg  en advies na het rij-examen

Wat mijn inziens wel vaak tekort schiet is de volledigheid van de motivatie na het afleggen van het examen. Er van uit gaande dat jij als kandidaat de motivatie ook wel wilt horen en -na de eventuele stress- ook daadwerkelijk hoort, zou hier meer aandacht aan besteed mogen worden. Hierdoor krijg jij als kandidaat meer inzicht in het hoe en waarom van je zakken. Dat maakt het niet leuker, maar wel meer acceptabel.
Mogelijk dat het vernieuwde rijbewijs-B-examen, waar zelfbeoordeling/zelfreflectie, gevaarherkenning en meer zelfstandigheid binnen het rijden een grotere rol gaat spelen hierin positieve verandering brengt?

Maar even terug naar de rijschool!

54 gedachten over “Geslaagd of gezakt voor je rijexamen bij het CBR”

  1. Beste Sjaak,

    Gisteren voor de tweede keer gezakt voor het rijbewijs B.

    De examinator haalde drie cruciale punten aan en gaf mij een compliment.

    1. Kijkgedrag over de schouder was niet voldoende
    2. Bij een tweebaansweg wilde ik de auto in een tussenstuk steken (vlakbij CBR Rotterdam- noord). Echter, ik was te ongeduldig volgens de examinator, want ik zou daar nooit inpassen.
    3. Op 500 meter van het CBR is er een weg waarbij de personenauto rechts aan kwam rijden. Ik stopte om hem voorrang te verlenen, maar hij nam geen initiatief. Toen nam ik het initiatief. Grove fout.

    Het compliment bestond uit het afslaan naar links en het goede kijken. Er kwamen namelijk fietsers aan en communiceerde goed.

    De stopdracht ging goed, motor sloeg een keer af (‘niet erg’) en op de snelweg geen fouten gemaakt.

    Eenmaal bij het CBR kreeg ik te horen dat ik was gezakt. Ik heb het in me om een goede chauffeur te worden zei hij. Hij zei dat het bij mij lag aan het nemen van te weinig lessen (ervaring).

    De examinator was geen verkeerde man en hij heeft het denk ik goed beoordeeld.

    Graag hoor ik van jou of je tips hebt voor mij.

    Bijvoorbeeld gelijk weer examen aanvragen etc?

    Alvast bedankt.

    1. Beste Kevin,

      Goed dat je het commentaar en de beoordeling van de examinator positief benadert. Aan je zelfreflectie zal het niet liggen.
      Je geeft zelf al aan waar het één en ander aangescherpt moet worden; dit zijn de aandachtspunten voor de komende lessen.

      Afhankelijk van de wachttijd in Rotterdam zou ik het volgend examen zo snel mogelijk weer aanvragen. Als je de “wachttijd” weet kun je daar je aantal lessen op afstemmen.
      Kennelijk ben je op de goede weg, wellicht wil je iets te graag en rijd je wat te besluitvaardig. Een aantal extra lessen -waarbij het accent op de aanmerkingen ligt- lijken voldoende te moeten zijn. Ik neem aan dat je instructeur van de feedback op de hoogte is en de verbeterpunten kent?

      Succes de volgende keer.

      Mvg – Sjaak

  2. Ik heb vandaag praktijk examen gedaan en gezakt. De reden was dat te vaak mij snelheid verliest. Ik rijd veilig, geen opmerkingen of ingrijpen van de examinator, maar toch gezakt. ..mij argument was dat ik moest afstand bewaren. …..baaallleennn

  3. Beste Guus,

    Beetje balen Guus, maar kop op!
    Is een beetje moeilijk om vanachter de computer advies te geven zonder dat we elkaar kennen.
    Overleg met je rij-instructeur en ga de aankomende lessen aan de slag met de aandachtspunten die tijdens het examen niet voldoende waren. Herhalen, herhalen, herhalen. Inderdaad die appel zoals je zelf al aan geeft.
    Blijf vertrouwen hebben in jezelf en ga er voor !

    Succes de volgende keer – Mvg – Sjaak

  4. Hallo,

    Vandaag voor de 1e keer op examen. Heb al rond de 60 lessen gehad. En ik ging er al met een slecht gevoel naar toe. Had voor mijn examen een rijles en mijn instrecteur zei al dat het lastig ging worden.

    Gebruikte niet goed mijn spiegels en op de snelweg ging het ook niet allemaal even goed.

    Ik had echt ”ups en downs” dat zei mijn examinator ook… Pff geen zin meer om te lessen maar moet maar even door de zure appel heen bijten…

    Nog enige tips?

    Groeten

  5. Hoi,

    Vandaag had ik voor de 2e keer rijexamen en alwéér gezakt.
    De eerste keer was ik gezakt omdat ik niet vlot genoeg doorreed, en nu omdat ik juist alles te snel wilde doen! Vreselijk irritant dat die examinatoren er allemaal anders over denken! Nu weet ik het ook allemaal niet meer… 🙁

  6. Hallo
    vanochtend heb ik afgereden dit was al mijn her examen, nadat ik de vorige keer heb afgereden kreeg ik een andere instructeur dus ook een andere auto. tijdens het afrijden was ik behoorlijk zenuwachtig en had ik helemaal trillende benen. nu ben ik dus gezakt omdat ik de auto niet goed ondercontrole had de auto “stotterde” een beetje. de auto was niet afgeslagen of iets. de vorige keer dat ik moest afrijden ging dat juist super goed!

    weet iemand of ik hier wat aan kan doen? kan ik ergens een klacht indienen of zo??

    groetjes Femke

    1. Beste Femke,

      Ik ben bang dat je hier weinig aan kunt doen. Er zal altijd een moment komen dat een rijschool een nieuwe auto aanschaft, of dat de eigen lesauto voor reparatie niet inzetbaar is.
      Uiteindelijk verschilt de bediening van auto’s niet zo heel veel en zal je na het behalen van je examen ook in een ‘vreemde’ auto moeten rijden.
      Als je voor het examen al een aantal uren in de ‘nieuwe’ lesauto hebt gelest, moet je de reden voor het zakken misschien ergens anders in zoeken ?

  7. Hallo Sjaak,

    Hier boven een bericht van mij op 22juni dat ik was gezakt, 8 uurtje extra lessen was genoeg om voor een 2de keer te slagen en wel op 27 juli. weer vreselijk nerveus, zat te trillen achter het stuur, toch kon ik voorkomen dat ik door reed toen de slagbomen omhoog gingen bij het spoor, zag gelukkig nog net op tijd het rood knipperend licht. ook toen was ik nog niet heel doortasten maar wel al meer als bij de eerste keer, de opdrachten gingen ook goed en voor ik het wist waren we terug bij het cbr, veelste vroeg volgens mijn man en instructeur maar toch het goede nieuws ontvangen, ik was geslaagd.
    nu rijd ik alweer een paar week dagelijks op de weg om het maar in de voeten, oren en ogen te krijgen, heerlijk gewoon. ook mijn kinderen genieten er van en voor mijn man mocht ik al 2x bob zijn. super gewoon, en jij nog bedankt voor je eerste reactie, heb het meninge keren gelezen om het maar vast te houden.

    groetjes carla

    voor anderen kan ik zeggen, houd de moed er in, op mijn 38ste en bijna 70 les uren heb ik het ook gehaald (2x)

    1. Hai Carla,

      Leuk dat je nog even reageert en…….van harte met het behalen van je rijbewijs !
      Geniet er van en succes als BOB en gemotoriseerde moeder.

      Mvg – Sjaak

  8. als je je rijexamen hebt gedaan en je bent geslaagd dan krijg je toch zo’n papier mee. mag je hier al alleen me rondrijden ? of ben je verplicht eerst een echt rijbewijs bij de gemeente te gaan halen ?

    1. Beste Thomas,

      Het CBR geeft een verklaring van rijvaardigheid af, maar hiermee mag je nog NIET rijden.
      Omdat je nu wel geregistreerd staat in het Centraal Rijbewijzen Register, kan je bij de gemeente een aanvraag indienen voor het definitief rijbewijs.

      Mvg – Sjaak

  9. Hallo! ok, bedankt voor je reactie! We hebben al eigenlijk alles geprobeerd (schoenen, stoel, stuur etc.) ik zit ook nog met een kussentje achter me rug ..haha…maar toch als het weer paar keer mis gaat raak ik in paniek 🙁
    maar goed, ik blijf het wel doortrappen tot ik me rijbewijs heb.

    Bedankt!

  10. Hallo! Ik had vandaag mijn rijexamen ! Ik heb het helemaal verknald! Auto sloeg veel te vaak af, toen kreeg ik keeropdracht vond ik het onmogelijk om te keren..dus toen kreeg ik black out…ik dacht weet je wat laat maar zitten..dus
    Mijn vraag ik dat ik best wel klein is 156cm en ik les in een bmw heeel lange voor mij gevoel is dat auto veel te groot voor me en die koppeling laat ik steeds veel te vaak los:( Ik heb al zoveel lessen daarin geïnvesteerd en op het eind ging het wel goed alleen toen ik moest afrijden begon het weer ! Ik had zo’n idee dat ik moet helemaal opnieuw beginnen met lessen..mijn vraag zal ik in een ander auto gaan proberen of die koppeling probleem ligt bij me ?

    1. Beste Eef,

      In principe hoeft de grote van de auto niet uit te maken. Je kunt de stoel en het stuur waarschijnlijk zo afstellen dat je een goede zit vindt.
      Als je hier aan twijfelt kan je eens proberen of je in een kleinere auto beter zit bij familie of vrienden.
      Heb je al eens andere schoenen geprobeert ?
      Mijn ervaring is dat je bij een platte schoen met een dunne zool het meeste gevoel hebt bij wat je doet.
      Probeer eventueel -in overleg met je instructeur- een andere stand van je voet. Geleerd wordt met de hiel op de grond, maar misschien is b.v een zwevende voet voor jou wel makkelijker. ?

      Succes – Mvg – Sjaak

  11. Ik heb vandaag mijn eerste examen gedaan en ik ben gezakt. Ik was vol zelfvertrouwen voor en tijdens het examen. Na de rit kreeg ik te horen dat ik gezakt was en ik kon het niet geloven. Volgens de examinator maakte ik te weinig gebruik van mijn binnenspiegel. Hier ben ik het dus totaal niet mee eens! Tijdens de rit ben ik hier juist erg bewust mee bezig geweest. Ik stapte de auto uit en ik dacht zo van “Yes Jim, je hebt het geflikt!”…maar helaas dus iets te snel gejuicht.

    Het erge van alles is; ik weet ook niet hoe ik het volgende keer nou beter moet doen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik niet goed genoeg gereden op voor het behandelen van mijn rijbewijs, maar dit sloeg echt nergens op.

    1. Beste Jim,

      Jammer voor je, kan me voorstellen dat het teleurstellend is.
      Wel of niet goed kijken blijft altijd moeilijk om vanachter de computer te beoordelen.
      Mogelijk heb je wel voldoende in de binnenspiegel gekeken, maar was dit niet waar te nemen door de examinator. Als je je hoofd onvoldoende beweegt bij het kijken, is het alleen maar waar te nemen in de ogenspiegel voor de instructeur / examinator.
      Het kan b.v. ook nog zijn dat je een rem- of stopaktie hebt uitgevoerd waarbij door de examinator twijfel heeft bestaan of je voldoende rekening hebt gehouden met achteropkomend verkeer.
      Bespreek de mogelijkheden eens met je instructeur, en kijk eens hoe hij / zij hier tegenover staat.

      Succes en houd moed !!

      Mvg – Sjaak

  12. Hoi Sjaak,

    Ik heb morgen mijn theorie examen, maar ik blijf maar (met oefenen) de mist ingaan met dingen als het onthouden van de bijzondere nummertjes op nummerborden (zoals de duplicaatcode), en dingen als waar ik bijvoorbeeld de persoonsgegevens kan vinden op welk kentekenbewijs… Verdere vragen over het verkeer, inzicht, voorrang hebben en dergelijke gaat wel 100% goed, komen er veel vragen over zaken die niets met situaties in het verkeer te maken hebben? Ik kwam namelijk in mijn leerboekje ook een aantal zaken tegen over een aanhanger, wanneer er een driehoek op de nummerplaat moet staan, en waar ik wel en niet mag rijden op de snelweg met een aanhanger… Maar, om met aanhanger te mogen rijden, moet ik toch een apart examen afleggen? waarom vragen ze dan dat soort dingen in mijn oefenexamenboek? :S

    1. Beste Rowan,

      Vragen over duplicaatcodes e.d. zal je niet zo snel krijgen. (kan natuurrlijk wel) Verkeersregels, verkeerinzicht en gevaarherkenning zijn veel belangrijker en zullen ook meer gesteld worden. Als je daar goed op scored, dan zit het waarschijnlijk wel goed.
      Wat de aanhanger betreft moet je natuurlijk wel weten hoe je moet handelen, waar deze aan moeten voldoen en waar je wel of niet mag rijden én hoe de maximumsnelheid geregeld is.
      Onthoud: met het B-rijbewijs op autosnelwegen -auto plus aanhanger- maximaal 90 km/u.
      Onthoud: dat de maximale massa van de aanhanger (aanhanger plus laadvermogen) nooit zwaarder mag zijn dan het trekkend voertuig.
      Onthoud: dat de aanhanger nooit zwaarder mag zijn dan dat als maximum op het kenteken van de auto staat aangegeven.
      Onthoud: dat als de auto plus aanhanger langer is dan 7 meter je op een autosnelweg alleen de twee meest rechts gelegen rijstroken mag gebruiken (dus niet de derde rijstrook. Alleen om voor te sorteren bij een splitsing van autosnelwegen mag het wel. Geldt ook voor vrachtauto’s)

      Vertrouw op jezelf, denk morgen rustig na, bekijk de foto’s goed, let op eventuele verkeersborden of verkeerstekens en antwoord niet te snel, dan komt het -als je de stof goed beheerst- vast wel goed.

      Succes!!

      Mvg – Sjaak

  13. Hallo Sjaak,

    ook ik had mijn eerste rijexamen vandaag na ruim 60 lessen, helaas maar verwacht gezakt, punten waren er genoeg
    aangepast/ besluitvaardig: ik neem overal rustig de tijd voor terwijl examinator maar ook mijn instructeur wil dat ik wat meer door rij
    invoegen/uitvoegen, natuurlijk kijk gedrag, net als bij inhalen en zijdelings verplaatsen
    gedrag nabij en op bijz. weggedeelten ook aangepast/ besluitvaardig rijden
    het kijk gedrag verhaal snap ik niet, examinator vertelde dat ik conciquent keek maar niet genoeg dus, het besluitvaardig rijden zal denk ik een probleem blijven want ik weet niet hoe ik feller moet worden, of eigelijk wil worden. probleem is denk ik ook dat ik in mijn dagelijk leven ook niet fel ben, het komt zoals het komt en ik wil me niet haasten omdat een ander haast heeft
    ach ik ben gewoon teleurgesteld en nee het lag niet aan de examinator!

    groetjes carla

    1. Beste Carla,

      Jammer voor je, maar je ziet er gelukkig de realiteit er wel van in.

      Vervelende is dat je een patroon / rust dat je in het dagelijks leven kan handhaven, in het verkeer niet altijd past. In het verkeer wordt je geacht aangepast rijgedrag te vertonen en wordt besluitvaardigheid verlangd.
      Wat het kijkgedrag betreft: je kan wel consequent kijken, maar dat zegt op zich niets over goed en gericht kijken en het juist reageren / beslissen / handelen naar aanleiding van ‘opdoemende’ verkeerssituaties.
      Misschien is het wat om je gericht -al dan niet in ‘spelvorm’- op te laten jagen door je rij-instructeur en de eventuele veranderingen / verbeteringen / aanpassingen nadien te bespreken, zodat je makkelijker leert zien en voelen waar de aandachtspunten liggen.

      In ieder geval succes met het vervolg van je rij-opleiding, mvg – Sjaak

  14. hoi i ben al 6 keer gezakt en steeds op het kijken ze vinden me heel goed rijden maar niet goed genoeg kijken ik wordt er hartstikke gestoord van…hulpp

    1. Beste Stephanie,

      Vervelend voor je, ben je erg nerveus voor het examen? En wijkt dit veel af van nerveusiteit bij andere (school)examens?

      Als het goed is doe je al examen ‘nader onderzoek’ zie de link van het CBR
      http://www.cbr.nl/1062.pp

      Probeer voor jezelf eens te achterhalen of je gedrag en/of de kritiek van de examinator veel afwijkt van wat je in de ‘gewone’ lessen ervaart.
      Wat vindt je instructeur hiervan? Heeft hij of zij de ‘werkpunten’ na de eerdere examens goed opgepakt en hier extra aandacht aan besteed?
      Als nervositeit geen rol speelt, kan het zijn dat je onvoldoende gewezen wordt op het (kijk)gedrag dat van je verlangd wordt. Als je onvoldoende weet waar je zoal op moet letten en wat belangrijke informatie is op een bepaald moment, in een bepaalde situatie, is het ondoenlijk.

      Let ook eens op het gedrag van een (vertrouwd) iemand met wie je in de auto meerijdt. Probeer mee te kijken en het verkeer te volgen en stel vragen waarom deze persoon iets wel of niet doet.

      Het is niet eenvoudig een sluitend advies te geven zonder alle factoren te kennen, maar ik hoop dat je toch wat aan het antwoord hebt.

      Mvg – Sjaak

  15. Ik moest vorige week afrijden. Voor mij gevoel ben ik wel geslaagd, omdat het zo lekker ging.. ik had dan ook totaal niet verwacht dat ze me zou laten zakken….. was helemaal niet nerveus en tijdens het rijden ook geen opmerking/ingreep gehad.
    Was ik uiteindelijk gezakt voor het niet naar links kijken op de rotonde toen ik de rijstrook opreed…
    Ik kon het gewoon NIET geloven?!?!!! Die vrouw had verder ook geen opmerkingen. Als ik de hele weg kut had gekeken dan had ik het wel enigszins begrepen maar dit sloeg echt 2328037298 keer nergens op!!!!!!
    gelukkig moet ik volgende week alweer 🙂
    hopelijk dit keer geen vrouw, met op hol geslagen hormoontjes

    1. Beste Tessa,

      Jammer dat je gezakt bent, maar houd goede moed voor de volgende keer!
      Vanachter de computer is het examen moeilijk te beoordelen.
      Maar….als je zoals je aangeeft niet naar links (over je schouder) gekeken hebt alvorens je de rotonde (of linker rijstrook) op reed, heb je ook niet kunnen zien of er andere weggebruikers naast de auto liepen/reden. Als ik het goed begrepen heb, heb je ook niet in de dode hoek gekeken en dat kan natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren.

      Succes de volgende keer!

      Mvg – Sjaak

  16. op 10 mei had ik een b rijexamen. alles ging foutloos reed zonder twijfels, geen ingreep gehad. kijken ging uitstekend. maar ben evengoed gezakt.de reden was: ik reed op provinciale weg waar je 80 mag. Er reed een aanhangwagen voor mij met een snelheid van 70-75 km. vond het zeer onnodig om die aanhangwagen in te halen doordat er veel stoplichten achter elkaar op dieweg bevinden. aan het einde van de rit dacht ik ben dik geslaagd kan niet anders alles ging perfekt.tot mijn verbazing was ik gezakt de enige reden was dat ik de aanhangwagen niet had ingehaald examinator wou graag zien of ik wel of niet kon inhalen dat was zijn argument. maar natuurlijk kan ik inhalen ! en het lijkt mij dat je niet alleenmaar op inhalen wordt getoetst? is het soms een inhaal examen geworden ofzo? en ik ben het toch niet verplicht?? ik heb het gemotiveerd. dat ik dus zodanig rustig wou blijven rijden omdat ik van me zelf een rustige rijder ben en niet graag onnodig van inhalen houd. tot mijn verbazing antwoorde examinator van “dit hoor ik wel eens vaker als je je rijbewijs haalt zal je der ook voorbij zijn gescheurd” dit is toch belachelijk? hoe kan hij voor mij bepalen of ik wel of niet later harder zal blijven rijden.

    alvast bedankt voor uw reactie

    gr dimitri

    1. Beste Dimitri,

      Vanaf deze plek is het helaas moeilijk om een oordeel te geven. Soms is ‘foutloos’ rijden niet voldoende om te slagen. Het rijden en de voertuigbeheersing moet ook goed aanvoelen en vertrouwen geven voor de periode na het behalen van het rijbewijs.
      Of dit bij jou het geval geweest kan zijn, weet ik niet en/of is mogelijk onvoldoende geëvalueerd; je kan dit het best met je rij-instructeur nabespreken, zodat ook de toekomstige aandachtspunten duidelijk(er) worden. (althans als deze is meegereden bij het examen)

      Mvg – Sjaak

  17. Bedankt voor het snelle antwoord!
    ben vandaag nog langs het gemeentehuis gegaan, maar ze werken er niet echt mee..
    Op de vraag of ik alsnog de 40euro er bovenop kon leggen en dat het rijbewijs dan morgen klaar zou zijn, kreeg ik het antwoord ‘Nee, dat had je gelijk vrijdag aan moeten geven he!’.
    Dus helaas..
    Ik snap sowieso niet dat het een week moet duren om zo’n pasje te maken. De gegevens zijn er, handtekening &pasfoto, nou afdrukken die handel! Binnen een uurtje gedaan lijkt me.
    Pas als je 40,- er bij betaald kan het opeens wel allemaal snel..
    Alsof het allemaal nog niet duur genoeg is.
    Maar goed.
    Bedankt voor het antwoord in ieder geval! Groeten

  18. Beste Sjaak,

    wat een goede site!

    Ik heb een vraagje. Ik ben afgelopen donderdag in één keer geslaagd voor m’n rijexamen. De vrijdag erna ben ik meteen het rijbewijs aan gaan vragen. Over een week zou het klaar zijn, dus de vrijdag erop. Het is dan Koninginnedag, het gemeentehuis is dicht dus wordt het de maandag daarop.
    Ik ben dan op vakantie dus dat duurt nog wel even voor ik hem in handen heb..
    Ik wil (/moet) binnenkort wel rijden maar heb dus officieel nog geen rijbewijs.
    Met een boete voor het niet aan kunnen tonen van het rijbewijs (zo’n 50 euro?) neem ik genoegen.
    Nu is de vraag of je ook een boete krijgt voor het totaal niet in bezit hebben van een rijbewijs (dus een zelfde boete als iemand die nog niet geslaagd is) en nog belangrijker: ben je verzekerd als je rijdt??
    Ik heb diverse forums afgezocht met mensen met dezelfde vragen maar er komt niet echt een duidelijk antwoord uit.
    Alleen dat het verstandig is er voor de zekerheid mee te wachten met het rijden, dat is natuurlijk ook zo maar ik hoop toch op een antwoord op mijn vraag.
    Welke boete kun je verwachten en ben je verzekerd als je rijdt?

    Groeten, Tessa

    1. Beste Tessa,

      Allereerst gefeliciteerd, en dat je maar veel plezier van je rijbewijs mag hebben.

      Wat je vraag betreft:
      Een mogelijke bekeuring is niet het grootste probleem; de verzekering wel.
      Officieel heb je nog geen rijbewijs en zullen de gevolgen bij een eventuele aanrijding (wel of niet jouw schuld) heel groot kunnen zijn. Niet doen!!!!!!!
      Je bent namelijk onverzekerd.

      Informeer bij je gemeente of je een spoedaanvraag kunt doen. Dit kost meestal het dubbele, maar dan ga je wel juridisch veilig en verzekerd op vakantie.

      Mvg – Sjaak

  19. Ik heb examens gedaan vandaag; maar ik ben gezakt omdat ik ‘te lief rijd’. Ik moest wat nijdiger worden, wat agressiever. Beter kijken en verder vooruit kijken.

    Ik denk alleen niet dat ik dit zo kan. Volgens mijn gevoel ging het meeste wel goed.

    Hoe kan ik zo gauw agressiever rijden. Dat durf ik niet eens. Dan slaat die auto af denk ik. Sneller op gang komen is mijn ding niet.

    Wat nu?

    1. Beste Marion,

      Kijken is veelal een groeiproces in combinatie met herhalen en gewezen worden op het ‘hoe, waar en waarom’ je moet kijken.
      Wat het lieve rijden betreft:
      probeer een afspraak te maken met je rij-instructeur om (op een rustig stuk weg) eens wild te rijden, snel op te trekken en te handelen, zodat je voelt en ervaart wat de bedoeling is. Dit kun je vervolgens vertalen naar het rijgedrag op de weg. Spreek dan af dat je dit probeert naar eigen inzicht/gevoel, waarbij de instructeur -indien nodig- het kijkgedrag voor zijn of haar rekening neemt en extra scherp is op mogelijke correcties. Tussentijds de auto aan de kant zetten en het één en ander nabespreken / bijsturen.

      Hoop dat je er wat mee kunt.

      Mvg – Sjaak

  20. Ben vandaag gelaagt voor de 1e keer:D was spannend maar de zenuwen kwamn bij pas toen ze zeiden da igeslaagt was toen kwam alle zenuwen er pas uit:D

    ben er heel blij mee!:D

  21. Beste Sjaak, Ik ben toch nog gezakt.
    Bloed nerveus begon ik aan mijn examenrit, alles verliep goed tot in een straat waar ik dacht de fietser voor mij niet meer in kon halen en er achter bleef tot kruispunt. Echter vond ze me wel voeldoende om te laten slagen maar omdat ze toch liever ziet dat ik vlotter rijd wil ze me toch herexamen laten doen. Ik was een grensgeval. Baal als een stekkerrrr

  22. hallo, ik moet morgen mijn praktijkexamen doen voor de eerste keer en ben bloednerveus!!!! Ik heb alle verhalen hierboven eens gelezen en ka mevaak daarin terug vinden kwa rijgedrag.
    Mijn instructeur is verzekerd dat ik geen ongelukken kan maken doordat ik erg voorzichtig rij. Ik zou vlotter moeten zijn en meer risico durven nemen. help!!!! Ik wil heel graag slagen op welke punten zou ik moeten letten meer risico te nemen?

    1. Beste Mirtje,

      Meer ‘risico’ nemen zal je instructeur mogelijk niet bedoelen? Ik vermoed dat hij of zij doelt op besluitvaardig rijden. B.v. géén onnodig voorrang verlenen als de andere bestuurder nog op grote afstand rijdt, niet te pas en te onpas stoppen of veel snelheid minderen als de verkeerssituatie daar niet om vraagt, of een kruispunt te langzaam naderen terwijl je al gezien hebt dat er niemand aankomt, of met een gepaste snelheid aan komen rijden en invoegen op de autosnelweg. Maar ook….rustig rijden en/of stoppen als dit nodig mocht zijn en/of het opvangen van fouten van anderen.

      Door besluitvaardig te rijden laat je zien dat je het verkeer ‘snapt’ en in staat bent de juiste beslissingen te nemen en te handelen naar het verkeersbeeld op dat moment.
      Dit heeft ook te maken met een juist en gericht kijkgedrag, aan de hand waarvan je een voorspelling kunt maken van ‘problemen’ die je te wachten staan. Tijdig signaleren van mogelijke ‘conflicten’ geeft je meer tijd en rust om goed te reageren op het overige verkeer.

      Ga verder uit van je eigen kwaliteiten en vergeet ‘indianenverhalen’ die kennissen of vrienden vertellen. Heb vertrouwen in jezelf!!!!!

      Misschien heb je aan onderstaand artikel nog wat:
      http://www.autorij-instructie.nl/?p=957

      Hoe dan ook…..succes met je examen…ga ervoor!!

      Mvg – Sjaak

  23. Ben helaas gezakt, kwam erachter dat ik een kompleet black out had.
    Constanter examenfrees!
    Tijdens het lessen ging alles vrijwel goed.
    Nu sta ik voor het dilemma, dat ik een her moet doen; maar ga er nu al van uit dat mijn weer een black out zal overkomen tijdens de examenrit. Dus ik stop er maar mee.
    Wel zonder van het geld wat ik er tot nu toe aan uitgegeven heb. Maar door stoppen lopen de kosten niet nog hoger op. Ik hoef niet aan te denken nogmaals de stres voor het examen aan te gaan dat zal zeker consequenties van mijn gezondheid hebben.
    Moet nu nog van de teleurstelling bijkomen.
    ik sta er met dubbele gevoelens tegenover

    1. Beste Bert,

      Opgeven zou zonde zijn; het wordt er in de toekomst niet makkelijker of goedkoper op. Je bent al ver en je moet je realiseren dat je na vier keer zakken bij het BNOR examen kunt doen.
      Uiteraard moet je ook bij het BNOR goed kunnen autorijden om te slagen, maar je hebt wat meer tijd om je te bewijzen en men stelt je meer op je gemak.

      Het is je eigen keus, maar ik zou zeggen……ga ervoor!

      Mvg – Sjaak

  24. hoi ik ben gister gezakt voor mijn rijbewijs omdat ik eerst de koppeling pakte en toen de rem
    kan ik daarop zakken?
    voor de rest ging alles gewoon goed??
    en wat kan ik er tegen doen??
    ik hoor het graag gr

    1. Beste Ronnie,

      Heb je het examen met je rij-instructeur nabesproken?
      Het vroegtijdig instrappen van je koppeling vermindert het remmend vermogen van de auto (afremmen op de motor). Als dit een enkele keer gebeurt, zal je hier niet op zakken. Tenminste niet als je examenrit verder goed verloopt en handelen, kijken etc. voldoende goed beoordeeld is.
      Het CBR kent een klachtenprocedure die je kunt volgen, maar dan moet het CBR wel nalatig geweest zijn. Nogmaals…..bespreek de situatie met je rij-instructeur; hij of zij zal een beter zicht hebben op het geheel.

      Mvg – Sjaak

  25. Hallo,

    Ik heb een vraag omtrent de regelgeving van een examen. Ik heb al geruime tijd mijn rijbewijs voor automaat en tuf dagelijk minstens 100 km over de wegen. Nu leek het me wel handig om toch schakel erbij te halen, dus een paar lessen genomen en het ging soepel. Nu heb ik examen gedaan en ik ben gezakt. Ik maakte een inschattingfout op een klaverblad al is over de zwaarte te discussieren.Het had niks te maken met schakelen of schakelen in combinatie met veiligheid. De examinator gaf ook zelf aan dat er met het schakelrijden niks mis was maar liet mij wel zakken op basis van verkeersinzicht.
    Dit vind ik uitermate vreemd.

    Goed, ik maak een fout maar heb toch al eerder bewezen dat ik in de regel gewoon kan rijden?

  26. hallo,
    laatst ben ik voor mijn eerste keer gezakt. volgens de examinator keek ik toneel.
    wat word daar nou precies mee bedoelt?
    want je word gestraft voor teweing kijken en je wordt gestraft voor teveel kijken,, wat is dan goed?

    1. Beste Jornet,

      Van hieruit kan ik het niet goed beoordelen; ben er tenslotte niet bij geweest. Ik kan me -gezien de beoordeling- voorstellen dat je goed of overdreven hebt gekeken, omdat dit je is aangeleerd door je rij-instructeur, echter……….misschien zonder dat blijkt dat je echt voelt en weet wanneer, waarom en hoe je precies moet kijken. Het kijkgedrag moet wel bewust en gericht zijn en passend in de verkeerssituatie van dat moment. Als je b.v. bij aan komen rijden op een kruispunt al vroegtijdig hebt kunnen zien dat er van links geen verkeer komt, heeft het niet zo veel zin overdreven in deze richting te blijven kijken.
      Kijk ter verduidelijking van mijn antwoord eens bij: http://www.autorij-instructie.nl/?p=957

      Mvg – Sjaak

  27. nog bedankt voor je antwoord, maar wat ik nu heel erg vervelend vindt is dat ik nu , helemaal niks van mijn rij instructuer hoort, ik bel hem opmaar die neemt niet op, is al een week dat ik niet meer heb gereden , en niks van hem hoort, ookal laat ik bericht achter.
    en wat het vervelende was, ik moest gewoon met een andere les auto examen gaan maken, want zijn auto was stuk. oke dat is al gebeurt. nu moet ik werken naar mijn volgende examen. maarja ik wil graag weten hoelang ik moet wachten voor een andere examen, hoelang duurt dat eingelijk?
    want ja als ik nu op mijn rijinstruteur moet wachten en gaan smeken dan zijn we al 2 maanden verder.
    het erge is dat ik sinds januari bent geslaagd voor mijn theorie, en nu pas rijexamen kon doen, da laatstaan hoe ik nu gezakt bent en hem niet kan bereiken.ja 1 week al voorbij geen les gehad niks gehoort, ik zit me gewoon te ergeren.

  28. ik ben rij examen gaan maken,en heb het niet gehaald, mijninziens heb ik heel heel goed gereden , ik heb alles gedaan wat ik moest doen, daar de examninator geen ingreep hoefde te doen, ben ik toch gezakt.hij beweerde dat ik op de snelweg niet met een hoge snelheid reed. best wel vervelend, je gaat ervoor, je steek je laatse centjes, je bent met alles voorzichtig, je doet je best. dan hoor je dat je niet met 120km per uur op de snelweg rijd.

    1. Beste Loes,

      Het is helaas onmogelijk om een goede reactie te geven op een situatie waar ik zelf niet bij ben geweest. Vaak zak je namelijk niet op één situatie die niet soepel ging, maar spelen er meerdere zaken mee, die je jezelf misschien niet bewust bent. Dat je je uiterste best doet zal iedereen graag van je aannemen. Misschien moet je met je rij-instructeur overleggen wat er precies niet goed ging.
      Het feit dat een examinator niet hoeft in te grijpen, zegt op zich niets over de kwaliteit van het autorijden. De rit moet ook goed aanvoelen, je moet b.v een besluitvaardig rijgedrag tonen, gevaar tijdig herkennen en hier goed op reageren, de verkeersregels goed toepassen enz. enz.
      Het kan zijn dat je bij aan komen rijden en vóór het invoegen b.v een te geringe snelheid hebt gehad, wat gevaarlijk kan zijn. Rijdend op de autosnelweg is het wel de bedoeling dat je de maximum toegestane snelheid rijdt als dit mogelijk en logisch is. Hiermee laat je zien dat je de relevante verkeersborden hebt gezien en de regels kent.
      Helaas niet zo’n bevredigend antwoord vrees ik.

      Mvg – Sjaak

  29. Beste Sjaak,
    Dank je wel voor je antwoord.Mijn herexamen is inderdaad op korte termijn aangevraagd. Ik baal alleen omdat ik een vrijstelling had voor mijn bijzondere verrichtingen door een tussentijdse toets. Die ben ik nu kwijt, terwijl ik aan de bijzondere verrichtingen na die tt totaal geen aandacht heb besteed. Ik ben bang dat ik dat op korte termijn niet meer voor elkaar krijg.
    Maar goed, er zit niets anders op.
    Haalde jij je rijbewijs wel met die andere lesauto?
    Groet, Daniela

  30. Ik ben gezakt voor mijn praktijkexamen en vraag me af of ik een eerlijke kans heb gekregen. De lesauto waar ik normaal in rij startte namelijk niet die ochtend. Vlak voor mijn examen deed de auto het weer en heb ik nog 15 minuten kunnen inrijden. Toen ik met de examinator in de auto zat, startte de auto weer niet en na een hoop gesoebat tussen de examinator en mijn instructeur bood een andere instructeur zijn auto aan. Uiteindelijk heb ik hierin afgereden, maar deze auto was veel groter dan de lesauto waarin ik normaal rijd. Daarbij was het een behoorlijke stressvolle situatie. Ik ben gezakt m.n. om de plaats op de weg en een ingreep met invoegen. Ik twijfel of dit aan de grootte van de auto kan liggen. Hoe dan ook heb ik twijfels over de handelswijze van de examinator en de instructeur. Hadden zij het examen gewoon door moeten laten gaan? Wat vindt u?

    1. Beste Daniela,

      Het is heel vervelend als dit je overkomt, maar ik vrees dat er weinig aan te doen is. Waarschijnlijk ben je toch al zenuwachtig voor een examen en een dergelijk voorval komt je zelfvertrouwen niet ten goede. Maar……er mag een vervangende lesauto worden ingezet.
      Schrale troost: mij is -welliswaar 30 jaar geleden- hetzelfde overkomen bij het afrijden voor mijn rijbewijs.
      Mogelijk kan je instructeur/rijschool je een beetje tegemoet komen door een versnelde aanvraag voor je volgend examen ?

      Sterkte en groeten – Sjaak

  31. Beste Ineke,

    Dit kan per regio wat verschillen en kun je het beste aan je rij-instructeur vragen. Deze moet je examen tenslotte ook weer aanvragen.

    Succes in de herkansing,

    mvg – Sjaak

  32. hallo! ik ben net helaas gezakt voor mn praktijkexamen,, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat ik her kan doen.. enig idee??

    mvg
    Ineke

  33. Beste,

    Als je nog niet aan je examen toe bent zou ik niets forceren. De één heeft nu eenmaal meer lessen nodig dan de ander. Uiteindelijk gaat het er om dat je goed en veilig leert rijden. Hier heb je dan de rest van je leven profijt van.

    Het goed, gericht en duidelijk kijken is en blijft erg belangrijk.
    Als je een keer te lang wacht zal je niet zakken, mits de rest van je rit dan maar in orde is. Vaak komt het niet besluitvaardig rijden in een rit of les echter vaker en / of in meerdere situaties voor. Komt dit geregeld voor dan kan je stellen dat je er nog niet aan toe bent jezelf zelfstandig in het verkeer voort te bewegen in de auto. Of je dan iemand wel of niet ophoudt, doet er niet zoveel toe, alhoewel je daar wel mee aangeeft dat je goed in je spiegels gekeken hebt. Uiteraard is het moeilijk om vanachter de computer een goed oordeel te geven.

    Ondanks alles…..succes met de rijopleiding !

    Mvg – Sjaak

  34. Beste Sjaak,

    Gisteren had ik een b examen;

    Die jongen reed best aardig maar helaas gezakt. Zijn kijkgedrag was niet voldoende. Naar mijn mening keek die jongen goed en zelfs op die momenten waar het juist moet. Daar gaat het toch om…

    Sommige kandidaten kijken maar half, als je begrijpt wat ik bedoel en slagen wel. Hoe hoog kun je de lat leggen vraag ik me dan af.

    Maar ja, we gaan vrolijk door hoor 🙂

    Groeten,
    Michel.

    Hoe is het met je? Mis je het lesgeven niet..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.