Verkeersinzicht en het herkennen van het gevaar

Anticiperen, <a href=

Wat is verkeersinzicht

Verkeersinzicht is het vermogen of inzicht te handelen in niet geregelde situaties. Dit houdt in: alles wat in het verkeer geregeld is door middel van aanwijzingen, verkeersregels, verkeerstekens en bij wet, is géén verkeersinzicht. Verkeersinzicht heeft wèl te maken met o.a. aangepast verkeersgedrag, sociale aspecten, betere doorstroming, veiligheid en sparen van het milieu. In dit artikel worden voorbeelden gegeven van verkeersinzichtelijk handelen en verkeersinzichtelijke oplossingen.

Verkeersinzicht
Soms kan het in het verkeer nodig zijn om niet geheel in lijn te handelen met wets-/verkeersregels, omdat dit in bepaalde situaties dan de veiligheid, doorstroming of het milieu ten goede komt. Je moet dan mogelijk gevaar herkennen en voor een verkeersinzichtelijke en veilige oplossing kiezen of je van je sociale kant laten zien.

Verkeersinzichtelijke oplossingen
Enkele voorbeelden om duidelijk te maken, wat verkeersinzichtelijke oplossingen of handelingen zijn:

  • Heb je volgens de regels voorrang, maar komt er een bestuurder op de kruisende weg met hoge snelheid aanrijden,…laat deze dan voor gaan.
  • Laat bestuurders bij een wegversmalling –als dit niet door verkeersborden is geregeld- vóór gaan als dit de doorstroming bevordert (maak er géén wedstrijd van)
  • Denk bij slecht weer of harde wind aan –met name- de zwakkere verkeersdeelnemers en laat deze vóór gaan als de situatie hier om vraagt.
  • Denk om aangepast verkeersgedrag in woonwijken, binnen een erf, bij scholen, speelplaatsen etc. Kinderen zijn vaak onoplettend en speels en hebben geen oog voor het verkeer.
  • Denk ook aan minder validen en zij, die slecht ter been zijn.
  • Pas bij slecht weer of matige wegcondities de snelheid aan en neem een grotere volgafstand in acht, zodat je meer tijd hebt op onverwachte situaties te reageren.
  • Ieder voertuig (en bestuurder) heeft een ander rijgedrag. Houd hier rekening mee, evenals eventuele belading van een ander of je eigen voertuig.
  • Wees extra alert als je op bochtige of onoverzichtelijke wegen rijdt. Stem hier je snelheid en kijkgedrag op af.
  • Houd voldoende afstand als een bestuurder twijfelend (zoeken), of bijvoorbeeld angstig gedrag (tunnelvrees) vertoont etc.
Aangepast verkeersgedrag – Verkeerssituaties

Denk bij de volgende situaties aan aangepast verkeersgedrag:

  • Slechte weersomstandigheden.
  • Slecht wegdek.
  • Zachte berm.
  • Plassen op de rijbaan.
  • File rijden.
  • Spoorvorming.
  • Wegwerkzaamheden, etc.

Verkeersinzichtelijk handelen
Verkeersinzichtelijk handelen betekent dus:
Tijdig onderkennen van, en inspelen op:

  • Verkeerssituaties zoals die zich voordoen.
  • Situaties die zich gaan ontwikkelen, of
  • zich kunnen gaan ontwikkelen (voorspellen)

Verkeersinzicht – Situaties en factoren
De volgende situaties of factoren kunnen bij verkeersinzichtelijk handelen van invloed zijn:

  • De mens (oud, jong, moe, medicatie, drank etc.)
  • De weg en de omgeving (slecht wegdek, polderblindheid, druk, saai etc.)
  • Het voertuig (technische staat, bandenspanning, belading etc.)
  • De weersomstandigheden (regen, ijzel, stof etc.)

Verkeersinzicht – Rijden en anticiperen
Probeer ook verkeersinzichtelijke situaties zoveel mogelijk rijdend op te lossen. Goed anticiperen, een defensieve rijstijl, voldoende afstand tot de voorligger, tijdig snelheid minderen en eventueel terugschakelen, zodat je zo min mogelijk hoeft te remmen.

Zoek in lastige verkeerssituaties oogcontact met de andere verkeersdeelnemers of let op de houding en/of gebaar van de ander. Rekening houden met bovenstaande, betekent:

  • Meer veiligheid.
  • Betere doorstroming op de weg.
  • Sparen van het milieu.
  • Lagere brandstofkosten.
  • Minder slijtage aan het voertuig.
Verkeersborden en verkeersinzicht

Zijn de verklaringen van de verkeersborden in Nederland omschreven in het RVV 1990; voorbeelden van gevaarherkenning en de verkeersinzichtelijke betekenis van de verkeersborden vind je  HIER !

Houd overzicht

 

Bronnen en/of referenties:
Pré-B Autorij-instructie

21 gedachten over “Verkeersinzicht en het herkennen van het gevaar”

  1. Hallo,

    Aanstaande maandag moet ik mijn theorie-examen doen en ik ben echt ontzettend zenuwachtig! Ik heb ongeveer 9 lessen van 2 uur per keer gehad en het gaat best wel goed, maar als ik de theorie-examens van de ANWB en Vekabest maak, zak ik altijd omdat ik één of twee fouten te veel heb gemaakt. Ik weet de basisregels allemaal wel, en het zijn vaak de uitzonderingen waar ik de mist mee in ga. Heeft u tips voor mij om te slagen en om de stress te verminderen?

    Met vriendelijke groet,

    Joost

    1. Beste Joost,

      Echt wondermiddelen bestaan er niet.
      Over het algemeen heb je -als je de stof beheerst- voldoende tijd om te antwoorden.
      Neem de tijd, druk niet te snel en kijk goed naar de borden en eventuele onderborden die een bepaalde situatie geplaatst zijn.
      Concentreer je vast op de vraag als deze voorgelezen wordt. Veelal is dan al duidelijk wat het antwoord moet zijn en heb je meer tijd en rust om te antwoorden.
      Bij twijfel bij het onderdeel gevaarherkenning kies je voor gas loslaten. Dit is géén garantie, maar bij twijfel wel het meest voorkomende.
      Kijk voor alle getallen op een rijtje nog even bij:
      http://www.autorij-instructie.nl/?p=5548
      Als je deze in je hoofd hebt, hoef je hier niet over te twijfelen.
      En tot slot, als je de stof goed beheerst, vertrouw vooral op jezelf.

      Succes – mvg – Sjaak

  2. Hallo,

    Ik heb in meerdere jaren al diverse lessen gehad. Door gebrek aan geld etc heb ik niet kunnen doorzetten. Tot nu…

    Ik ben nu bezig met mijn rijlessen en het gaat heel goed. Alleen mijn inzicht loopt achter..Ik ben erg snel afgeleid en zie dingen over het hoofd (soms hele domme dingen!!)
    Hoe voorkom ik dit?

    Sanne

    1. Beste Sanne,

      Veelal is het verkrijgen van verkeersinzicht en/of gevaarherkenning een kwestie van tijd.
      Je krijgt pas tijd om op overige zaken te letten als je het voertuig volledig beheerst en de standaardsituaties in het verkeer je min of meer automatisch afgaan.
      Het is natuurlijk wel belangrijk dat je instructeur je aangeeft waar je op moet letten en…..vooral waarom. Vraag hem of haar je hierbij te helpen, door van tijd tot tijd de lesauto stil te zetten en een situatie -die je kort daarvoor juist goed of misschien minder goed hebt beoordeeld- te bespreken. Het verkrijgen van verkeersinzicht is een leerproces, maar in het herkennen hiervan moet je wel begeleid worden.
      Misschien is het in samenspraak met je instructeur in een ‘spelvorm’ te gieten om de druk van de ketel te halen. Ik wil nog wel eens weggebruikers of situaties verzinnen die er niet zijn om te kunnen beoordelen of je jezelf bewust bent van de mogelijke gevaren en inzichten die ter plekke zouden kunnen spelen en om het kijkgedrag duidelijk te krijgen. Denk dan bijvoorbeeld aan je gedrag in situaties als/binnen: winkelcentra, scholen, bushaltes, functie van adviessnelheden, zicht dat ontnomen wordt door een vrachtauto, blokkade of bocht, voorspellen van het gedrag van andere weggebruikers etc. Signaleer je dit tijdig en pas je hier -indien nodig- je handelen op aan?
      Kijk ook eens of je uit de dagelijkse verkeerssituaties -buiten de lesauto; op de fiets of lopend- bepaalde zaken herkend!? Veelal zal je al meer situaties herkennen en onderkennen dan je jezelf bewust bent, maar komt in de lesauto (nog) te veel informatie op je af en ben je hier nog niet aan toe? Al lopend of fietsend is het waarschijnlijk al een automatisch proces dat je jezelf niet eens bewust bent. Over dit proces heb je tenslotte al minimaal 20 jaar gedaan.
      ‘Voorkomen’ is dus een proces, dat voort zal gaan in de tijd, met -binnen het hier en nu- voldoende ondersteuning van je instructeur.

      Mvg – Sjaak

  3. Hallo,

    Ik ben al heel lang aan het lessen (er lijkt geen eind aan te komen) het lukt mij niet om verkeersinzicht te krijgen wat kan ik hier aan doen? en voor een les ben ik heel zenuwachtig, ik ben het zo zat wil heel graag me rijbewijs hebben, nog tips?

    Alvest bedankt!

    Groetjes, Toos

    1. Beste Toos,

      Verkeersinzicht en gevaarherkenning is ook lastig en zal voor een deel pas duidelijk worden naarmate je langer rijdt / je rijbewijs hebt.
      In de rijlessen zal je nooit alle situaties meemaken die je later -in de loop van de jaren- wel meemaakt.
      Toch zijn er ook tijdens de lessituaties voldoende aandachtspunten die je een duidelijk beeld kunnen geven van wat er met verkeersinzicht bedoeld wordt. Zoals in het artikel aangehaald zijn dit alle situaties die niet geregeld zijn, maar waarbij je op het moment dat de (onverwachte) situatie zich voordoet, veilig, vlot en adequaat moet handelen.
      Het beste is om de situaties bespreekbaar te maken die zich tijdens de les voordoen, dan is het beeldend en begrijpelijk wat er zoal mee bedoeld wordt.
      Vraag je rij-instructeur eens hier gedurende een lesdeel (of lesdelen) extra aandacht aan te besteden. Hij of zij kan je dan naar aanleiding van een bedoelde situatie vragen stellen of attent maken op wat je zou moeten opmerken / opgemerkt hebben en waarom en hoe te handelen!
      Als je b.v. op afstand een schoolgebouw ziet, maar iedereen heeft les, is er geen reden om snelheid te minderen of hier extra aandacht aan te besteden. Gaat de school b.v. net uit, dan kan je dit op afstand al waarnemen en kan je hier je snelheid alvast op aanpassen en bedacht zijn op overstekende/fietsende kinderen.
      Bij een bushalte moet je b.v. altijd bedacht zijn op overstekende en in- en uitstappende passagiers.
      Op een kruispunt van gelijke orde hebben bestuurders van rechts voorrang. Zie je nu een bestuurder met hoge snelheid aan komen rijden, dan kan het raadzaam zijn deze voor te laten gaan.
      Zie je b.v. een bus van rechts komen die af wilt slaan, dan houd je voldoende afstand tot het kruispunt, zodat de bus de bocht goed en veilig kan maken (de rijlijn)
      Zo zijn er vele voorbeelden te noemen waarbij verkeersinzicht en gevaarherkenning een rol spelen.
      Vraag je rij-instructeur je hierbij te helpen; je betaalt er tenslotte voor en het is zijn of haar taak om je goed te begeleiden en op te leiden. Als je de onzekerheid en je twijfel kenbaar maakt, geeft dit misschien ook meer begrip en hoef je minder nerveus te zijn, waardoor het waarschijnlijk ook weer beter gaat en je jezelf zelfverzekerder gaat voelen.
      Dus….vraag wat je niet duidelijk is en laat het goed uitleggen.

      Succes – Mvg – Sjaak

  4. Ik heb eigenlijk geen vraag, maar een compliment voor de site en alle uitgebreide tips. Ik lees zo de commentaren bij de vraagstellingen en die zijn wat betreft inzicht op de lessers erg positief vind ik. Meedenkend, meevoelend en geruststellend naar de lessers. Bij het lezen ervan begrijp ik meteen wat er bedoeld wordt. De vraag die ik had is op de site gesteld door iemand anders en beantwoord. Ik kan alleen maar zeggen: al de vragen waar ze mee zitten: geloof me, daar zitten heel veel lessers mee.

    Succes me de site 🙂

  5. Beste Sjaak,

    Graag zou ik deze zeer duidelijke en verhelderende tekst gebruiken voor een website die wij maken over Mobiliteit en Duurzaamheid. Ik heb erg genoten van deze tekst, omdat ik denk dat het met autorijden precies hierom gaat: inzicht!
    Kunt u me laten weten onder welke bronvermelding u graag genoteerd wilt worden?
    Alvast hartelijk dank!
    Anke

    1. Beste Anke,

      Allereerst bedankt voor de interesse…altiijd leuk om te horen/lezen.

      Als bronvermelding zou ik graag “Autorij-instructie” zien.

      Succes met de website. Laat me t.z.t. het adres van de site even weten; kan ik bij interesse wellicht een link plaatsen.

      Mvg – Sjaak

  6. Hallo,

    Bedank voor je advies ik ga het zeker proberen
    en mijn complimenten voor deze website erg goed gedaan.

    Mvg Hamid

  7. Beste Hamid,

    Inderdaad moet je het aangrijpingspunt van de auto aan leren voelen, maar…….. houd je rust om dat te doen. Wanhoop niet, 8 lessen is in principe nog weinig.
    Vaak gebeurd dit als een leerling als eerste auto bij een verkeerslicht staat opgesteld, omdat dan mogelijk extra de angst bestaat dat de motor afslaat (je bent de eerste) en je de rest van het verkeer ophoudt, of dat andere bestuurders geïrriteerd reageren. Mijn advies…..laat gaan, concentreer je op jezelf……iedereen heeft met een L op het dak gereden om het te leren en dat wordt nogal eens vergeten .
    Of…
    Je wilt als eerste weg zijn bij een verkeerslicht en daar heb je als beginnend, lerend automobilist de kwaliteiten nog niet voor.
    Dus bewaar zo veel mogelijk de rust en kalmte. Je kunt vaak beter wat trager wegrijden, dan dat de motor afslaat, want dan ben je uiteindelijk -ook voor de andere bestuurders- nog langzamer.
    Even (opnieuw) extra aandacht voor het wegrijden en ‘spelen’ met de koppeling op een rustige plaats kan ook nog een optie zijn, om wat meer zelfvertrouwen te krijgen, zodat je er in het verkeer wat minder bewust mee bezig bent.

    Mvg – Sjaak

  8. Hey

    ik heb 8 lessen gehad en heb de auto goed onder controle, maar soms heb ik moeite met het wegrijden na stilstand bij een stoplicht de motor valt dan uit. de instructeur zegt dat ik zelf moet aanvullen wat ik fout doe. Heb je misschien goeie tips.

    Mvg Hamid

  9. Beste Pauline,

    Een soortgelijke vraag stelde iemand me een paar weken geleden. Ik heb toen het volgende antwoord gegeven. Ik denk dat het -waar het het vooruit kijken betreft- ook voor jou opgaat. Verkeersinzicht is veelal toch een kwaliteit die je door ervaring leert en hetgeen met de tijd moet groeien. Overigens is de bewuste persoon -na nog even goed gelest te hebben- wel geslaagd !

    Het citaat:
    “Je kunt jezelf niet dwingen van het ene op het andere moment op een bepaalde manier te kijken. Het kan hooguit een punt van aandacht zijn en blijven, waardoor het uiteindelijk een geautomatiseerd proces wordt. Uiteraard moet je hierbij in de lesauto ook wel geholpen worden door je rij-instructeur. Deze kan je wijzen op belangrijke zaken die je hebt gezien of had moeten zien. Probeer zaken die je dwars zitten of niet begrijpt bespreekbaar te maken. Je lest tenslotte voor jezelf en je hebt recht op een goede begeleiding. Het feit dat je bepaalde zaken (nog) niet, of te laat ziet is helemaal niet erg en geldt voor iedere ‘lesser’. Dat is tenslotte de reden dat je nog in een lesauto zit. Wees niet bang fouten te maken; daar leer je van. Het is niet ongebruikelijk dat de blik in het eerste deel van je rijopleiding nog te veel kort voor de auto ligt en je een hoop informatie ontgaat. Ik zou willen zeggen: heb vertrouwen en geduld. 30 lesuren is nog niet echt veel. Als je bang bent dat de auto niet recht spoort als je de wijze van kijken verlegt; is dit mogelijk nog een stap te ver voor je. Richt je eerst op zaken die je al wel goed beheerst. De rest komt -mede bij de juiste begeleiding- later wel. Stap voor stap, forceer niets, dat werkt alleen maar frustrerend. Ik weet dat autorijles veel geld kost; toch zou mijn advies zijn: probeer het aantal lessen en het geld te vergeten, probeer te genieten van het lessen en geef jezelf de tijd. Tenslotte heb je na een korte periode van lessen je leven lang plezier van je rijbewijs. In dat licht bezien is het een goedkope en duurzame investering”.

    Succes met het examen Pauline.

    Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.autorij-instructie.nl/?p=957 . Bij dit artikel staan ook de bewuste reacties vermeld.

    Mvg – Sjaak

  10. Hallo,

    Ik ben al twee keer gezakt en heb al heel wat lessen gehad. De auto beheers ik volledig maar het lijkt wel of ik geen verkeersinzicht kan krijgen. Vandaag weer een les gehad en het ging echt niet goed. Ik zie veel over het hoofd. Nu heb ik volgende week mijn examen en nog 2x 2 uur te gaan. Ik denk dat ik wel veel zal hebben aan wat ik nu gelezen heb. Door echt gewoon continu in de spiegels te gaan kijken dus ik hoop dat het de volgende les beter gaat en het licht ga zien. Maar wat kan ik doen om breder te gaan kijken en vooruit te kijken. Het lijkt wel zodra ik dat wil doen ik hoofdpijn krijg en me oogleden heel zwaar. Ik wil gewoon echt slagen dit keer!!!!

  11. Hallo Sander,

    Een taperaansluiting vind je vooral op autosnelwegen. Bij deze aansluitingen komen er verkeersstromen / rijstroken bij zonder dat deze bestuurders de mogelijkheid hebben via een invoegstrook de doorgaande rijbaan te vervolgen. Je wordt er dus tijdig voor gewaarschuwd dat er van rechts of links verkeer bijkomt. De bedoeling is uiteraard dat je hier je rijgedrag op afstemt, eventueel meer afstand neemt ten opzichte van je voorligger, rekening houdt met onrust en rijstrookwisselingen van bestuurders…..enz.

    Hoop dat het nu duidelijker is.

    Mvg – Sjaak

  12. Hallo,

    Ik ben in het theorieboek een bord tegegekomen wat ik toch nog een beetje onduidelijk vindt. Dit bord staat op autosnelwegen en de naam van het bord is een taperaansluiting. Wat duidt dit bord nou precies aan en wat gebeurd er precies met de weg als je dit bord passeert. In het bordenregister komt het namelijk ook niet terug. Alvast bedankt.

    Mvg,

    Sander

  13. Beste Sander,

    Bij het uit stilstand wegrijden voer je een bijzondere manoeuvre uit.
    Dit houdt in dat je al het overige verkeer (bestuurders en voetgangers) vóór moet laten gaan. Tevens moet je dan -nadat je goed in je binnen- en buitenspiegel(s) en de dode hoek hebt gekeken en jezelf hebt overuigd dat je veilig aan het verkeer kunt gaan deelnemen- richting aangeven om het overig verkeer duidelijk te maken wat je gaat doen. Let bij het ‘uitsturen’ ook op eventueel tegemoetkomende bestuurders en blijf hierbij zoveel mogelijk op je eigen weghelft. (startpositie rechterzijde van de weg). De volgende stap is een aktieve nacontrole in je binnen en buitenspiegel en vóór de auto, zodat je jezelf bewust bent van de verkeerssituatie. Lees eventueel ook artikelen als: kijkgedrag in de auto en bijzondere verrichtingen op deze site.

    Mvg – Sjaak

  14. Hallo,

    Wat is nou precies de juiste handelingswijze van het uit stilstand wegrijden met een auto? Heeft u misschien nog bepaalde tips? Alvast bedankt.

    Mvg,

    Sander

  15. Beste Sander,

    Specifieke tips heb ik eigenlijk niet. In beide gevallen is het een leerproces, dat je de tijd moet geven.
    Misschien toch:
    -wat de theorie betreft; onderschat het niet en zorg dat je deze goed kent. Dit komt ook je lessen in de praktijk ten goede. Leer niet alleen wat er in de boeken staat, maar probeer ook te begrijpen wat de reden of functie van een regel of voorschrift is. Dit maakt dat je de theorie ook werkelijk begrijpt, hier de logica van in ziet en hier na handelt.
    -wat de praktijk betreft: oriënteer je goed op de rijscholen bij jou in de buurt en maak een weloverwogen keuze. Het meest belangrijke in de lesauto is uiteindelijk het kijkgedrag, gebaseerd op kennis en begrip. Dit is echter een groeiproces, want allereerst zal je het voertuig moeten leren beheersen, voordat je de informatie buiten de auto goed kunt verwerken.
    Geef jezelf hiervoor de tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd moet je maar denken.

    Kijk eventueel nog even op: http://www.autorij-instructie.nl/?p=289

    Succes met de keuze

    Mvg – Sjaak

  16. Hallo,

    Ik word over een paar maanden 18 jaar. Heeft u misschien nog enkele tips als voorbereiding op het theorieexamen en de praktijklessen? En zou u een paar punten kunnen opnoemen waar echt op wordt gelet tijdens de praktijklessen. Alvast bedankt.

    Mvg,

    Sander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.