Verkeersborden Nederland 3

 

  Artikel verplaatst naar Verkeersborden Nederland

32 gedachten over “Verkeersborden Nederland 3”

  1. Ik rij in een 60 km zone die uitkomt op een t-kruising. Vlak voor de kruising staat een bord einde zone 60.
    Ik sla op deze kruising rechts af en direct volgt een nieuwe t-kruising. Deze weg is ook onderdeel van een 60 km zone. Had hier voor mij ook weer een nieuw bord begin 60km zone moeten staan??

    Frank

    1. Beste Frank,

      Ja, kenmerkend voor een zone is dat er zowel bij inrijden als uitrijden van een zone een bord is geplaatst dat dit aangeeft.

      Mvg – Sjaak

  2. Beste Robert,

    Het volgende is van toepassing:

    RVV 1990 – artikel 24: parkeerverbod:
    De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

    -bij een kruispunt, op een afstand van minder dan vijf meter daarvan
    -voor een inrit of een uitrit
    -buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg
    -op een perkeergelegenheid: A voorzover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of het onderbord aangegeven voertuigcatagorie of groep voertuigen. B op een andere wijze dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. C op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden.
    -langs een gele onderbroken streep
    -op een gelegenheid bestemd voor het onmiddelijk laden en lossen van goederen
    -op een parkeerplaats voor vergunnunghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage 1, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend
    indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slecht gedurende de aangegeven dagen of uren
    -de bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren
    i-ndien een parkeergelegenheid aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

    Dus……parkeren mag niet.

    Mvg – Sjaak

  3. We parkeren onze auto voor de deur net op de grens van het begin van een woonerf. Naast een aanduidingsbord wordt het begin van het woonerf met een drempel aangegeven. Het aanduidingsbord voor het woonerf staat aan de andere kant van de weg en wordt dus qua zicht niet belemmerd. Voor de duidelijkheid: we parkeren dus net niet binnen de woonerfgrens (scheelt een halve meter tot aan de drempel). Tevens aan de andere kant van de weg aan de kant van het het bord bevindt zich een uitrit. Hoewel we de uitrit niet belemmeren vragen we ons toch af of we er wel mogen parkeren. Wat is uw mening?

  4. Beste Gerrie,

    Ik weet niet of hier een minimale afstand voor staat, alhoewel ik me kan voorstellen dat het je gevoel van rechtvaardigheid aantast. Officieel moet je bij passeren van het verkeersbord je snelheid al hebben aangepast en niet bij of erna.
    Je kan eventueel bezwaar indienen. Kijk dan bij:

    http://www.autorij-instructie.nl/?p=718

    Mvg – Sjaak

  5. IK ben geflitst ongeveer 100 meter na een bord 60 km.
    Weet iemand de afstand die de flitser in acht moet nemen vanaf het verkeersbord.
    Vr.gr.
    Gerrie Kok

  6. Beste Karolien,

    Als er een verkeersbord met de aanduiding zone met een snelheidsbeperking staat aangegeven, blijft dit van kracht tot er een aanduiding einde zone op een verkeersbord is aangegeven. De borden staan dus alleen geplaatst bij inrijden en verlaten van de zone. Dit heeft onder andere tot doel om niet op ieder kruispunt nieuwe borden te hoeven plaatsen. Zolang je je als bestuurder in de zone bevindt blijft het dus oppassen.

    Mvg – Sjaak

  7. Ik heb ook een vraag mbt een 60 km zone: hoe dient de inrichting van een 60 km zone te zijn? Of is een aanduiding met alleen borden genoeg?
    Verder vroeg ik me af of als je een afslag neemt binnen een 60 km zone en deze zijweg is “afgeschermd” met haaientanden, moet de snelheid van 60 km dan weer opnieuw aangegeven worden? En moet dit dan weer na ieder kruispunt?

  8. Hoi Wia,

    Jammer dat het niet gemotiveerd wordt.
    Overigens hoeft er niet bij vermeld te worden dat je alleen in de vakken mag parkeren; dat is de regel.
    Bedankt voor je reactie.

    Mvg – Sjaak

  9. Ik had alleen in de brief de foto`s van de situatie erbij gedaan en erbij geschreven dat zo`n bord mij alleen bekend was met een bord eronder van parkeren alleen in de vakken(ook daarvan had ik een foto bijgevoegd)
    Ik kreeg de girokaart met er op alleen nullen en geen antwoord waarom.
    Ik was er wel blij mee.

    Groetjes, Wia

  10. Goede middag,
    Hier nog even een reactie op de mail die ik naar jullie heb gestuurd i.v.m. met een bekeuring die ik had gekregen voor het parkeren achter een vierkant, blauw verkeersbord met een grote P.
    Ik heb bezwaar aangetekend en heb hem NIET hoeven te betalen. Zo zie je dat je toch weleens in het gelijk gesteld wordt.
    Met vriendelijke groet, Wia Strik

  11. Beste Ine,

    U-borden (zal ik toevoegen):
    De routes zijn bedoeld als alternatief bij blokkering van de snelweg door bijvoorbeeld een ongeval. De drukte op de wegen veroorzaakt al snel ellenlange files die volgens Rijkswaterstaat zijn te voorkomen als het verkeer wordt omgeleid via deze routes.

    Mvg – Sjaak

  12. Beste Sjaak,

    Bedankt voor het voor mij ongunstige antwoord.
    Er is n.l. een parkeerplaats bij. Dus gaat mij dat geld kosten.
    Weer een nieuw bord geleerd. Je bent nooit te oud om te leren.

    Met vriendelijke groet,
    Wia (w-wakker) i-in (a-alles) Nu helaas niet.

  13. Beste Wia,

    In artikel 24 van het RVV staat onder andere beschreven:

    “indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage I, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd”. (bord E4 is die met P)

    Als er in het bewuste gebied parkeervakken zijn, is het terecht geweest, anders niet. Een onderbord -zoals je aangeeft- is dus niet nodig, omdat dit de regel al is.

    Mvg – Sjaak

  14. Goedenavond,

    Vanmiddag een bekeuring gekregen voor verkeerd parkeren, volgens een agent. Ik ben me van geen kwaad bewust.
    Ik kende dit blauwe, vierkante bord met een grote P erin als zijnde een plaats waar ik mocht parkeren. Kunt u mij uit de “droom”helpen? Volgend de agent heeft het de volgende betekenis: Parkeren alleen in de toegestane vakken.
    Dit staat niet aangegeven onder dat bewuste bord! Ik ken dat bord wel als er onder staat: alleen parkeren in de toegestane vakken.

    Met vriendelijke groet,

    Wia Strik

  15. wie kan mij info geven over dubbele belijning op de weg,en de betekenis van de kleuren, groen ,bruin en blauw.
    Mvgr. j.last

  16. Beste Julian,

    De omschrijving in het theorieboek van ‘VERJO’ luidt:

    L13: Verkeerstunnel, en verder…………..
    Staat aan het begin van de tunnel met daarop de lengte en eventueel de naam van de tunnel. Bij lange tunnels (> 3000 m) wordt de resterende lengte om de 1000 m aangegeven.

    Mvg – Sjaak

  17. Weet iemand de betekenis van de 17 km bij het bord: L13: Verkeerstunnel

    a) De tunnel is 17 km lang
    b) over 17km is er een tunnel.

    Beide is nuttige informatie, voor brandstofverbruik.

    De ANWB oefen cd-rom (versie 2008) weet het niet (zegt eerst a en later b, erg domme fout)

  18. Beste J, de Vries,

    Er is sprake van een vluchthaven als de afbeelding binnen:
    (het sleutelende mannetje)

    http://www.autorij-instructie.nl/?p=386 geplaatst is.

    RVV artikel 43 – 3 beschrijft:
    ‘Behoudens in noodgevallen is het de weggebruiker verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm’

    Voorts is onderstaand citaat uit het RVV artikel 1 – c en d van belang:
    ‘Langs deze wegen (autosnelweg en autoweg) gelegen parkeerplaatsen (E4), tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel uit van deze weg.

    Mvg – Sjaak

  19. WANNEER IS ER SPRAKE VAN EEN VLUCHTHAVEN LANGS DE AUTOWEG?

    1. ALLEEN HAVENS MET HET BLAUWE BORD MET SLEUTELEND MANNETJE OF OOK
    2. ALLE HAVENS WAAR NIET HET BORD E4 BIJ IS GEPLAATST

    DIT STAAT NIET DUIDELIJK IN DE WVW EN IN DE OPLEIDINGSBOEKEN VOOR CHAUFFEURS WORDT DIT NIET EENDUIDIG AANGEGEVEN.

  20. hoe ver moet ik pakeren van een laag bord met aanduiding van een gehugd gaag kreeg hier anwoord op dank u op voorhand

  21. De weg op zich heeft geen markering aan de hand waarvan je een 60 km. weg kunt herkennen. (zie antwoord op het vorige mailtje). Daar waar de maximumsnelheid 60 km. is zal dit door middel van een verkeersbord kenbaar worden gemaakt.

    Uitzondering is een 60 km-zone, daar wordt de aanduiding bij het binnen rijden van de zone geplaatst en vervolgens slechts weer bij uitrijden. Dit houdt in dat je jezelf -gedurende het rijden in de zone- bewust moet zijn en blijven dat je in een dergelijke zone rijdt.

  22. Goedemiddag,

    Opmerkingen omtrent de site autorij-instructie;

    Ik vind dit een goede en duidelijke site. Een site waarop de belangrijkste onderwerpen zijn terug te vinden en ook zeer goed zijn omschreven.

    Groeten,
    Michel Donders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.