Verkeersborden Nederland Bebakening

 

Verkeersborden: bebakening, bewegwijzeringsborden, overige informatieve borden en onderborden

 
 Bebakening
vp_2.jpg Uitrijstrook, afrit (meestal) autosnelweg
vp_2329_54×70.jpg Splitsing van een autosnelweg
vp_2330_70×43.jpg Uitrijstrook, afrit (meestal) autoweg
vp_2331_48×70.jpg Versmalling of einde vluchtstrook
vp_2332_70×47.jpg Aanduiding korte invoegstrook autosnelweg (minder dan 200 meter)
vp_2333_70×35.jpg Vluchthaven
vp_2334_70×36.jpg Hectometerbord
vp_2335_70×70.jpg Hectometerbord hoofdrijbaan, plus snelheidsaanduiding
vp_2336_70×45.jpg Hectometerbord
vp_2338_70×43.jpg Hectometerbord hoofdrijbaan
vp_2339_70×71.jpg Taperaansluiting / taperinvoeging informatiebord, 3-strooks rijbaan
vp_2340_70×69.jpg Taperaansluiting / taperinvoeging informatiebord, 2-strooks rijbaan
vp_2341_70×82.jpg Radio-frequentiebord
vp_2343_72×70.jpg Bochtschild, dubbele pijl links
vp_2344_62×70.jpg Fluoriserend bochtschild, dubbele pijl links
vp_2345_36×70.jpg Enkele bochtpijl links
vp_2346_36×70.jpg Fluoriserende enkele bochtpijl links
vp_2347_109×70.jpg Rood wit geblokt (gevaars) hek
vp_2350_16×80.jpg Bochtreflectorpaal links
vp_2351_50×120.jpg Verkeerszuil, passage rechts
vp_2352_50×120.jpg Verkeerszuil, passage zowel rechts als links
vp_2353_173×70.jpg Bebakening, nadering spoorwegovergang: op 80, 160 en 240 meter
vp_2354_28×70.jpg Zwart-witte zuil
vp_2355_120×14.jpg
vp_2356_120×14.jpg
Bochtschilden T-splitsing en links

Bewegwijzeringsborden
vp_2313_120×42.jpg Routeaanduiding doorgaand gemotoriseerd verkeer
vp_2315_120×38.jpg Routeaanduiding doorgaand (snor)fietsverkeer
vp_2316_120×38.jpg (Snor)fietsers oversteken
vp_2318_120×119.jpg Aanduiding land van binnenrijden (EU lid-staat)
vp_2319_120×148.jpg Als boven….over 1 kilometer
vp_2320_70×133.jpg Aanduiding algemene snelheidslimieten
vp_2321_70×81.jpg Welkomsbord bij binnenrijden land
vp_2322_70×105.jpg Verwijzing naar restaurant, rechts af
vp_2323_70×103.jpg Verwijzing naar voetbalstadion
vp_2324_70×103.jpg Verwijzing naar camping
vp_2325_70×103.jpg Verwijzing naar tankstation
vp_2326_70×70.jpg Aanduiding van informatieplaats
vp_2327_70×105.jpg Aanduiding afstand tot informatieplaats
Overige informatieve borden
vp_2684_51×70.jpg Drukknopinstallatie fietslichten
vp_2685_51×70.jpg Drukknopinstallatie voetgangerslichten (VOP)
vp_2686_51×70.jpg Drukknopinstallatie voetgangerslichten
vp_2687_53×70.jpg Gelijktijdig groen verkeerslicht (snor)fietsers
vp_2689_70×70.jpg Rechtsaf voor (snor)fietsers vrij
vp_2678_50×77.jpg Let op overstekende voetgangers bij afslaan
vp_2602_46×70.jpg Let op rechtdoorgaande fietsers bij afslaan
vp_2578_47×701.jpg Verwijzing (snor)fietsers naar rechts
vp_2591_47×70.jpg Verwijzing bromfietsers naar links
Overige informatieborden
vp_2677_69×70.jpg Vooraanduiding door verkeersbrigadiers geregelde oversteekplaats
vp_2599_48×70.jpg Attentiebord spelende kinderen
vp_2600_80×120.jpg Zone wielklemtoepassing
vp_2601_46×70.jpg Aanduiding trap
img.jpg Attentiebord inbraakrisico
vp_2604_100×67.jpg Ludiek bord inbraakrisico
vp_2605_70×70.jpg Let op bussluis!
vp_2606_70×47.jpg Aanduiding tot ontsteken van (dim)lichten
vp_2607_70×35.jpg Herinnering doven van (dim)lichten
vp_2608_47×70.jpg Europese gemeente
vp_2609_70×70.jpg VVV

 

Onderborden

Onderborden, onder andere gebruikt onder verkeersborden die de rijrichting, het inrijden, parkeren, gebruik/ingaan van een weg of een gebod hierop aangeven. Het onderbord geeft de categorie weggebruiker(s) of dienst aan waarvoor het betreffende gebod of verbod geldt, of juist niet (uitgezonderd) geldt.

vp_2230_80×40.jpg   vp_2231_80×40.jpg   vp_2232_80×40.jpg   vp_2233_80×40.jpg   vp_2234_80×40.jpg

vp_2241_80×34.jpg   vp_2235_80×40.jpg   vp_2242_80×34.jpg   vp_2236_80×40.jpg   vp_2243_80×34.jpg

vp_2237_80×40.jpg   vp_2244_80×34.jpg   vp_2238_80×40.jpg   vp_2245_80×34.jpg   vp_2246_80×341.jpg

vp_2582_80×29.jpg   vp_2267_80×27.jpg   vp_2240_80×29.jpg   vp_2239_80×29.jpg   vp_3258_640×320.jpg

Ga door naar Verkeerstekens-markeringen 5

23 gedachten over “Verkeersborden Nederland Bebakening”

  1. Aan het einde van een doodlopend straatje binnen de bebouwde kom staat een rood wit geblokt (gevaars) hek. Als je dit straatje inrijdt met de auto, dan is er aan je rechterhand een fietspad (ook aan het einde van dat straatje). Ondanks dat daar een fietspad is, vind je een (soort van) zwaaikom vóór het rood wit geblokte (gevaars) hek. In deze zwaaikom staat altijd een auto geparkeerd waardoor aan het begin van het straatje het rood wit geblokte (gevaars) hek niet direct zichtbaar is. Overdag misschien geen probleem, maar als het donker is wel.
    Mag op deze aangegeven plek een auto geparkeerd staan?

    1. Beste Shania,

      Een interessante vraag. Voor zo ver ik kan nagaan voorziet de wet (het RVV) hier niet in.
      Dit betekent dat je -in het geschetste geval- wel zou mogen parkeren, ook al is de benaming ” gevaarshek” dan niet echt op z’n plaats.
      Als het verkeersgevaarlijke situaties oplevert, zou ik contact opnemen met de gemeente.
      Het moet dan eenvoudig op te lossen zijn door een doorgetrokken gele belijning aan te brengen.

      Mvg – Sjaak

    1. Beste David,

      Voorrang is alleen geregeld tussen bestuurders onderling.
      Bij voetgangers spreekt je van vóór laten gaan bij:
      – rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer. Dus als een bestuurder wilt afslaan en je kijkt de rechtdoorgaande voetganger op de rug of in het gezicht, dan moet je de voetganger voor laten gaan
      – bij in- of uitrijden van een uitrit moet je al het overige verkeer (dus ook voetgangers) voor laten gaan
      – als zij bij een VOP (zebrapad) te kennen geven over te willen steken laat je ze voor gaan
      – als de voetgangers een colonne vormen worden zij als bestuurder van een wagen benaderd
      – voetgangers met blindenstok of zij die slecht ter been zijn moet je voor laten gaan
      In andere gevallen in principe niet, maar bedenk wel dat voetgangers zwakke verkeersdeelnemers zijn, dus…”geef je verstand voorrang”!

      Mvg – Sjaak

  2. Wat is precies de betekenis van het bord:
    Taperaansluiting / taperinvoeging informatiebord ???

    Wat kan ik verwachten als ik dit bord tegen kom?
    mvg diede

    1. Beste Diede,

      Dit bord tref je aan bij het opgaan van de ene (doorgaande) autosnelweg in de andere (doorgaande) autosnelweg, zonder dat er sprake is van invoegstroken.
      Verkeersstromen van twee autosnelwegen komen dus bij elkaar en gaan over in één autosnelweg.
      Afhankelijk van je wijze van aan komen rijden moet je dus rekening houden met bestuurders rechts of links van je, die mogelijk van rijstrook zullen wisselen. Daar wisselen van rijstrook een bijzondere manoeuvre is waarbij je bestuurders vóór moet laten gaan, is extra aandacht vereist als wisselen van rijstrook nodig mocht zijn.

      Mvg – sjaak

  3. Beste,
    Ik zie bij de bebakeningsborden
    het hectometerbord hoofdrijbaan staan. Hebben jullie er wel bij stilgestaan dat deze afbeelding het hectometerbord van de parallelrijbaan is en niet de hoofdrijbaan. Je kunt dit zien aan het gele vierkantje aan de rechterzijde.
    Dit is van belang bij het melden van aanrijdingen waarbij hulpdiensten aanwezig moeten zijn. Het is dan de bedoeling dat je aangeeft dat je op de parallelrijbaan staat, anders komen de hulpdiensten op de hoofrijbaan!
    Mvg-Daan

  4. Beste Alex,

    Dit betreft verkeersbord J1 met een onderbord dat inderdaad waarschuwt voor een geringe bodemvrijheid door de constructie van het voertuig, of door een bovengemiddelde tonronding van het wegdek.
    Zal je een voorbeeld van het verkeersbord mailen, want deze mogelijkheid heb ik niet binnen dit reactieveld.

    Mvg – Sjaak

  5. hallo,

    ik ben op zoek naar een bord wat je bij spoorwegovergangen wel eens ziet
    erstaat een dieplader op met een bocht eronder en een wit bord eronder
    daar staat dan een hoogte op (die betekent volgens mij de minimale bodemvrijheid)

    waar kan ik die vinden met alle betekenissen
    ivm nieuwe aanhanger die erg laag is (18 cm)

    alvast bedanktvoor de moeite

    alex

  6. Er komen op wegen dubbele of enkele groene strepen, of rode strepen op de as van de weg voor . De betekenis van 80 of 100 km

  7. Beste Charlotte,

    De pijlen geven een verplichte rijrichting(en) aan, waarbij dan wel weer een ander onderbord geplaatst kan zijn met ‘uitgezonderd…..’.

    Mvg – Sjaak

  8. dank je wel voor het snelle antwoord, maar is het dan een verplichte of een adviserende rijrichting? kan zo’n bord ook voor auto’s’ gelden?
    zo’n bord is er ook met 2 pijlen, heeft die dezelfde betekenis?

  9. Beste Charlotte,

    Je hebt gelijk; onderborden die de rijrichting aangeven staan er niet bij. Het leek me duidelijk wat hier de bedoeling van is. Ik zal kijken of ik ze toe kan voegen. Bedankt voor de opmerking.

    Mvg – Sjaak

  10. waar is het onderbord met de pijlen, deze heb ik dus gehad op het examen
    maar is bijna nergens te vinden, zelfs hier niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.