Top 10 – Ergernis in het verkeer

ergernis in het verkeer
Top 10 – Ergernis in het Verkeer

In diverse media hebben we kennis kunnen nemen van de Ergernis Top 10 in het verkeer. Waar erger jij je het meeste aan; onnodig links rijden of bumperkleven ? Raak je het meest gefrustreerd door automobilisten die te langzaam rijden of zij die hun richtingaanwijzer niet goed gebruiken ? Komen jouw ergernissen overeen met de top 10? Alle ergernissen op een rijtje plus een toelichting en de gevaren die hier mogelijk uit voort kunnen vloeien.

Onnodig links rijden 1
De algemene regel is: plaats van de bestuurder op de weg is rechts. Of inhalen geschiedt links (er zijn enkele uitzonderingen). Onnodig links rijden voedt de kans rechts ingehaald te worden. Daarbij is het mogelijk dat je net in de ‘dode hoek’ van het links rijdende voertuig rijdt op het moment dat de bestuurder besluit toch naar rechts te gaan. In deze situaties kan dit levensgevaarlijke gevolgen hebben. Uiteindelijk voedt het ook punt 2, als anderen zich genoodzaakt voelen hun ongenoegen kenbaar te maken.

Onvoldoende afstand houden 2
Meest bekend is bumperkleven. De stelregel is een volgafstand van 2 seconden aan te houden. Je hebt minimaal één seconde nodig om te reageren op een verkeerssituatie, waardoor je nog maar één seconde over hebt om te handelen. Wil je binnen één seconde nog iets kunnen doen, dan moeten de condities (niet vermoeid, droog wegdek, technisch goed voertuig etc.) wel heel gunstig zijn. Maak dus bij voorkeur van die 2 seconden minimaal 3 à 4 seconden, dan heb je tijd genoeg om op gevaarlijke situaties vóór de auto adequaat te reageren. Tevens geeft dit je ook nog de tijd om rekening te houden met het (rem)gedrag van bestuurders achter je, zodat jij je remgedrag daar op af kunt stemmen. Bij oplettendheid en een volgafstand van 3 à 4 seconden, is de kans dat je slachtoffer wordt bij bijvoorbeeld een aanrijding of kettingbotsing heel erg klein. Je hebt jezelf namelijk een veilige ‘buffer’ verschaft rondom de auto.

Te lage snelheid 3
Te langzaam rijden. Minimum snelheden kent de wet eigenlijk niet; wel word je geacht vlot en vloeiend met de verkeersstroom mee te rijden, zodat je anderen in het verkeer niet hindert. Hierbij de -ter plaatse geldende-maximum snelheid wel in acht nemen. Te langzaam rijden leidt tot irritatie bij andere bestuurders en kan -als reactie hierop- resulteren in roekeloos weggedrag van deze bestuurders. Vooral op autowegen en autosnelwegen zal dit voorkomen. Deze wegen zijn bedoeld voor: bestuurders van motorvoertuigen die harder kunnen en mogen rijden dan 50 (autoweg) en 60 (autosnelweg).

Onjuiste verlichting voeren 4
Verkeerde of géén verlichting. De aanwezigheid van verlichting op voertuigen heeft tot doel de voertuigen zichtbaar en herkenbaar te maken. Bij het onjuist of géén voeren van verlichting kan dit tot verwarring leiden en tot het verkeerd inschatten van het voertuig (b.v. motor of auto) of naderingsafstand. Het onjuist voeren van grootlicht leidt tot verblinding en dat van mistacherlicht tot een hinderlijke reflectie (zeker bij een nat wegdek) of kan gezien worden als remmen, wat weer onnodige reacties kan geven.

Inhalende vrachtauto’s 5
De snelheidsverschillen tussen vrachtauto’s onderling zijn vaak klein, waardoor een inhaalactie vrij veel tijd kan vergen. Dit leidt weer tot irritaties en onbegrip van andere bestuurders. Daarnaast gebruiken vrachtwagenchauffeurs hun richtingaanwijzer vaak dwingend bij een zijdelingse verplaatsing, waarbij je maar moet afwachten of zij hun plek ‘claimen’ of de verplaatsing direct inzetten. Dit geeft twijfel en onrust. Toch wil ik het gedrag van de vrachtwagenchauffeurs enigszins nuanceren. Een vrachtauto breng je niet zo maar even op snelheid of zomaar tot stilstand. Vrachtwagenchauffeurs rijden vaak op tijd en ‘tijd is geld’. Het dwingend gebruik van de richtingaanwijzer is –gezien de drukte op de weg- niet altijd te voorkomen. Probeer –als het kan- in de buitenspiegels van de vrachtauto te beoordelen wat de chauffeur doet of kan gaan doen. Houd rekening met de mogelijkheid van een zijdelingse verplaatsing en probeer je uitwijkmogelijkheden –op voorhand- in te schatten. Besef dat een vrachtauto een (zeer) grote ‘dode hoek’ heeft. Rekening houden met elkaar helpt!

Richtingaanwijzer niet of onjuist gebruiken 6
Bij goed gebruik volgt op een teken met de richtingaanwijzer altijd een actie, namelijk verandering van de koers of rijlijn. Zo gebruik je de richtingaanwijzer onder andere bij wegrijden, afslaan, invoegen, inhalen etc. Door tijdig en op de juiste wijze richting aan te geven, hebben overige weggebruikers een idee van wat jij gaat doen. Ze kunnen jouw gedrag als het ware voorspellen en daar hun handelen op afstemmen. Dit komt uiteindelijk de veiligheid en de doorstroming ten goede. Ga maar eens na hoe vervelend het is om –voor niets-te moeten wachten op een bestuurder, omdat hij of zij geen richting aangeeft bij het afslaan of het verlaten van een rotonde.

Rechts inhalen 7
Zie punt 1: onnodig links rijden. Feitelijk is het één vaak een (on)logisch gevolg van het ander.

Geen ruimte geven aan in- of uitvoegend verkeer 8
Invoegen en uitrijden. Hierbij is het –in de beleving van de andere bestuurders- van belang hoe het gedrag van de in- of uitvoegende bestuurder ervaren wordt. Geef je de indruk nog even snel vóór te willen dringen, dan zal men niet snel bereid zijn je voor te laten gaan. Doe je het netjes, tijdig en laat je duidelijk zien wat je wilt, dan zal men je er over het algemeen gewoon tussen laten. Het komt te vaak voor dat iemand zijn of haar auto er nog even tussen drukt. De tijdswinst die men hiermee denkt te behalen is minimaal. Sterker nog: vaak is dit de oorzaak van het ontstaan of verergeren van een file, waardoor de vermeende tijdswinst alleen maar teniet wordt gedaan en irritaties laat ontstaan.

Afwijkend gedrag door alcohol of drugs (medicijnen) 9
Alcohol en drugs horen niet in het verkeer thuis. Het onder invloed besturen van een auto is een misdrijf. Op de rijvaardigheid heeft het gebruik van alcohol de volgende negatieve invloeden:

  • Leidt tot zelfoverschatting.
  • De waarneming wordt slechter.
  • De reactiesnelheid neemt af.
  • Leidt tot verminderde concentratie.
  • Verminderde motoriek (controle over je eigen lichaam en handelen)

Ook drugs hebben een (negatieve) invloed op je denken en handelen. Globaal kun je ze in drie groepen indelen, namelijk:

  • Verdovende middelen (heroïne, methadon)
  • Stimulerende middelen (speed, XTC)
  • Bewustzijnsveranderende middelen (hasj)

Neem ook met medicijnen de nodige voorzichtigheid in acht. Lees de bijsluiter en ga na wat de eventuele bijwerkingen zijn.

Te hard rijden bij wegwerkzaamheden 10
Als er wegwerkzaamheden zijn, leidt dit altijd tot een veranderde verkeerssituatie ter plaatse. Wegwerkzaamheden worden uitgevoerd om een oude situatie te veranderen en/of verbeteren. Meestal komt dit uiteindelijk de doorstroming en dus de automobilist ten goede. Dat dit voor (tijdelijke) overlast zorgt, is niet te vermijden. De matiging van de snelheid is bedoeld om de wegwerkers of het bouwverkeer veiligheid te bieden en dus zeker niet onbelangrijk. Wel is het vaak zo dat (tijdelijke) verkeerstekens blijven staan na afronding van de werkzaamheden, waardoor de noodzaak niet meer begrepen wordt of aanwezig is.

Bronnen en/of referenties:

Pré-B Autorij-instructie

2 gedachten over “Top 10 – Ergernis in het verkeer”

  1. aangenaam verrast dat het verband tussen onnodig links rijden en rechts inhalen hier zo vanzelfsprekend wordt gemaakt. Had ik nog niet gezien, meestal is het toch de inhaler die beticht wordt van een overtreding. Amerikaans systeem invoeren(keep your lane), zijn we in een klap van dat geneuzel af, en kunnen we weer een beetje doorrijden.
    vandaag van rotterdam naar schagen gereden. het begint absurde vormen aan te nemen..invoeren minimumsnelheid, zo gauw mogelijk, wamt straks staan we stil.
    het is echt bizar hoe bang mensen zijn om maar de kans te lopen een overtreding te maken wb snelheid.
    cruisecontrol zo gauw mogelijk weer afschaffen, is niet besteed aan Nederlandse chauffeurs.
    binnenkort weer naar Duitsland voor werk…heerlijk, die hebben nog een soort bewustzijn op de weg.

  2. Explosief stijgend aantal brommobieltjes bestuurd door jeugdigen met petje (45km, hinderen verkeer)
    Bussen die stoppen op de rijbaan om passagiers te laten in- en uitstappen (geen fatsoendelijke bushalte en hinderen doorstroom)
    Drempels van zijstraten direct aan de rand van de hoofdrijbaan (stoppen cq zeer langzaam rijden om zijstraat in te kunnen rijden, hinderen doorstroom auto)
    Bromfietsen te pas en te onpas op de rijbaan (45km, hinderen auto)
    Verwijderen verkeersborden waardoor zéér velen niet meer weten waar en of ze buiten de bebouwde kom rijden (te langzaam).
    Drempels in het algemeen een wildgroei en daardoor schade aan voertuigremmen en veren.
    Teveel tractors en zwaar materieel op doorgaande wegen (80km wegen)
    Te lage middenberm afscheiding waardoor ‘snachts onderlinge verblinding en vermoeidheid. Bij hoge afschijding zou een spookrijder eerder opvallen EN is er meer rust op/voor de ogen.
    Verschillende toegestane snelheden tussen lidstaten. Meer eenheid, één EU!
    Prijsverschillen aanschaf auto’s tussen lidstaten, méér eenheid in belastingen en alle overige autokosten tussen lidstaten, één EU! Denk ook aan het systeem van zg. ‘wisselkenteken’ in Duitsland, zijnde één kenteken voor twee voertuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.