Rijden autosnelweg – Invoegen en uitrijden

Rijden en kijken op de autosnelwegRijden autosnelweg 

Bij nadering en rijden van een autosnelweg is het belangrijk ongeveer eenzelfde snelheid te hebben als het verkeer dat zich op de doorgaande rijbaan (=snelweg) bevindt. Bij een juiste snelheid, een correct kijkgedrag en juist handelen hoeft het invoegen en uitrijden geen problemen te geven. In dit artikel tips en aanwijzingen voor de juiste uitvoering hiervan.

Rijden op de autosnelweg

Autosnelwegen zijn in principe de veiligste wegen, waar -tenzij anders aangegeven- maximaal 120 / 130 kilometer per uur gereden mag worden. Je rijdt allen met een min of meer gelijke snelheid in dezelfde rijrichting. Kruisende weggebruikers en/of verkeerslichten hoef je niet te verwachten. Daarnaast is het gebruik van de autosnelweg slechts toegestaan voor bestuurders, die met hun motorvoertuig harder dan 60 kilometer per uur kunnen en mogen rijden.

Geen minimumsnelheid op de autosnelweg

Een minimumsnelheid kennen we niet. Wel is het zo dat je geacht wordt met de verkeersstroom mee te rijden en overige bestuurders niet te hinderen of in gevaar te brengen. Het rijden op de autosnelweg moet je echter niet onderschatten. Omdat de snelheid over het algemeen hoog ligt, zijn de gevolgen bij aanrijdingen en dergelijke vaak wel groot. Ook het gebrek aan variatie op de autosnelweg (saaiheid, vermoeidheid) blijft een aandachtspunt.

Kijkgedrag bij het invoegen

Kies bij nadering van de autosnelweg – als er meerdere rijstroken zijn- op tijd de juiste rijstrook, kijk voldoende ver vooruit –op de bewegwijzeringsborden- en handel vlot en veilig. Let bij een rijstrookverplaatsing goed op overige bestuurders vóór, naast en achter je (spiegels, schouder) en geef richting aan vóór de verplaatsing.
Kijk tijdens het aankomen rijden reeds een paar keer links naast je op de doorgaande rijbaan (= snelweg), zodat je de plek om eventueel in te voegen alvast voor jezelf kunt kiezen / bepalen. Blijf vóór je kijken, maar ook goed in de binnen- en linker buitenspiegel met oog op achteropkomende bestuurders en maak voor het invoegen voldoende snelheid, om bij de -vooraf bepaalde- plek in te kunnen voegen.

Maak voldoende snelheid bij invoegen

Als je ongeveer eenzelfde snelheid aanhoudt als die er ter plaatse gereden wordt is het veiliger en makkelijker om in te voegen (en uit te rijden). Wijzigt de situatie op de doorgaande rijbaan, maak dan een nieuw plan!
Herhaal het kijken, totdat je er van overtuigd bent dat je de ruimte hebt om veilig in te kunnen voegen. Benut de ruimte van de invoegstrook in principe over een zo groot mogelijke lengte.
Heb je (meerdere keren) goed in je binnen- en linkerbuitenspiegel en (links) naast de auto gekeken, dan is slechts een weinig, maar nadrukkelijk kijken over je linker schouder voldoende om te bepalen of je veilig kunt invoegen (‘dode hoek’). Nu pas geef je richting aan en voegt in. Kijk niet om, want dan bestaat de kans dat je de auto niet mooi op koers houdt.
Let vóór het invoegen ook nogmaals goed op bestuurders voor je en achter je (deze hebben mogelijk haast en laten je niet voorgaan). Nadat je hebt ingevoegd kijk je weer goed in je spiegels, zodat je op de hoogte bent van de nieuwe verkeerssituatie/-stroom rondom de (les)auto.

Volgafstand – de 2 seconden regel
Uiteraard kijk je na het invoegen ook weer goed vóór je en neemt direct de 2-seconden-regel en voldoende volgafstand in acht.
Beter is 3 á 4 seconden, hierbij geef je jezelf veel meer tijd op het gedrag van anderen te reageren.
Rijdend kijk je –zoals altijd- iedere 5 á 8 seconden in je linkerbuiten- en vooral je binnenspiegel. In je binnenspiegel zie je namelijk een breder deel van de weg dan in je buitenspiegel.

Het invoegen op de autosnelweg gebeurt meestal door een zijdelingse verplaatsing oftewel rijstrookwisseling naar links. In een enkel geval zal het invoegen naar rechts moeten gebeuren. De manier waarop je kijkt en handelt blijft uiteraard hetzelfde, alleen zul je dan voor rechts, links moeten lezen en andersom.

Bewegwijzering

Kijkgedrag bij het uitrijden van de autosnelweg

Kies tijdig de meest rechts gelegen rijstrook. De bewegwijzeringsborden geven ruim van te voren de afslag aan. Meestal op een afstand van 1200, 900, 600 en 300 meter. Voordat je de autosnelweg uitrijdt kijk je goed in je spiegels en let hierbij ook op bestuurders links van je, die nog net even vóór je langs willen. Op een afstand van ongeveer 300 meter vóór het begin van de uitrijstrook geef je richting aan en rijdt vervolgens in een vloeiende lijn de uitrijstrook op; kijk hierbij in de ‘dode hoek’ rechts van je. Er kunnen zich naast je op de vluchtstrook altijd voertuigen bevinden en je voert tenslotte een bijzondere manoeuvre uit (denk aan voorrangsvoertuigen of hulpdiensten). Let nogmaals op bestuurders links van je, die nog net even voorlangs willen.

Autosnelweg

Blijf tijdens en na het uitrijden goed in de spiegels kijken (na-controle) en wees bedacht op snelheidsverschillen. De één zal bij het uitrijden eerder de snelheid uit de auto halen dan de ander. Je richtingaanwijzer zet je neutraal, daar waar de dubbele belijning en het witte puntvlak begint. Daarna maak je door middel van de richtingaanwijzer je –eventuele- nieuwe keuze/volgende stap weer direct kenbaar (rechtdoor, afslaan?)

Weven op autosnelwegen

Bij weven (gecombineerde invoeg-/uitrijstrook) geldt dat bestuurders elkaar vóór moeten laten gaan. Je voert namelijk beiden een zijdelingse verplaatsing uit. Het vóór laten gaan van uitvoegende bestuurders verdient de voorkeur, omdat deze veelal hogere snelheden hebben dan invoegende bestuurders en zodoende de doorstroming op de doorgaande rijbaan zo min mogelijk belemmerd wordt.
Kijk goed bij het aan komen rijden en kies ook hier alvast tijdig je plaats van handelen. Pas je snelheid, spiegel- en kijkgedrag toe als eerder beschreven en let vooral goed op bestuurders links of rechts naast je, vóór je en het gedrag van degenen achter je.

Let op

  • Wisselende snelheden bij weven.
  • Twijfelend gedrag bij weven.
  • Zij die nét nog even voorlangs willen.
Meest gemaakte fouten bij invoegen en uitrijden op de autosnelweg

Fouten bij hetinvoegen

  • Te laat beginnen met waarnemen en het opnemen van de totale verkeerssituatie.
  • Achterom kijken (over de linkerschouder) op de invoegstrook en daarbij de auto onbewust naar links meenemen/sturen.
  • Te langdurig en te gefixeerd observeren van het verkeer op de doorgaande rijbaan.
  • De lengte van de invoegstrook onvoldoende gebruiken om de juiste snelheid te maken.
  • Te lang doorrijden op de invoegstrook zonder in te voegen, zodat remmen noodzakelijk wordt.
  • Te veel dingen tegelijk moeten doen in een kort tijdsbestek (zie eerste opmerking)
  • Vergeten van de dode hoek.

Fouten bij het uitvoegen/uitrijden

  • Te laat beginnen met de voorbereidingen.
  • Niet op tijd naar de rechterrijstrook gaan.
  • Te vroeg snelheid verminderen of onnodig vertragen door te remmen op de doorgaande rijbaan.
  • Te laat snelheid verminderen en vervolgens op de uitrijstrook te hard moeten remmen.
  • Vergeten van de dode hoek.

Bronnen en/of referenties
Pré-B Autorij-instructie
Reflector

32 gedachten over “Rijden autosnelweg – Invoegen en uitrijden”

    1. Beste Sania,

      Ik denk dat je je vergist. Via Autorij-instructie.nl bestaat de mogelijkheid om examens te reserveren namelijk niet.
      De site is bedoeld om informatie te verstrekken en/of antwoorden te geven/vinden en heeft verder geen enkel commercieel belang.
      Mochten derden misbruik maken van de naam autorij-instructie.nl, dan hoor ik dit graag van je, zodat ik actie kan ondernemen.

      Mvg – Sjaak

  1. beste sjaak

    bedank ik snap het,sorry dat ik zoveel vraag stellen omdat ik morgen examen hebt, heb ik nog een vraag ben benieuwd te weten bij een ongeval in het snelweg tussen twee autos wat moet eerst eigenlijk doen?

    1.de beide auto moet naar vluchtstrook wacht op politie
    2.allebei naar de garage toe
    3.de politie bellen Verlaat de plaats van het ongeval niet
    Laat dan de voertuigen staan.

    groetjes adel.

    1. Beste Adel,

      Ik ken het theorieboek dat je gebruikt niet, maar de antwoord mogelijkheden vind ik een beetje raar.
      Het beste is het namelijk als je met de betrokken partij naar een parkeergelegenheid of tankstation rijdt om de schade af te handelen, zodat je de autosnelweg en de vluchtstrook vrij maakt.
      De vluchtstrook is niet de beste optie, omdat de vluchtsstrook relatief gevaarlijk is om stil te staan (1).
      Allebei naar de garage? Dit zal voor een groot deel afhankelijk zijn van de gevolgen van de aanrijding en de afstand tot een eventuele garage (2)
      De politie bellen en de voertuigen laten staan geeft gevaar en stremming op de autosnelweg en moet je dus zeker niet doen (3) Hooguit als er ernstig gewonden in het spel zijn en medische hulp vereist is.
      Als ik zou moeten kiezen, zou ik 1. kiezen, alhoewel ik alle antwoorden niet best vind. (overigens zal de politie bij blikschade -en zonder enig persoonlijk letsel- zelden nog bij een ongeval komen)

      Mvg – Sjaak

  2. beste sjaak

    sorry alweer, nog een vraag,die trof ik me aan theorie examen,

    bij een autoweg de file tussen twee rijstrook is even hard wat verwachten dan inhalende autos bij die situatie van ons?
    1.rechs rijden
    2.links rijden
    3.niks
    ?

  3. beste sjaak,

    ik heb een vraag over het auosnelweg,als er twee rijstroken zijn in snelweg op welke rijstrook moet je dan rijden?

    recht of links

    en of is het altijd so?

    1. Beste Adel,

      Plaats op de weg is rechts. Onodig links rijden is dan ook niet toegestaan.
      Officieel:
      Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden (artikel 3 RVV)

      Mvg – Sjaak

      1. Beste Adel,

        Ik begrijp je vraag niet zo goed, maar…
        – bij file rijden mag je zowel rechts als links inhalen / voorbijgaan
        – in principe worden bestuurders geacht in hun rijstrook te blijven
        – attentie voor motorrijders, zij mogen bij file stapvoets tussen beide rijbanen doorrijden
        – attentie voor eventuele pechgevallen, hulpdiensten die gebruik maken van de vluchtstrook
        Hoop dat je hier wat aan hebt!?

        Mvg – Sjaak

  4. Beste Sjaak,

    Ik heb een vraag:
    Als je op de invoegstrook op een snelweg niet gaat invoegen, maar je blijft op deze baan rijden omdat dit later een doorgaande rijbaan wordt, moet je dan voor de veiligheid richting naar rechts aangeven?

    groetjes willem

    1. Beste Willem,

      Als de invoegstrook overgaat in een zelfstandige rijstrook, zonder dat er een zijdelingse verplaatsing hoeft te worden uitgevoerd, hoeft dit niet. Het voegt dan niets toe; je kan de rijstrook blijven vervolgen.

      Mvg – Sjaak

  5. beste Sjaak,

    Bedankt voor je reactie.

    Over het opnieuw invoegen vanuit een uitvoegstrook: Ik dacht dat ik een keer bij wegmisbruikers gehoord had dat het niet meer mocht, onder het motto: “op 3 momenten wordt met een groot bord aangegeven waar deze uitvoegstrook voor dient, als je je dan nog steeds vergist, los het dan ergens anders op, maar ga geen gevaarlijke dingen op de snelweg doen”.
    In het geval van een file is het in ieder geval niet toegestaan, omdat je anders via de uitvoegstrook de file kan passeren.

    De situatie die je omschrijft bij een dubbele uitvoegstrook lijkt me erg verwarrend voor andere weggebruikers. Als ik iemand op de linker uitvoegstrook naar rechts zie aangeven, dan verwacht ik niets anders dan dat hij naar de rechterbaan wil, niet dat hij het verkeer op de hoofdbaan wil vertellen dat hij niet naar links gaat.

    Een uitvoegstrook is inderdaad anders dan een minirotonde. Ik zou eerder op een minirotonde naar links aangeven dan op een uitvoegstrook naar rechts, om de volgende redenen:
    1) Een rotonde is een voorrangsweg, dus het naderende verkeer is dus afhankelijk van het gedrag van het verkeer op de rotonde. Als een auto dus van de rotonde afgaat zonder richting aangeven, staat er vaak een auto voor niets te wachten. Een uitvoegstrook heeft geen voorrang op de hoofdrijbaan, dus auto’s op de hoofdrijbaan hoeven minder rekening met dit verkeer te houden. Als iemand zo stom is om de verkeerde afslag te gebruiken, dan is het aardig van hoofdbaangebruikers om aan de kant te gaan, maar absoluut geen verplichting!
    2) Op een minirotonde maak je een bocht naar links. Een linker richtingaanwijzer is dan wel overdadig, maar niet contraïntuitief. Op een uitvoegstrook ga je rechtdoor en verander je niet van baan. Een richtingaanwijzer naar rechts is dan wel contraïntuitief.
    3) De kans dat iemand naar rechts gaat op een rotonde is vele malen groter (33%) dan de kans dat iemand links gaat op een uitvoegstrook (1%?). De linker richtingaanwijzer op een rotonde sluit dus een grotere kans uit dan op een uitvoegstrook.
    4) Op een minirotonde is links richting aangeven ondubbelzinnig; je kunt immers niet verder naar links. Op een uitvoegstrook zou de rechter richtingaanwijzer kunnen betekenen dat je naar de rechter uitvoerstrook wilt, of dat je naar de vluchtstrook wilt.

    m.i. geldt het ook voor weefstroken, zeker als het om een dubbele weefstrook gaat.

    Mvg, Marco

  6. Volgens de regels moet bij een uitvoegstrook de richtingaanwijzer naar rechts aanblijven zodra je bij het witte puntvlak komt. Dit is erg verwarrend in mijn ogen:
    -het heeft geen functie, het is immers verboden om van de uitvoegstrook terug naar de weg te gaan. het verkeersbeeld zou rustgevender zijn als hij uitstond, om dezelfde reden als dat je geen linker richtingaanwijzer aan mag hebben op een rotonde.
    -wat als je tijdens het uitvoegen naar de vluchtstrook wil, hoe kun je dit dan aangeven?
    -wat als je op de linkerbaan van een dubbele uitvoegstrook wil blijven zitten, moet je dan nog steeds je richting aan blijven geven? Dit is toch heel verwarrend voor de auto’s die wel op de rechter uitvoegstrook rijden?

    mvg Marco

    1. Beste Marco,

      Ik zie bij het uitrijden van een autosnelweg de verwarring niet ten aanzien van het richting aangeven. Hoe duidelijk kan je zijn? Richting aangeven betekent dat je de autosnelweg verlaat / afslaat. Bij het nalaten hiervan blijf je de twijfel houden of iemand (alsnog) in zal voegen of niet. Nu weet je dat iemand die richting naar rechts aangeeft (meestal rechts) de autosnelweg zal verlaten én iemand die het niet doet zijn of haar plek afwacht om in te kunnen voegen. Daar kan je dan eventueel rekening mee houden. Dit belang wordt nog versterkt bij een gecombineerde in- en uitvoegstrook.
      Dat velen hierin nalatig zijn geeft m.i. verwarring, niet de regel.
      Overigens staat nergens beschreven dat vanaf een uitrijstrook -rechts van de blokmarkering- niet opnieuw mag worden ingevoegd (vergissen is menselijk), zolang dit maar veilig en met de juiste intentie gebeurt, mag dit tot aan het witte puntvlak / de dubbele belijning. (spitsstroken uitgezonderd, maar dit is een betrekkelijk nieuw fenomeen)
      Bij twee rijstroken voor afslaan kan het inderdaad verwarrend zijn en geef ik -afhankelijk van het verkeersbeeld- meestal het advies om de richtingaanwijzer neutraal te zetten zodra de tweede rijstrook voor afslaan begint, om later weer / alsnog richting aan te geven in de gewenste rijrichting. In de meeste gevallen zal deze situatie zich voordoen nadat de afsplitsing van de doorgaande rijbaan al heeft plaatsgevonden.
      Een rotonde kan je niet vergelijken met een autosnelweg. Het nalaten van het aangeven van de richting betekent dat je de rotonde blijft volgen. Een zijdelingse verplaatsing hoef je dan -bij goed handelen van de betreffende bestuurders- niet te verwachten, want dan moet weer richting aangegeven worden. Zou je wel richting aangeven naar links -wat vroeger moest bij driekwart ronden van de rotonde- weet je ook dat de bewuste bestuurder de rotonde blijft volgen.
      Wat expliciet beschreven staat is dat je ongeveer een kwart vóór het verlaten van een rotonde richting aan moet geven naar rechts, hetgeen ook met een belangrijke zijdelingse verplaatsing gepaard kan gaan.
      Dus…m.i. zijn de regels wel duidelijk, maar de wil of kennis van de meeste bestuurders schiet wellicht te kort.

      Mvg – Sjaak

  7. Beste Sjaak.
    Ik heb over 3 weken examen.
    Ik heb een vraag over invoegen.
    Ook zo’n probleem heb ik moeite mee bij drukte. Want soms blijven er autos rijden waardoor je niet meer kan invoegen. Ook mij werd gezegd boven 90km rijden en ongeveer 3/4 deel van de invoegstrook gebruiken. Maar als het erg druk is is het toch lastig om 90 km te rijden en moet je toch aanpassen? Soms is het toch fijner/beter als je vooruit kijkt en je ziet een plek achter een auto dat je dan gelijk invoegt voordat er geen plek meer is voor je?? Klopt dat??
    Want ik ben altijd bang dat als ik 3/4 deel van de invoegstrook gebruik dat er toch geen plek meer is waardoor je niet meer kan invoegen!!

    Zak je als je niet 3/4 deel gebruikt en bij drukte niet percee meer dan 90 km rijdt omdat je dan toch aanpast aan de situatie?

    Ik hoop echt dat u me kunt helpen.

    groetjes mary

    1. Beste Mary,

      In pricipe moet je 3/4 van de invoegstrook gebruiken om de doorstroming te bevorderen en jezelf voldoende tijd te geven om je plaats te benutten om daadwerkelijk in te voegen.
      Je snelheid moet je inderdaad aanpassen aan die van het overige verkeer. Dat kan 90 zijn (als uitgangspunt), maar ook meer of minder, afhankelijk van de snelheid van de overige bestuurders.
      Je toont verkeersinzicht als je vlot, soepel, veilig en gelijkmatig invoegt; de snelheid wordt door de situatie bepaald.
      Vraag je instructeur eens om intensief te herhalen (snelweg op, af, op, af, op, af) om te kijken waar de eventuele knelpunten / verbeterpunten liggen, of…….ter bevestiging dat je het goed doet.
      Het gaat tenslotte om jou. Jij moet je zeker voelen !

      Succes, Mvg – Sjaak

  8. Beste Sjaak,

    Dankjewel voor het beantwoorden.
    Ik vind het zeer handig dat deze site bestaat. Het geeft een fijn gevoel als je een verhaal kwijt kan op een site:D!! Soms is een verhaal kwijt aan je eigen instructeur niet genoeg haha.
    Ik merk dat veel leerlingen hier veel vragen stellen. Dat is wel leuk.

    Ik zal wat aan de tips doen die u had gegeven.
    groetjes Kimmmy

  9. Beste Sjaak,

    Ik vind het moeilijjkst om in te voegen. Vooral bij drukte.
    Als je de de invoegstrook op komt rijden kijk ik gelijk links!
    Als er auto naast me ver achter rijdt en voor mij rijdt er iemand ver vooruit dan geef ik extra gas bij. Maar ik vind het vooral lastig als ik net links kijk en ik een auto al naast me zie rijden. Dan laat ik gas los. Maar als ik dan bijv. in de buitenspiegel kijk,zie ik ver achter me nog paar autos aankomen. Is het dan de bedoeling dat ik dan invoeg voordat er geen plek meer voor me is? Want ik ben ook meestal bang dat als ik de risico neem om toch door te rijden bij 3/4 deel van de weg dat ik dan niet meer kan invoegen en al bij het einde van de invoegstrook terecht komt. Want het is de bedoeling om 3/4 deel gebruik te maken van de invoegstrook.

    Het is toch ook zo dat als je links kjkt en een auto ongeveer naast je ziet rijden (of wat verder voor je) dat dat beste is om niet meer in te halen omdat hij ook net zo snel rijd als jou en de afstand korter word om in te voegen. Want ik heb wel eens gehad dat diegene naas me met de zelfde snelheid blijft rijden waardoor ik niet meer kon invoegen en op het einde van de invoegstrook tijdens de les stil moest staan!Daar baal ik altijd echt van.
    Ik vraag me dan ook echt af wat ik fout doe waardoor ik helemaal aan het einde van de invoegstrook terecht kwam.

    Het is ook zeer moeilijk om in te schatte waar je zou moeten invoegen want sommigen blijven snel rijden.

    Dus mijn vraag is ook eigenlijk wat zijn de volgorde van goede,belangrijke handelingen om te doen voor om in te voegen?(de beste manier)

    Want mijn instructeur leert mij altijd 3/4 deel van de invoegstrook te gebruiken en tussen 90-110 km moet komen invoegen.

    Ik hoop dat u me kunt helpen.

    1. Beste Kimmy,

      Even het volgende naar aanleiding van je vraag

      “ Dus mijn vraag is ook eigenlijk wat zijn de volgorde van goede,belangrijke handelingen om te doen voor om in te voegen?(de beste manier)
      Want mijn instructeur leert mij altijd 3/4 deel van de invoegstrook te gebruiken en tussen 90-110 km moet komen invoegen “.

      Het is de bedoeling dat je al ver voordat je gaat invoegen –bij aan komen rijden- probeert de ruimte te bepalen waar je op de autosnelweg kunt of wilt gaan invoegen. Hier pas je dan de snelheid van de auto gedurende de periode van aan komen rijden zo veel mogelijk op aan. Dit is inderdaad (zeker in het begin) lastig, omdat tegelijkertijd ook het verkeer ‘rondom’ de auto in de gaten gehouden moet worden en je moet kunnen reageren op het gedrag van andere bestuurders.
      Probeer –bij aan komen rijden- je plaats van invoegen te bepalen achter een vooraf gekozen ander voertuig. Door in principe achter een gekozen voertuig in te voegen, ben je minder afhankelijk van het gedrag van deze bestuurder en houd je zelf het initiatief. Versnelt hij, dan krijg je waarschijnlijk meer ruimte, vertraagt hij dan ga je wat van het gas en krijg jij zodoende je ruimte. Bij grote drukte met vaak wisselende snelheden zal het de nodige oefening / herhaling kosten om het gewenste gedrag aan te voelen. Soms moet je ook weer een nieuw ‘plan’ maken omdat het verkeer op de snelweg zich anders gedraagt dan je had ingeschat. Vraag je rij-instructeur om dit een aantal keren te oefenen, al dan niet met (volledige) aanwijzingen van zijn of haar kant.

      Het gebruik van 3/4 van de invoegstrook en een snelheid van 90-110 per uur is slechts een ‘handvat’ zodat je weet waar je ongeveer aan toe bent. Probleem is –zoals je zelf ook al aangeeft- dat veel anderen 3/4 van de invoegstrook niet gebruiken, zodat het lijkt alsof zij voor hun beurt –achter jou- invoegen. In de praktijk zullen deze bestuurders jou veelal de ruimte laten om alsnog voor hen in te voegen, of gaan direct door naar een linker (tweede) rijstrook (ook al mag dit officieel niet). Verwarrend, geeft twijfel en maakt extra oplettendheid noodzakelijk, maar kijk eens of je er met je instructeur uit komt door dit te testen.
      Zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen weet je pas wat je kan als je de grenzen / mogelijkheden binnen het verkeer voor jezelf kent. Dit vraagt kennen en begrijpen van de verkeersregels en de toepassing hiervan, oefening, herhaling, ervaring, verkeersinzicht. Deels op te doen tijdens de rijlessen, deels pas ná het behalen van het rijbewijs.

      Dan de 90-110 km. bij aan komen rijden:
      Op veel ringwegen rond de grote steden geldt een maximumsnelheid van 80 km. per uur. 90-110 is dus een algemeen uitgangspunt omdat de maximumsnelheid op autosnelwegen 120 km per uur is, tenzij anders staat aangegeven. Op de meest rechtse rijstrook wordt zelden 120 gereden, dus vandaar 90-110.
      Het is van belang dat je –voor en tijdens het invoegen- de snelheid zoveel mogelijk aanpast aan dat van het verkeer op de doorgaande rijbaan (snelweg); dat kan in sommige gevallen dus ook 30 km, of 70 km zijn.
      Mijn visie is dat je over het algemeen beter iets te snel dan te langzaam kunt aan komen rijden. Versnellen om in te voegen is namelijk lastiger dan iets vertragen. Kom je met een iets hogere snelheid aan rijden, dan is tijdig iets minder gas geven veelal voldoende om toch de vooraf bepaalde invoegplek te benutten.

      Mvg – Sjaak

  10. hej beste sjaak hier ben ik weer.

    vraag over de snelweg:

    je rijdt op een snelweg met 4 rijstroken.
    je rijdt uiterst rechts.
    je wilt invoegen naar de buitenste rijstrook(links)

    doe je dit in 1 keer als het kan. of doe het het rijstrook voor rijstrook?

    groetjes steven

    1. Beste Steven,

      Volgens de regels doe je dit rijstrook voor rijstrook, waarbij je bij iedere verplaatsing je richtingaanwijzer correct gebruikt (aan,uit,aan,uit,aan,uit) en een bijbehorend kijkgedrag vertoond. Tevens moet je voor enige tijd op een rijstrook rechtuit gereden hebben alvorens de nieuwe actie in te zetten.
      Echter……naar mijn idee zijn er situaties waarbij dit niet wenselijk is, omdat het te druk is op snelweg(en), er te weinig ruimte/afstand is om dit goed te volbrengen etc.

      Mvg – Sjaak

  11. Beste Sjaak,
    bedankt voor je antwoord,
    ik heb hier echt iets aan, ik ben het met je eens dat ik het hopelijk de volgende keer beter kan oplossen door verder vooruit en naast me te kijken
    en gewoon beter te anticiperen op de situatie, dan kan ik het hopelijk beter beoordelen in het vervolg.
    ik begon inderdaad te twijfelen op het moment dat ik de combinatie zag en niet meer wist wat nou de beste oplossing was, gas loslaten en erachter gaan of meer vaart maken en ervoor invoegen, ik denk dat ik daar te gefocust op was.
    dat is niet besluitvaardig.
    dank je wel voor je antwoord!
    mvg linde

  12. Beste Linde,

    De situatie zoals jij die beschrijft moet je eigenlijk zelf meegemaakt hebben om deze te kunnen beoordelen. En zelfs dan komt waarschijnlijk niet iedereen tot eenzelfde conclusie. Bij aan komen rijden moet b.v. het gevoel al aanwezig zijn dat je besluitvaardig rijdt en het juiste kijkgedrag vertoond en voldoende anticipeert. Vervelend maar waar.
    In principe heb je gelijk dat het moment van invoegen achter de vrachtauto ligt. Hiermee houd je ook zelf het initiatief, maar dit is dan wel afhankelijk van het verkeersbeeld.
    Als ik je verhaal goed lees bemerkte je de combinatie ‘naast je’. Als dit juist is ligt het probleem -mijn inziens- eerder. De combi had je mogelijk al eerder -links kijkend- op kunnen of moeten merken. Had dit gekund, dan had je in een eerder stadium je snelheid al kunnen regelen/afstemmen en mogelijk een betere ruimte om in te voegen voor jezelf kunnen kiezen. Uiteraard moet je op de toeleidende weg deze mogelijkheid wel hebben, gegeven het overige verkeer rondom de auto.

    Ik denk dat het inderdaad lastig is om een éénduidig antwoord te geven, mede omdat geen enkele situatie gelijk is.

    Succes met het volgend examen.

    Mvg – Sjaak

  13. Beste Sjaak,
    ik wil je graag het volgende vragen
    ik ben in april gezakt voor mijn 1e praktijkexamen
    ik betwist de reden niet dat ik gezakt ben ik ga het gewoon nog een keer proberen, maar ik ben nu onzeker over wat te doen in deze situatie, mijn rijinstructeur, kan mij ook geen eenduidig antwoord op deze vraag/situatie geven:
    ik moest invoegen op een snelweg en ik reed in zijn 5 ongeveer rond de 90 kmpu op de invoegstrook en zag naast mij een lange combinatie van een bestelbus met marktkraam, voor deze combi zag ik geen echte goede mogelijkheid tot invoegen ik besloot toen om iets door gas los te laten snelheid te minderen( er zat niemand achter mij) en achter de combi in te voegen ik reed toen ongv 80 kmpu. ik deed dit ( achter invoegen omdat ik dacht in de theorie te hebben geleerd dat je beter niet voor een vrachtauto kan invoegen omdat overige bestuurders je dan niet tijdig opmerken ivm afdekongeval.
    weet u nu wat ik de volgende keer moet doen als ik invoeg?
    wel voor de vrachtauto of combi invoegen?
    en kan ik dat dan op mijn nieuwe rijexamen ook beter doen omdat ze anders denken dat ik niet voldoende snelhed heb om in te voegen of de lengte van de invoegstrook niet goed benut, maar als ik dit wel zou doen ben ik bang dat ik dan weer zak omdat je eigelijk qua veiligheid beter niet voor een vrachtwagen kan invoegen
    geld dit ook voor dit soort lange combi’s of alleen voor vrachtwagens?
    ik vind het een moeijlijk punt omdat je tussen 2 belangrijke zaken moet beslissen
    veilig achter invoegen of niemand hinderen en snelheid behouden en van lengte gebruikmaken door voor de vrachtauto in te voegen
    ik hoop dat u weet wat de beste en veiligste manier van handelen is
    ik weet dat je als bestuurder zelf de afweging moet maken die op dat moment het beste is maar ik hoopdat u er toch iets over kan zeggen
    mvg Linde

  14. Beste Mark,

    Nee, hier kun je niet voor beboet worden, tenzij de zijdelingse verplaatsing onveilig of gevaarlijk wordt uitgevoerd, of uiteindelijk ontaard in bumper-kleven.
    Het kan soms zelfs wel raadzaam zijn -met name bij rijstrookwisselingen, invoegen e.d.- om minder ruimte / afstand aan te houden om je handeling uit te kunnen voeren. Als je direkt volgend op je verplaatsing maar weer je volgafstand aanneemt (wat mij betreft 3 á 4 sec.)

    Mvg – Sjaak

  15. De 2-sec-regel na het invoegen om over te gaan naar een andere rijbaan is dat een harde regel…maw als jij hier niet aan houdt wordt je dan beboet?

  16. Beste Sjaak,

    Ik heb mijn eerder gestelde vraag niet helemaal correct gesteld.

    Mijn vraag is
    Wat is de maximum snelheid in verblijfsgebieden buiten de bebouwde kom:

    a… 30 km
    B… 60 km
    c… 30/60 km

    mvg

    Roel

  17. Beste Roel,

    Áls er binnen de vraagstelling geen verdere gegevens zijn (borden e.d.), praat je over een situatie binnen de bebouwde kom en is de maximumsnelheid hoe dan ook niet hoger dan 50 km/uur.
    Dus……..a……30 km.

    Mvg – Sjaak

  18. Beste Prem,

    Heel wat vragen, waar ik zal proberen antwoord op te geven.

    Daar waar je twijfelt aan het zicht of het gezien worden, voer je altijd dimlicht.

    Je praat van mogelijke bermvrees als een automobilist overdreven links op de eigen rijstrook/weghelft rijdt, of zelfs op de weghelft van tegenliggers, omdat de angst rechts in de berm te geraken (en mogelijk de macht over het stuur te verliezen) groot is.

    Door voldoende volgafstand (3 a 4 seconden) aan te houden, ben je in staat beter op het verkeer (zowel voor, naast als achter de auto) te anticiperen en geef je jezelf tijd, rust en ruimte om -dankzij het ruimtekussen, wat je daardoor voor jezelf creeert- goed op wisselende situaties te reageren.

    Bij invoegen op de autosnelweg geef je pas richting aan nadat je jezelf hebt overtuigd dat het veilig kan en je dus ook de ruimte hebt om dit uit te voeren. Je mag de richtingaanwijzer niet dwingend gebruiken. Daarnaast voer je -bij invoegen-een bijzondere manoeuvre uit en moet je de bestuurders op de doorgaande rijbaan voor laten gaan.

    Een verkeersruimte is het geheel van getroffen voorzieningen in een bepaald gebied ten behoeve van het verkeer en de doorstroming hiervan.

    De vraag over verkeersbericht begrijp ik niet zoals deze gesteld is.

    Mvg – Sjaak

  19. Welke verlichting moet overdag in een bosrijke omgeving gevoerd worden
    a: groot licht
    b: stadslicht
    c: dimlicht

    Wat is bermvrees?

    Wat betekent ruimtekussen creeren?

    Wanneer geef je richting als je moet invoegen?(op de snelweg natuurlijk).

    Wat is verkeersruimte?

    Waarom is verkeersbericht nadeling voor de automobilist(examen vraag maart 2008)
    Ben benieuwd
    gr. Prem Chaturi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *