Bromfiets theorie oefenen – Test 1

Test je theorie. Oefenen verkeerskennis

Voor het behalen van het Rijbewijs categorie AM –voorheen het bromfietscertificaat- moet je de nodige theoretische verkeerskennis hebben en kunnen toepassen, alvorens je examen kunt doen bij het CBR. Kennis die nodig is om verantwoord en veilig deel te nemen aan het hedendaagse, steeds drukker wordende verkeer. Test je kennis en bevorder je (verkeers)veiligheid!

Onderstaande vragen zijn bedoeld om je theoretische kennis te testen of gewoon voor de aardigheid. De vragen zijn gebaseerd op de theoretische kennis die benodigd is voor het behalen van het Rijbewijs categorie AM (bromfiets). Kies bij iedere vraag het juiste of meest logische antwoord en schrijf vervolgens een 1 of een 2 op voor het antwoord, waarvan jij denkt dat het juist is. Ga er bij iedere vraag van uit dat je op een bromfiets rijdt.

Onder aan dit artikel vind je de antwoorden en zo nodig de motivatie van de antwoorden. Ken jezelf voor ieder goed antwoord 1 punt toe, tel de punten op, en kijk wat je totaalscore is!

Vragen verkeerstheorie rijbewijs AM

01. Je rijdt overdag met dimlicht
1. Dit mag altijd.
2. Dit mag alleen met stadlicht.

02. Je laat een duo-passagier op 4 meter van een zebrapad (VOP) afstappen
1. Dat mag, want dat is niet binnen de 2.50 meter.
2. Dat mag niet binnen een afstand van 5 meter tot het VOP.

03. Je stopt bij een bushalte om de weg te vragen
1. Dit mag voor korte duur.
2. Dit mag niet, ook niet voor even.

04. Binnen de bebouwde kom mag je na het bord einde 30 km.-zone
1. 45 km. per uur rijden.
2. 30 km. per uur rijden.

05. Kinderen spelen op de rijbaan
1. Je geeft een signaal.
2. Je mag niet zomaar een signaal geven.

06. Rode reflectoren staan aan de
1. Rechterkant van de weg.
2. Linkerkant van de weg.

07. Het verkeerslicht springt op geel/oranje, dit betekent
1. Vloeiend doorrijden als dit nog kan.
2. Stoppen als dit redelijkerwijs mogelijk is.

08. Je blijft naast een andere bromfiets rijden
1. Dit is niet toegestaan.
2. Dit kan als je het verkeer niet hindert.

09. Je wacht voor gesloten spoorbomen, je moet
1. De motor afzetten.
2. De motor rustig stationair laten draaien.

10. Je keert met de brommer op de weg, je moet
1. Alle bestuurders voor laten gaan.
2. Alle verkeer voor laten gaan.

11. Je haalt een fietser in en houdt een onderlinge afstand aan van
1. Plusminus 60 centimeter.
2. Plusminus 1.5 meter.

12. Een onverplicht fietspad mag je
1. Met de brommer gebruiken.
2. Met de brommer niet gebruiken.

13. Je haalt een fietser op 50 cm. afstand in
1. Dit is onveilig.
2. Dit is veilig.

14. Je stopt bij een stopbord om een kruisende voetganger voor te laten gaan
1. Dit moet bij een stopbord altijd vóór de stopstreep.
2. Deze verplichting geldt alleen voor bestuurders onderling.

15. Links voorsorteren op een weg met éénrichtingsverkeer voor alle bestuurders
1. Doe je tegen de wegas.
2. Doe je zoveel mogelijk naar links.

16. Je rijdt 35 km. per uur, je volgafstand is minimaal
1. 20 meter.
2. 10 meter.

17. Op een rotonde rijdend mag je
1. Niet rechts inhalen.
2. Zowel rechts als links inhalen.

18. Je rijdt de bebouwde kom uit, je snelheid is maximaal
1. 45 km. per uur.
2. 50 km. per uur.

19. Als je met de brommer de rijbaan moet volgen
1. Pas je voor jezelf de regels van fietsers toe.
2. Pas je voor jezelf de regels van motorvoertuigen toe.

20. Je snelheidsmeter is stuk, je mag
1. Niet rijden, want je weet de snelheid niet.
2. Wel rijden, een snelheidsmeter is niet verplicht.

Motivatie en antwoorden

Vraag 01: 1 stadslicht wordt tijdens het rijden niet gebruikt, hooguit bij parkeren.
Vraag 02: 2 binnen 5 meter van een VOP (zebra) mag je niet parkeren of stilstaan, daar je anders het zicht rondom het zebrapad belemmert.
Vraag 03: 2 bij een bushalte mag je alleen stoppen voor het onmiddelijk op of af laten stappen van een passagier.
Vraag 04: 1 de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan binnen de bebouwde is 45 km. per uur.
Vraag 05: 1 je mag een signaal geven ter afwending van dreigend gevaar voor jezelf of voor anderen.
Vraag 06: 1 rode reflectoren lijken op voorliggers, witte op tegemoet komend verkeer……vandaar!
Vraag 07: 2 als het redelijkerwijs mogelijk is moet je stoppen, dus geen gas bijgeven.
Vraag 08: 1 alleen fietsers mogen naast elkaar rijden als zij het verkeer niet hinderen.
Vraag 09: 1dit is minder belastend voor het milieu.
Vraag 10: 2 je voert een bijzondere manoeuvre uit en moet al het overige verkeer voor laten gaan (dus ook voetgangers)
Vraag 11: 2 een fietser en iedere andere instabiele of kwetsbare weggebruiker haal je op ruime, veilige afstand in.
Vraag 12: 2 dit pad is door fietsers en snorfietsers met uitgeschakelde motor te gebruiken.
Vraag 13: 1 dit is uiteraard onveilig. Zie ook vraag 11.
Vraag 14: 2 voorrang is geregeld tussen bestuurders onderling, bij voetgangers praten we over voor laten gaan.
Vraag 15: 2 je hoeft geen tegemoet komende bestuurders te verwachten.
Vraag 16: 1 reken voor jezelf: de rijsnelheid gedeeld door 2 plus 10%. Dit is wel het minimum, meer afstand is veiliger.
Vraag 17: 2 vlak voor of op een rotonde mag je anders dan rechts rijden en dus ook rechts inhalen. Kijk wel goed uit!
Vraag 18: 1 buiten de bebouwde kom mag je maximaal 45 km. per uur rijden.
Vraag 19: 2 je blijft een bestuurder van een bromfiets, maar volgt de regels van een motorvoertuig. (doch max. 40 km.p/u
Vraag 20: 1 + 2 bromfietsen die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter. Indien eerder in gebruik genomen, hoeft het niet, maar mag je de maximumsnelheid niet overschreiden. Dit is je eigen risico.

Je Score: 
  • 17 – 20 goede antwoorden: een goed resultaat -gefeliciteerd- probeer test 2 ook eens.
  • 12 – 16 goede antwoorden: duik nog eens in je theorie en dan ongetwijfeld meer…….succes.
  • 00 – 11 helaas er is nog genoeg werk aan de winkel…….houd vol.

Verbod op mobiel bellen op snorfiets per 1 mei

29 april 2009Bureau Verkeershandhaving OM

Het vasthouden van een mobiele telefoon is voortaan ook verboden voor bestuurders van een snorfiets.

Handheld bellen op een snorfiets brengt immers dezelfde veiligheidsrisico’s met zich mee als op een bromfiets. Voor bromfietsen en brommobielen gold dit verbod al, net als voor andere gemotoriseerde voertuigen.

Bronnen en/of referenties:

Pré-B Autrij-instructie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.